Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-26, 20:34
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 201
Standard Vägar på Kefalonia

Åker obokat till Kefalonia i september och tänkte hyra bil några dagar.
Först från Argostoli via Myrtos till Assos. Därifrån till Sami och Antisami.
Tillbaka till Argostoli från Sami.

Hur är vägarna? Ner till Myrtos, Assos och Antisami? Är ingen "van" bilförare i Grekland. Finns det vägräcken, asfalterade vägar osv?

Vågar jag köra? Min dotter, 21 år, har inte heller någon erfarenhet
av bilkörning där nere. Jag är lite orolig, trots ett 15-tal besök i Grekland.
Brukar åka buss, båt eller har någon annan reskamrat kört.

Ska jag våga eller????
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-26, 21:34
Eva.Ms avatar
Eva.M Eva.M är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Skåne
Inlägg: 27
Standard Sv: Vägar på Kefalonia

Hej du!

Jag uppfattar vägarna, både allmänt och till fina ständer, på Kafalonia som bättre än på många andra grekiska öar som t ex Karpathos och Samos. Själv har jag turen att få vara kartläsare men har ändå åkt både här och där och ofta har det varit både smalare, trängre och sämre beläggning än på Kefalonia.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-26, 22:23
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Vägar på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
Åker obokat till Kefalonia i september och tänkte hyra bil några dagar.
Först från Argostoli via Myrtos till Assos. Därifrån till Sami och Antisami.
Tillbaka till Argostoli från Sami.

Hur är vägarna? Ner till Myrtos, Assos och Antisami? Är ingen "van" bilförare i Grekland. Finns det vägräcken, asfalterade vägar osv?

Vågar jag köra? Min dotter, 21 år, har inte heller någon erfarenhet
av bilkörning där nere. Jag är lite orolig, trots ett 15-tal besök i Grekland.
Brukar åka buss, båt eller har någon annan reskamrat kört.

Ska jag våga eller????
Helt kart kan du hyra bil och åka runt på Kefalonia. Där du bör vara försiktig är i Argostoli där trafiken är rätt livlig. Jag har själv kört drykt 2000 mil på mina resor till Kefalonia och inte varit med om någon insident. Utanför huvudstaden är trafiken rätt bra att köra i. En komentar till vägarna på Samos och Karpatohs så är dessa vägar också bra ordnig och kan väl gemföras med Kefalonia.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-26, 23:10
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Vägar på Kefalonia

Jag tycker också att vägarna på Kefalonia är hyfsat bra att köra på! De vägar som är markerade på kartan som de "större" har oftast räcken vid sidan. Ska ni ner till Antisamibech och till Mirtos beach gäller det att hålla tungan rätt i mun! Men.. även för en fegis (tänker på mig själv) överlever man dessa vägar också trots avsakned av skyddsräcken. Ska kanske tilläggas att jag kommer från platta Skåne och är van att köra rakt fram!! Hoppa INTE över att ta turen runt ön, den är fantastiskt vacker. Ha en skön semester!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-01, 23:19
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Vägar på Kefalonia

Hej, nyss hemkommen från kefalonia kan jag bekräfta att vägarna är bra för de rutter du tänkt dig. Typiskt grekiska skulle jag vilja säga, och inte alls så illa som all skrämselinformation reseguiderna gav ifrån sig. Som alltid på många öar är det krokigt och smalt ibland, varvat med bredare och rakare avsnitt.
Min taktik är att ta det lugnt, även i farter runt 40 km känns det som att det går fort på de krokiga avsnitten... Avstånden är inte stora på ön så det tar inte lång tid även om man tar det lugnt. Det viktigaste är nog att vara uppmärksam på övrig trafik.
Kan tipsa om CBR rent a car, de har ett paket med "otursförsäkringar" som visserligen kostar lite extra men jag slapp i alla fall undan en parkeringsskada som jag råkade ut för (skrapad lackering).
Lycka till med turerna! Hyrbil är ett av de bästa sätten att se mer av sitt resmål.
/Göran
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-03-23, 20:04
Desirée Desirée är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: Vägar på Kefalonia

Hej! Jag har tidigare semestrat på Zakynthos och hyrt bil vid alla tillfällen. Nu har jag bokat Kefaloni och funderar på att hyra bil hela veckan. Är det någon som har erfarenhet av t.ex economycar? De har bra priser och bra försäkring vad jag kan se? Törs man boka? Eller är det bättre att hyra påp plats?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-03-24, 12:06
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Vägar på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Desirée Visa inlägg
Hej! Jag har tidigare semestrat på Zakynthos och hyrt bil vid alla tillfällen. Nu har jag bokat Kefaloni och funderar på att hyra bil hela veckan. Är det någon som har erfarenhet av t.ex economycar? De har bra priser och bra försäkring vad jag kan se? Törs man boka? Eller är det bättre att hyra påp plats?
Min erfarenhet från Kefalonia är att på 1990 talet hyrde jag alltid bil på plats i Argostoli men när jag blev mer van vid internet så söker jag fram det bästa allternativet och bokar på nätet. Det har jag gjort de senaste 10 åren och vid jämförelse med att boka på plats så har jag ett pris som är ca. 5 - 10 euro lägre per dag. Dessutom beställer jag bilen från flygplatsen och även lämnar den där vilket medför att man också sliper transferkostnader. Jag har inte haft något problem med någon av de olika uthyrarna som jag anlitat. Att tänka på vid valet av bil är att inte välja en med för liten motor då det finns rätt branta höjder att ta sig över och då är det bra med lite hästkrafter. Jag har kör drykt 2000 mil på Kefalonia under åren.
PANAKAKIS

Senast redigerad av Panakakis den 2010-03-24 klockan 12:07. Anledning: Fel i överföringen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-03-24, 22:26
Desirée Desirée är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: Vägar på Kefalonia

Tack det låter bra.
Du har aldrig råkat ut för nån olycka och varit tvungen att använda försäkringen?
Blir lite rädd när jag läser villkoren 750-900 euro i självrisk.
Jag menar en olycka kan ju hända.
Men just economycar hade ingen självrisk står det fast längre ner står det att man kan få lägga ut självrisken som sen kan fås åter?
Förvirrande???
Är det bättre att ta de stora typ Hertz?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-25, 07:09
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Vägar på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Desirée Visa inlägg
Tack det låter bra.
Du har aldrig råkat ut för nån olycka och varit tvungen att använda försäkringen?
Blir lite rädd när jag läser villkoren 750-900 euro i självrisk.
Jag menar en olycka kan ju hända.
Men just economycar hade ingen självrisk står det fast längre ner står det att man kan få lägga ut självrisken som sen kan fås åter?
Förvirrande???
Är det bättre att ta de stora typ Hertz?
Vist kan det hända en olycka och för mig är det en insident med bilen. Den var parkerad vid ett bad och någon tyckte inte om detta utan repade ner sidan med en nyckel eller mynt. Jag tog kontakt med uthyraren och denne sa bara att det är något som händer ibland och så var det inte mer med detta. Några punkteringar har jag haft och dessa får man stå för själv. Jag har läst flera avtal om biluthyrning och innehållet är i de flästa fall likvärdigt. Bil körning på Kefalonia är rätt behaglig då trafiken är rätt gles ute på landsbyggden. Därimot inne i Argostoli kan det vara rätt många bilar sammtidigt, så kör lungt där. Det gäller att inte påverkas av en del greker som verkar ha mycket brått utan kör i er eget tempo så blir färden lyckad och resan njutbar. Kefalonia är propfull med intressanta platser och fina utsikter. Tänk på att ön är stor och det tar en del tid att ta sig runt till de olika delmålen.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-03-25, 13:20
Desirée Desirée är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 9
Standard Sv: Vägar på Kefalonia

Tack för dina goda råd det lugnar och låter toppen!
Nu bara längtar jag till 29:e maj då det bär av. Resan boakd och klar.
Har tittat lite på olika biluthyrare på nätet de som jag fastnade för var economycar som inte hade nån självrisk. Få se hur vi gör. Men är det nån som har erfarenhet av detta bolag eller nåt annat så får ni gärna skriva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-03-25, 13:55
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Vägar på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Desirée Visa inlägg
Tack för dina goda råd det lugnar och låter toppen!
Nu bara längtar jag till 29:e maj då det bär av. Resan boakd och klar.
Har tittat lite på olika biluthyrare på nätet de som jag fastnade för var economycar som inte hade nån självrisk. Få se hur vi gör. Men är det nån som har erfarenhet av detta bolag eller nåt annat så får ni gärna skriva
Jag hyrde av detta bolag föra året även om de har vidare hyrning av andra bolag är det deras avtal som gäller. Jag hyrde bilen en Hyundai Accent i två veckor för 270 euro det var 8 euro mindre per dag än nästa bolags pris för denna medelstora bil. Hämtade ut bilen direkt på flygplatsen och lämnade den där när hemfärden var på tur. Helt utan problem har det varit varje år. Jag har nog hyrt bil av 8 - 10 olika uthyrare på Kefalonia. Inget problem med någon.
PANAKAKIS
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT