Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-30, 10:25
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Fullt på boenden

I sommar ska vi för första gången på ett par år resa runt i Kykladerna. Vi har börjat titta på öar och eventuella boenden men helt plötsligt känns resan oviss och inte lika lockande. Flera boenden vi har tittat på är redan fulla och ett annat vi hade i tankarna kosta 11500:- för 5 nätter (2 vuxna och 2 barn) . Det är dessutom bara mars än.


Vi brukar boka ett boende de första dagarna för att sedan låta lusten styra oss vidare till ö och boende. Men med de här resultaten vågar vi kanske inte göra det i sommar.


Visst är det kul att det går bättre för hotellägarna men vilken explosion det verkar bli för Grekland i sommar.


/Ofelia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-30, 10:39
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Fullt på boenden

Måste bara fråga vilka öar ni kollat på och vilken period ni tänkt åka? Är det på Booking.com ni kollat?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-30, 10:45
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Fullt på boenden

Oj, det lät mycket för 5 nätter! Då förmodar jag att ni reser i peak-säsong, augusti. Vi reser i slutet av aug o början av september o betalar 40 € inkl frukost för ett 2 bäddsrum, förbokat.
Har läst här på forumet att det kan vara dyrare att boka via sajter o bättre att maila/ringa direkt till det hotell man vill bo på. Hoppas verkligen ni hittar något till bättre pris!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-30, 11:18
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Fullt på boenden

De aktuella nätterna är 22-27 juni och öarna är Sifnos, Schinoussa och Amorgos. Vi har kollat på olika bokningsidor men även på en del boendens egna hemsidor.

Vi har rest runt bland öarna i nästan 20 år och inser att en förändring är på gång ( precis som Janne är inne på i en annan tråd).

/ Ofelia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-30, 11:32
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Fullt på boenden

Jeg er enig.. Sifnos og Koufonissi virker iallefall veldig dyrt... Har spurt direkte flere steder og de skulle ha 50-80 euro pr. natt for en person i siste uken av Juni...og dette er enkle steder uten pool og alt slikt...mye er også fullt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-30, 11:43
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Fullt på boenden

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Jeg er enig.. Sifnos og Koufonissi virker iallefall veldig dyrt... Har spurt direkte flere steder og de skulle ha 50-80 euro pr. natt for en person i siste uken av Juni...og dette er enkle steder uten pool og alt slikt...mye er også fullt.
Men hjälp så dyrt! Det stämmer nog som de säger då i så fall. Det blir en riktig Greklandsboooom i år.

Ofelia: Jag vet inte var på Amorgos ni vill bo men förra året hyrde jag billigt i juni på Pelagos i Egiali. Men bokade då på plats. Nog tror jag ni borde kunna göra det även i år? (Fast reser man med familj så vågar man kanske inte chansa.)
I år har jag förbokat på Pension The Big Blue i Katapola (mailade direkt med hotellet). Och fick ett väldigt bra pris för att vara i slutet av juli. Testa med dem.
Som jag har förstått det så är det ett hotell med enkel standard men fantastisk utsikt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-30, 11:49
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Fullt på boenden

Vi har också bott ett par nätter på Pelagos i Egiali Det var både bra boende och bra pris


Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-30, 11:50
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Fullt på boenden

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Vi har också bott ett par nätter på Pelagos i Egiali Det var både bra boende och bra pris


Riitta
Ja och otroligt hjälpsam och gullig personal. Dessutom frikostiga. Jag skrev uppflera frappe på rumsnotan och de bara skrattade åt mig som om jag var alldeles tokig, när jag ville betala för dem vid avfärd.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-03-30, 11:53
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Fullt på boenden

Tack för tipsen. Vi har inte bestämt än vilka öar det blir dö vk fortfarande kollar båttider och boenden. Om det blir Amorgos kan både Katapola och Aegiali vara aktuellt.

/Ofelia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-03-30, 12:04
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Fullt på boenden

Føler at det enkelte øyer som har et enormt trykk og som har mulighet til å høyne prisene enormt.. det er spesielt Sifnos og småkykladene etter min erfaring.. mye er også utsolgt på Santorini, men har ikke følelsen av at prisene der er steget i samme omfang..
Har man en litt slunken lommebok så man man rett og slett velge andre øyer...som f.eks. Amorgos ... og det er jo ikke helt galt
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-03-30, 12:41
Zelda Zelda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Fullt på boenden

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
I sommar ska vi för första gången på ett par år resa runt i Kykladerna. Vi har börjat titta på öar och eventuella boenden men helt plötsligt känns resan oviss och inte lika lockande. Flera boenden vi har tittat på är redan fulla och ett annat vi hade i tankarna kosta 11500:- för 5 nätter (2 vuxna och 2 barn) . Det är dessutom bara mars än.


Vi brukar boka ett boende de första dagarna för att sedan låta lusten styra oss vidare till ö och boende. Men med de här resultaten vågar vi kanske inte göra det i sommar.


Visst är det kul att det går bättre för hotellägarna men vilken explosion det verkar bli för Grekland i sommar.


/Ofelia

verkar helt galet!
kanske läge att byta öar? Naxos är lika billigt som vanligt vid den tiden (vi är där då) har kontaktat fler av hotellen i Agios Prokopios som vi brukar bo på och det är samma priser som förra året, det går att få dubbel rum för 25 och 3 bädds rum för 30-35 euro, vi har dock valt ett annat alternativ i år då det bara är jag och min son (22 år) vill då bo precis på beachen eftersom vi har lite olika tider
och betalar 30 euro för en lägenhet med vidsträckt havsutsikt
Naxos har ju också allt för alla åldrar, vi har återkommit 12 gånger och varje gång vi öluffade tidigare år slutade det alltid med att vi återkommit dit
ett tips vi använt oss av är att kolla med hotellägaren på Naxos om de har familj eller vänner på de andra mindre öarna och fått bra priser på det sättet när vi åkt vidare dit.


lycka till!


Ia (Zelda)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-03-30, 15:37
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Fullt på boenden

Vi reser samma period. Har förbokat ett familjerum för fyra, inkl frukost på Schinoussa. Kostar oss 60 euro per natt. På Amorgos har vi fått priser från 40 euro och uppåt, ej bokat något. Donoussa 35 euro. Men Sifnos var dyrt redan när vi var där 2004, betalade då 65 euro i Faros (tre bäddar).

Bea
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-03-30, 17:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 364
Standard Sv: Fullt på boenden

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Flera boenden vi har tittat på är redan fulla och ett annat vi hade i tankarna kosta 11500:- för 5 nätter (2 vuxna och 2 barn)
Det är inte bara vi svenskar som återvänder till Grekland, detsamma gäller säkert alla nationaliteter. och då blir blir priserna därefter. Men 11 500:- för 5 nätter låter extremt mycket. Var det ett "normalt" boende?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-03-30, 18:20
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Fullt på boenden

Det boende som i fredags och i går kostade 11 500:- var Lakki Village på Amorgos. Men idag finns det helt plötsligt rum kvar för 7000:- - rum som tidigare varit slut. men jag tycker ändå att 7000:- är för mycket. Det är sonen som vill ha pool på ett av våra boenden under luffen.


/Ofelia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-03-30, 18:22
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Fullt på boenden

Jag roade mig med att gå in på booking och kolla boende på Sifnos.

Kollade först på 1 person i början på juli och fick flera träffar på 30 euro.

Kollade sen på 2 vuxna och 2 barn och då blev det helt andra priser, fick träffar på 50 -60 euro som billigast.

Vi är ju vana vid att man betalar per rum i Grekland och inte per person, kan det vara så att man börjar ta betalt per person nu?

Fast 60 euro gånger 5 nätter blir ju 300 euro, så om det blir mer än 1000 euro så verkar det ju inte vara budgetnivå precis. 200 euro/rum låter som lyx! Även om det handlar om 2 rum så är det ju fortfarande 100 euro per rum!

Yanna
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-03-30, 18:30
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Fullt på boenden

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Det boende som i fredags och i går kostade 11 500:- var Lakki Village på Amorgos. Men idag finns det helt plötsligt rum kvar för 7000:- - rum som tidigare varit slut. men jag tycker ändå att 7000:- är för mycket. Det är sonen som vill ha pool på ett av våra boenden under luffen.


/Ofelia
Lakki Village är inte ett dyrt boende, jag bodde där -96.

Även om det är många år sen så låg de då i lägsta prisklassen och så särskilt mycket standardmässigt har inte hänt där sedan dess, de kan ha lagt ribban högt på Booking.

Kontakta dem direkt istället, de har egen hemsida.

Yanna
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-04-02, 09:50
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Fullt på boenden

Men visst måste det väl vara så att det blir mer fullt då man kan boka i förväg utan att det kostar något att avboka och att allt fler bokar i förväg. Jag kan tänka mig att ett hotell kan vara fullbokat, men om man sen kollar dagarna innan så finns det lediga rum
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-04-02, 09:58
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Fullt på boenden

Fast man måste ändå säga att rent generellt så är Greklandsöarna billiga att bo på. Eller rättare sagt är det kanske som så, att boendet varit extremt billigt på vissa öar tidigare men nu börjar nå mer "vanliga" priser (om man jämför med andra turistländer i Europa som också har Euron som valuta)? Kanske kan de hårdare skattereglerna också bidra till en liten del att priserna ökat?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-04-02, 10:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fullt på boenden

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Fast man måste ändå säga att rent generellt så är Greklandsöarna billiga att bo på. Eller rättare sagt är det kanske som så, att boendet varit extremt billigt på vissa öar tidigare men nu börjar nå mer "vanliga" priser (om man jämför med andra turistländer i Europa som också har Euron som valuta)? Kanske kan de hårdare skattereglerna också bidra till en liten del att priserna ökat?
Fast extremt billigt vet jag inte om det varit. Många ställen som jag gillat att bo på har varit fina men ljusår från svensk hotellstandard och ganska spartanska. Hårda sängar och ibland väldigt enkla badrum.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-04-02, 11:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fullt på boenden

På bokningssajterna finns oftast bara hotell som har en viss standard, t ex reception. De små, familjära boendena som man ofta hittar på plats finns sällan med. De har oftast priser som många båtluffare är vana vid och där finns säkert rum kvar inför sommaren. För den skull inte sagt att priserna inte har gått upp, det är det ju mycket troligt att de har.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT