Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2018-09-04, 08:11
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Åh vad du kämpar påSnart får du åka till Karpathos och vila upp dig
Svara med citat
  #42  
Gammal 2018-09-04, 18:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Åh vad du kämpar påSnart får du åka till Karpathos och vila upp dig
Ha ha ha! Har Mikke nån gång vilat upp sig när han varit på Karpathos!!! Han åker väl hem till Kallsta o vilar upp sig mellan Karpathosturerna!

Masse
Svara med citat
  #43  
Gammal 2018-09-04, 21:50
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hejsan alla !!
Jag jobbar ju en del, men har ett rätt lågt tempo.....Fast denna gången var nog den värstaste att få upp träsnipan Hedvig....Det tog större delen av två dar, faktiskt...Så i morse drog jag upp till Karlstad Uni, för där har jag förstås en del kontakter kvar, och fick med mej en fin lastpall, som förseddes med FEM hjul denna gång, för den som pajade hade bara fyra, och när Hedvigs köl landade på den, så höll den inte.....
Nåväl, fint väder, trevlig kompis som var snäll och hjälpte gamle Vendel, så vi knogade på, hissade med domkraft, staplade träbitar, men så ramlade allt, och vi var tillbaka på ruta ett....Då stack jag till Beijer, som ligger s.a.s vägg i vägg, och kan ni tänka, en snubbe med truck kom och lyfte hit och dit och rätt som det var så stod Hedvig på kärran....Han ville dessutom inte ha pengar, men han ska få en påse frysta lagerblad från Karpathos imorrn....
Jag hoppas hoppa på bussen till Stockholm vid åttatiden på torsdag, och tillbringa dagarna fram till lördag hos familjen Fellman i Järfälla...
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #44  
Gammal 2018-09-06, 00:42
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

freda kväll,torsda möra....
Hejsan! Idag är bägge båtarna i trägårn täckta, det tog nog bortåt åtta timmar att få alla presenningar,ställningar,snören,rep och tampar stramade.
Två badrum i huset ska renoveras när jag är borta, så jag lånar ut mitt....Dom har fått varsin nyckel, så slipper dom duscha på jobbet och gå på en bajamaja i trägårn....Sen drar förstås min snälla hyresvärd av x antal tusenlappar, så egentligen är min Greklandsresa betald av mitt dass, en oväntad bonus !!
Hursomhelst, jag tar en buss till Stockholm tio i tolv på torsdag, så hinner jag packa också,sen flyger jag till Rhodos på lördag....
Vi kanske ses på Karpathos, eller varför inte på Rhodos?? Jag bor på Mango i gamla stan några dar.....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #45  
Gammal 2018-09-06, 11:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Sen drar förstås min snälla hyresvärd av x antal tusenlappar, så egentligen är min Greklandsresa betald av mitt dass, en oväntad bonus !!
Den var bra.

Trevlig resa ner till paradiset Mikke!
Svara med citat
  #46  
Gammal 2018-09-13, 18:37
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hejsan!
Nu aer jag peau Karpathos, och naermare bestaemt pa Zephyros, med samma gamla, sega tangentbord, men Andreas lovade ett nytt imorrn...vi far vael se hure blir me de....
Navael, efter min senaste drapa med batarna i traegarn, sa blev jag skjutsad till bussen forra torsdan av samma granne, Johnny , som sa vaenligt hjaelpte mej med snipan Hedvigs upptagning...
Sen tillbringade jag ett par trevliga dar tillsammans med Fellmans i Jaerfaella, och Sten-Anders skjutsade mej sen ut till Arlanda peau lordagen, daer jag naturligtvis fick laemna kvar min jettefina, lilla Makita skruvdragare, for man far inte ha verktyg med sej i kabinen....Attans osis, sa nu har jag bara tva batterier och en laddare med, haha....Naja, jag far tillbaka den mot en avgift pa 60 pix naer jag kommer tibax....
Jag flog med Norwegian denna gang, och hade valt en plats langt bak, och daer blidde jag emsammen minsann, med tre saeten...mkt bekvaemt! Flygresan gick fint, fast ett grekiskt par med en dotter framfor mej var taemligen hogljudda, men som tur aer har jag alltid numera med oronproppar, som kom vael till pass...
Vael pa Rhodos, sa blev jag till min ofantliga fortjusning mott av en vaen fran Karpathos, naemligen Dimitris Sevdalis, den snubben som har tillsammans med sin farsa, vaexthus i Afiarti. Han och frugan Louise var pa Rhodos nagra dar och hade hyrt en bil, sa inte nog med att jag blidde mott, jag fick ocksa lift in till stan !!
Dom skulle med faerjan tillbaka samma dag, sa vi far ta och traeffas pa Karpathos....
Pa Rhodos sa bodde jag pa Mango i gamla stan, och draellde runt hit och dit och terroriserade gamla bekanta, alltid kul...kanske inte for dom, men iallafall for mej, haha...
Sen for jag till Karpathos med Blue Star Patmos, som gick i onsdags kl 09.00, sa jag gick upp kl sex och var klar halv sju....Men denna gang slaepade jag inte mitt bagage hela vaegen, utan tog en taxi och var daer pa fem minuter, istf 40...Det var lite lyxigt, och jag fick t.o. m min termos fylld pa det nya fiket dar av de alltid mkt vaenliga tjejerna....
Sa jag var ombord en timme innan avgang, och traeffade forstas flera snaella maenniskor, bl.a ett tyskt par, daer jag fick bra tillfaelle att ova min gamla,rostiga tyska...Sen ett italiensk par som var ocksa goa...Fyra timmar senare anlaende vi till Pigadia, daer hamnen var helt overfull med bilar....och folk....Andreas var daer och levererat sin kusins SUV ombord, sa vi sprakade lite, sen gick jag och forsokte fa tag i nat rum. Alla staellen som jag kaende till var fulla, jag var uppe till Elias och fick lite gott kaek, men sa ringde min grekiska morsa, Eva, och sa att hon hade minsann fatt tag i rum, strax ovanfor Amarillis, d.v.s Roses Studios, daer jag bor for tillfaellet, tills det blir nat ledigt pa Garden Villa eller Zephyros.
Jag blidde snuvig pa faerjan, sa igar.onsdags, holl jag mej pa rummet och snorade tillsammans med en liten tjock-teve.....
Idag aer jag lite baettre, och knallade ner till Zephyros, daer Andreas skjutsade mej upp till sitt hus, daer jag besteg hans gamla Vespa, och for ner till di goa gubbarna pa AutoMotoCenter, och kollade lufttrycket i daecken ( o.5 kg ) samt smorde upp diverse rorliga delar....Sen for jag och tankade, tittade in hos Zoriana och haelsade pa Jonathan, som hade fatt en kasse bocker, jag hade laemnat till Bob, en hollaendare, som ocksa ger bocker til Jonathan. Sen for jag till Nena och fick en kram eller tva, hon och Christo ska antagligen gifta sej 26 oktober, sa jag propsade pa att han skulle ha pa sig den coola slipsen jag skickade ner till dom for nagra ar sen med texten: Christo, king of trucks....med en bild pa en snygg midjestyrd Volvotruck.
Just nu sa sporegnar det och dundrar och smaeller och tempen haver sjunkit till ca 24 grader, brrr....Det har nu regnat raett mycket i ca en halvtimme, och det aer ganska morkt ute,sa det fortsaetter nog ett tag....Baest att smyga bort till Andreas i baren och suga pa nat gott och vaenta tills det slutat regna, for nan regnrock eller jacka har jag forstas inte.....Men om Andreas har nagra svarta sopsaeckar, sa kan man ju alltid tillverka en temporaer regnjacka.....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #47  
Gammal 2018-09-14, 01:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Ha ha ha! Tack Mikke för alla dina goa rader! Det är en fröjd att läsa dina rapporter. Till och med Norwegian har koll på ditt handlag med verktyg och har full respekt för vad en Handy Man som du kan åstadkomma med en skruvdragare ombord. Och en skruvad flight vill man ju inte ha!

Masse
Svara med citat
  #48  
Gammal 2018-09-14, 13:03
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

fredag 14.9
Hejsan! Igar regnade det som attans, och idag aer luften frisk.
Kontrollpanelen till Andreas Merca funkade inte, sa jag far vara lite kort haer,
och ge mej i kast med AliExpress direkt....Aterkommer senare...
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #49  
Gammal 2018-09-14, 14:06
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

fortfarande freda....
Nu haver jag skrivit till AliExpress och forklarat problemet, sa nu aer det bara att vaenta....
Som sagt, f.n bor jag pa Roses Studios, strax ovanfor Amarillis, men flyttar pa sondag till Elias Rooms. Naera och bra, och sen jag blivit av med x kg bocker, sa kommer resvaeskan att vara mkt laettare.
Luften idag aer klar och ren, och nan sa att Othos fick ca 7 mm regn igar, och vi kanske fick ngt mindre.
Sen laeste jag att USA,s flygvapen forhandlar med grekiska regeringen om att uppraetta en flygbas pa Karpathos, vilket forstas kommer att paverka on i olika riktningar. Som nan sa sa finns det visst en overenskommelse om att inte militarisera oarna i Dodekaneserna, men man vet ju inte vad som haender i det politiska skeendet...
Tillbaka till den lilla verkligheten, idag ska jag leta reda pa oljefiltret i Vespan, det ska bli intressant....Har varit ivaeg och kopt olja, for det aer en fyrtaktsmotor i Vespan, som behover lite service. Det aer forstas bra om den aer i bra skick om och naer dotter Sofia borjar anvaenda den.....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #50  
Gammal 2018-09-15, 13:35
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Lordag 15 sep...
Idag lyser solen, jag kom vael ut vid elvatiden, sen for jag forbi Garden Villa och tittade in daer, men det var tomt peau folk,soeau jag fortsatte upp mot cementfabriken och en bit bortanfor finns det en stor verkstad, daer jag kaenner aegaren, Yannis. Som tur var var han ute, sa jag kunde direkt fraga honom om backspegel till Vespan, och det ska vi fixa peau mandag...Sen fragade han om jag kunde hjaelpa honom, och visst, sa jag. Det var en mindre traktor daer kopplingen slirade, som skulle bogseras upp till kunden, for den maste ivaeg till Athen,sa jag blev hastigt och lustigt traktorchaffis bakom en Fiat pickup....Det var bara nagra km, soeau det gick hur fint som helst.....
Efter att blivit skjutsad tillbaka, for jag ner till Garden Villa igen, och da var bade forra aegarna Minas och Sofia daer, sa vi fick en liten pratstund i pergolan, innan dom skulle ner i den svalare kaellaren och sussa en stund. Nu aer jag eau vaeg till Nena, men har kikat in peau Zephyros, daer jag traeffade Riitta och Leif. Leif testar just nu en av sina hemtillverkade kamerahus i poolen.....
Idag lite svalkande vindar, och inte sa jaettevarmt heller....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #51  
Gammal 2018-09-15, 19:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

FixarLeif och FixarMikke...I Grekland kallat man det "patenta" om någon hittar på egna kluriga lösningar på problem. Jag har en egen patentagubbe här hemma! Väldigt bra att ha!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2018-09-15, 19:35
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Lordag kvaell...15 sept
Hejsan!
Vanligtvis "firar" jag mina alltmer fodelsedagar pa Pelagos, men imorrn, naer jag blir 2 x 35 taenker jag sta over firandet peau Pelagos. Anledningen aer att jag inte aer riktigt kry, och da har jag lite svart for mycke folk....mojligtvis kan jag hasa mej ner till Nenas Taverna, for daer kan det kanske bli tio-12 personer....
Det aer fortsatt mycket mer turister vid denna tid aen jag sett forut....antagligen aer det en del som vanligtvis kanske aker till Turkiet, som akt till Grekland istaellet....Man brukar fa reda pa den svenska statistiken for flygningar, men dom kanske kommer i slutet eller efter saesongen....
Samtidigt kan jag meddela att de kommunala vattenkranarna aer staengda, for det finns inte tillraekligt med vatten, ett skael sa gott som nagot....
MvhMikke
Svara med citat
  #53  
Gammal 2018-09-16, 07:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Grattis på födelsedagen, Mikke! Hoppas att du har kryat på dig så pass mycket att du orkar fira lite i alla fall. För det är du värd.

Och tack för alla fina rapporter du skickar hit. Väldigt mycket du grejar med.

Ha en fin dag!

/ Anne
Svara med citat
  #54  
Gammal 2018-09-16, 09:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Grattis på födelsedagen, Mikke! Hoppas att du har kryat på dig så pass mycket att du orkar fira lite i alla fall. För det är du värd.

Och tack för alla fina rapporter du skickar hit. Väldigt mycket du grejar med.

Ha en fin dag!

/ Anne
Instämmer verkligen i allt Anne skriver! Hoppas att du får en fin födelsedag och snart är kry igen!

Masse
Svara med citat
  #55  
Gammal 2018-09-16, 12:39
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Sondag 16.9
Hej alla !!
Har sovit baettre, och kaenner mej ocksa lite baettre, men jag skippar nog Pelagos iallafall, och om orken raecker, sa knallar jag ner till Nena och smakar pa nan kaka som hon lovat fixa, snaella Nena....hon ska forexten gifta sej med King of trucks, Christo den 26 oktober, har det sagts....Ett stilla brudlopp, foraettat av borgmaestaren.
Som sagt, vaknade raett tidigt, och fick staedat och packat, att jag sen kom peau att jag packat ner rumsnyckeln, gjorde forstas livet lite mer spaennande, tills jag da aentligen fann den....
Sen knallade jag de ca 50 metrarna ner till Elias Rooms, daer jag redan hade fatt nykklen av Elias. Fast den gamla,halvtrasiga nummerbrickan gjorde ju ingen maennscha glad, sa jag hade bytt ut den mot en baettre, i hardare plast,sa naer han sag den sa fick jag bo billigare. Jag rakar ha med mej ett trettital dylika, just med tanke pa att byta ut dom daliga pa GV i forsta hand, men det raecker for Elias, for han har bara fem rum....
Daeremot lag Vespan pa sidan med en san daer fyrkantig platburk, som folk brukar planter i, en san stod pa Vespan, sa antagligen hade jag parkerat pa nans plats och burken och nedlaeggningen av Vespan nan sorts markering av detta, for hade den bara ramlat, sa hade vael ingen jaevel staellt dit en burk, utan kanske rent av rest upp den....Vad vet jag.....
Navael, fint vaeder idag, labra brisar gor ca 30 grader laett att uppleva....
En del gratinationer haver inkommit till min forvaning och fortjusning, tack ni som grattat!!
Nu ivaeg till Nena for lite lunch....
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #56  
Gammal 2018-09-16, 14:00
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Stort Grattis Mikke!
//
KR
Svara med citat
  #57  
Gammal 2018-09-16, 15:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Nu har jag läst ikapp.

Tack snälla för dina rapporter, och stort grattis på din dag!
Svara med citat
  #58  
Gammal 2018-09-16, 19:16
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Instämmer i gratulationerna!
Kära hälsningar från ett regnigt Värmland, som endast hade 2 plusgrader i morse... hu!
Lena
Svara med citat
  #59  
Gammal 2018-09-17, 11:08
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Mandag sjuddertonde september
Hejsan !!
Igar vid halv attatiden, knallade jag ner till Nenas Taverna, och hon hade gjort en jaettefin tarta, sen var Christos daer, och en bekant elektriker fran Rhodos, vars namn jag icke minns, plus nagra spridda gaester. Vi drog ihop tva bord, sen hade denna lillla gruppen trevligt i nagra timmar, sen bidde jag hemskjutsad och isaeng fore elva....och knappt peau roken heller, tva glas vin och tva flaskor pilsner...
Men trevligt var det och nu aer det mandag, och Andreas haver hastigt och lustigt farit till Athen, men ikvaell kommer det danska paret Bo och Ann,och som vanligt bo pa Garden Villa...
Nu fixar jag en laett lunch och drar sen upp till Yannis i Vroutsas for en backspegel.....
Mvh.
Mikke
Svara med citat
  #60  
Gammal 2018-09-18, 11:39
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

tisdag 18.9
Hejsan!! Som sagt, for upp till Yannis verkstad i Vroutsas, strax efter cementfabriken. Vael daer sa tog jag med lite verktyg och stack till nagra containers, daer skrotade scootrar lag.
Lyckads fa loss en vaensterspegel, och atervaende till verkstan, daer jag kompletterade med lite brickor,etc och fick dit spegeln ganska enkelt. En backspegel aer ju mkt viktig, det taenker man kanske inte pa, forraen den inte finns...
Sen framat kvaellen, sa for jag till Garden Villa for att vaenta in det danska paret Anne och Bo, som jag har haft som grannar daer flera ggr. Lyckades t.o.m hitta nagra blommor, sa det bidde en liten bukett, som sattes i en avkapade plastflaska,greek style...Sa naer dom kom var bade jag och Minas och Sofia daer, och dom var forstas glada over att ha kommit fram efter en ganska lang resa .
Idag, tisdag ska jag traeffa dom pa Nenas Taverna for lunch. Sen ska jag nog tillbaka till Elias och borja smorja alla hans gangjaern, las och allt som gnaeller......
Idag raett blasigt, men det haller ner tempen.....
Mvh
Mikke
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT