Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-27, 10:11
Busan Busan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 16
Standard Att bo i Aten

Jag ska åka som utbytesstudent till Aten i höst och har ett litet problem med boendefrågan. Skolan kan fixa in mig på hotell men i ett dubblerum som man får dela med en annan student. Är inte riktigt pigg på den lösningen. Har kollat runt lite och det finns lägenheter och studios att hyra. Men jag vet ganska lite om Aten, finns det bra och mindre bra områden att bo i? Jag vill ju inte binda upp mig på ett kontrakt på 5 månader och så visar det sig när jag kommer dit att jag aldrig kommer våga gå hem efter mörkret faller (ja, pinsamt nog är jag fortfarande mörkrädd ). Hoppas att någon kan hjälpa mig med förslag på områden som är lämpliga eller olämpliga.
/Victoria
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-28, 00:28
meleagros meleagros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Botkyrka
Inlägg: 15
Standard Sv: Att bo i Aten

Ja, nu har jag bott mest i centrala Athen, där man ofta lever väldigt nära varandra att man inte får någon känsla av att det skulle vara farligt ... men det är klart att det beror på hur sent man är ute på natten. Taxi är alltid tryggt att ta - inte kostar det mycket heller. Några euro om man inte skall åka långa vägar.

Själv har jag bott i Kypseli, Makrigianni, Pangrati/Mets samt i Omonia. Kvarteren runt Omonia skulle jag inte själv välja att bo en längre tid. Eftersom det har förändrats till en statsdel där många utslagna håller till - åtminstonde var det så när jag bodde där. Det gick inte att sätta sig en stund på torget förrän någon kom och gav en förslag. Prostitution och annan handel. Däremot de övriga. Man blir också rätt snart ett känt ansikte ... dvs. de vet att man finns där s a s.
Här även bott några veckor i Glyfada, men det är nog för långt. Där är det också folktommare. Där skulle jag inte vilja gå ensam sent på kvällen. Vissa bor i Pireus och tar Metron in till stan. Den nya spårvagnen var för ett år sen ganska opåliglig, samt tog lång tid på sig ...

Athen är en trygg stad att vistas i, är min och många andras upplevelse, men det är klart att man inte skall gå in i nationalparken eller i mörka prång heller ... Självklart inte. Men, närheten till andra gör att man aldrig känner sig ensam.

Det är rätt svårt att få tag i lägenhetsboende i Athen. Ofta vill de ha någon som kan bo en längre tid. Men varför inte börja med att bo i dubbelrum ihop med någon och sök bostad på plats ... Men jag förstår dig. Skulle inte själv vilja göra det.

Lycka till!


Meleagros

[quote=Busan]Jag ska åka som utbytesstudent till Aten i höst och har ett litet problem med boendefrågan.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-02, 00:41
Xana Xana är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 14
Standard Sv: Att bo i Aten

Hej Victoria,
Jag föreslår att du, om du inte vill bo med en annan student, kollar upp Hosellet/Guesthouse Dioskorous som ligger väldigt centralt, ett stenkast från Syntagma square och alldees i början av Plaka. (adress: pittakou 6)
Jag har själv jobbat på det hotellet under två tremånaders perioder 2001 och under den tiden hade vi många studenter som hyrde rum i flera månader...de brukade betala ca 350-400 euro/månad för ett eget rum.

Standarden är inte hög (ingen dusch på rummet)men det är rent och fräscht och har engelskspåkig personal 24 timmar om dygnet.
De flesta som bor där är studenter och eller backpackers som för d mesta jobbar ett tag och sen drar vidare.
Kanske kan va nåt för dig.?
Lycka till!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-05, 14:03
Busan Busan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 16
Standard Sv: Att bo i Aten

"Kvarteren runt Omonia skulle jag inte själv välja att bo en längre tid. Eftersom det har förändrats till en statsdel där många utslagna håller till - åtminstonde var det så när jag bodde där."

Tack för svaren, nu har jag en följdfråga. Har ev.hittat en lägenhet i närheten av Larissa station och undrar hur nära detta är Omonia, svårt att avgöra på kartan. Men det verkar vara ett bra avstånd. Är det någon som har erfarenheter av detta område?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-05, 19:35
meleagros meleagros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Botkyrka
Inlägg: 15
Standard Sv: Att bo i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Busan
Har ev.hittat en lägenhet i närheten av Larissa station och undrar hur nära detta är Omonia, svårt att avgöra på kartan. Men det verkar vara ett bra avstånd. Är det någon som har erfarenheter av detta område?
Vill ju inte skrämma dig på något sätt, men det var väldigt svårt att få vara i fred i Omonia... Larissa station ligger bakom Victoria som ligger jämns med Kypseli ... Svårt att säga hur det ser ut där bakom ... Om du vet exakt vad statsdelen heter så kan du söka på Google.
Statsdelarna ändrar karaktär, ingen är sig lik och de behöver inte alls vara långt ifrån varandra. Det går alltså inte att säga att för att det är bra i Kypseli att det är det runt Larissa station.
Metaxourghio ligger i närheten och är inte långt ifrån Akademia Platonos som är ett ganska nerslitet och försummat område.
Sen har olika statsdelar olika charm också - det som avskräcker en person attraherar en annan. Jag fann Omonia som en väldigt spännande plats där det hela tiden hände saker och ting, men jag skulle inte vilja bo där, en längre tid.
Överhuvudtaget är norra Athen lugnare än södra. Men du är fortfarande inne i centrala delarna ... Lycka till och använd google.se.

Meleagros
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-08, 22:06
fridafrank fridafrank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 4
Standard Sv: Att bo i Aten

Hej!
Jag har bott ett tag i Aten och pluggat då bodde jag i Pangrati vilket är en mysig och central stadsdel. Omonia som jag ser att ni disskuterat ä nog inget att rekomendera som sagt det är där de utslagna håller till...men annars var jag aldrig rädd när jag gick ensam i Aten men man ska ju alltid vara försiktig.
Kalithea är en annan bra staddel bara några metro stationer från centrala aten. Ambelokepi är en annan del av stan, där för övrigt en av mina klasskompisar bodde hon trivdes bra i de området.
Hoppas du hittar nån trevlig del av stan o att du kommer trivas...de gjorde jag!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT