Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-01-08, 08:56
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Kreta sommaren 2021

Slog till i helgen. 2 v på Kreta. Hotell Ariadne i Platanes, 5 km öster om Rethymnon :-) slutet av juli
Bodde där 2019 och skulle bott där 2020 men men


2a med frukost och pool. Bra flyg, ner tidigt, hem sent, en extra dag i solen.


Firar med med Mythos frysta glas + Ouzo och biffteki saganaki dolmades taramosalata o tsatsiki i helgen

Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-01-08, 09:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Härligt!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-01-08, 12:32
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Grattis til bookningen :-)

Jeg læste lige i de danske nyheder, at det kan forventes, at flyselskaberne kommer til at kræve Covid-19 vaccinationspas. Det vil sige, er du ikke vaccineret, så kommer du ikke ombord på flyet. I Danmark har vi en 12-trins prioritetsliste med rækkefølgen på, hvornår vi kan blive vaccineret. Jeg står som nr. 12 og frygter, at det først bliver min tur til efteråret
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-01-08, 13:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Jeg læste lige i de danske nyheder, at det kan forventes, at flyselskaberne kommer til at kræve Covid-19 vaccinationspas. Det vil sige, er du ikke vaccineret, så kommer du ikke ombord på flyet. I Danmark har vi en 12-trins prioritetsliste med rækkefølgen på, hvornår vi kan blive vaccineret. Jeg står som nr. 12 og frygter, at det først bliver min tur til efteråret
Shit! Vågar man boka överhuvudtaget då? Visserligen säger den svenske vaccinsamordnaren att alla svenskar ska vara vaccinerade senast i maj. Men. Jag ställer mig VÄLDIGT skeptiskt till att det kommer bli så.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-01-08, 22:07
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Håller tummarna! Har själv en resa bokad ( ombokad från 2020 till 2021) till i slutet av maj. Blir den resan inte av får vi väl flytta fram den igen.

Vi som hade funderingar på att resa redan i april: först till Peloponnesos och senare (hem) till Tilos. Men längtar också tillbaka till Leros ...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-01-09, 12:23
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
... alla svenskar ska vara vaccinerade senast i maj. Men. Jag ställer mig VÄLDIGT skeptiskt till att det kommer bli så.
/Netwolf
Hur är status på vaccinering en i Grekland då? Det måste ju vara minst lika viktigt!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-01-09, 16:16
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Hur är status på vaccinering en i Grekland då? Det måste ju vara minst lika viktigt!
Du er den første jeg har hørt stille dette viktige spørsmålet. Det virker som om mange tenker at bare de selv er vaksinert, er man sikret og veien åpen for reiser. - Leste på forumet at man i Sverige regner med at befolkningen skal være ferdig vaksinert i juni. I Norge antydes oktober .

Vaksinasjonen i Hellas skal ifølge keeptalkinggreece kunne følges via en offisiell side (lenk i artikkelen på gresk). Artikkelen sier ikke noe om tidspunkt for når programmet skal være fullført.- Førstkommende mandag starter vaksineringen av de eldste.

https://www.keeptalkinggreece.com/20...population-85/
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-01-09, 16:44
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Ja, jeg har dessverre mistet håpet om noen reise i juli. Dette dreier seg jo også om at vaksinasjonstplanene kan bli forsinket- i flere land. Og ikke vet de vel heller med sikkerhet hvordan vaksinen virker feks mht Vi må ifølge våre helsemyndigheter regne med tiltak lenge framover. Jeg lurer kanskje på om vi kan få til noe i oktober......
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-01-09, 18:49
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Jag har själv mycket svårt att tänka mig, att det skulle kunna komma krav på att vara vaccinerad för att resa från Sverige till ex Grekland.
Tror att det skulle bli svårt att formulera vilka individer som kan undantas, av olika skäl.
Men, men... Jag har blivit förvånad förr!

Sen är det väl en annan fråga om vi vill åka och utsätta oss för ev risker.

En tredje fråga är ju om vi kan åka. Dvs funkar flyg, färjor mm.
Hittills har det väl inte varit några större svårigheter att nå Grekland, dvs om man valt ordinarie flyg, dvs ej charter.
Men få har ju valt att resa.
Av kända skäl!.

Hoppas fortfarande på Grekland i vår!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-01-09, 19:26
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Sjutton vete, men nu verkar det som om EU ska komma med ett "vaccinationsintyg" som då ska gälla i alla EU-länder. Och tydligen är tanken att alla som reser ska vara vaccinerade annars får man inte boarda flyget. Det är i alla fall så jag uppfattat "signalerna" men jag kan så klart ha fel. Det är ju i så fall ett sätt för ett land att inte få in fler smittade, OM vaccinet fungerar så som utlovat. Det är många om och men här
Hoppas själv komma iväg i slutet av augusti, håller tummarna! Men mycket är osäkert och inte lär vi komma tillbaka till "pre"corona i första taget, om ens någonsin, tyvärr!
Catlady, som har ett hål i hjärtat av längtan......
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-01-09, 21:09
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Jeg vil jo først og fremst beklage at jeg fokuserte på pandemien i denne tråden. Ønsker selvfølgelig alle som planlegger eller har booket allerede det aller beste.

Savner selv sterkt dette med å se fremover, se venner, familie - ikke bare i Hellas men både her hjemme og i flere andre land. Jeg er nok preget av at vi er inne i tredje bølge, det siste året har ikke vært uproblematisk.

Uansett, god reise til alle. Forventning og glede betyr mye.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-01-09, 22:44
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Malou, vad kan vi fokusera på? Jo, att detta f..b...de virus ger sig lite så vi får komma tillbaka till vårt älskade Grekland!! Sen finns det ju en massa om och men... Har också en önskan att få umgås med mina rara barnbarn som jag inte träffat sedan juli, de är så små att jag är rädd att de glömt mig! Nå, kanske inte killen, han fyller fyra men tösen hon är bara 1 1/2 år.... Aj, det gör ont att inte få bygga en relation i de första viktiga åren Det enda vi alla vill nu är att få återgå, så gott det går, till något slags normalitet. Och jag hoppas och tror att det kommer........
Hoppet är det sista som överger människan.....
Catlady, som önskar viruset for ut i galaxen och tvärdog.......
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-01-10, 13:22
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Hur är status på vaccinering en i Grekland då? Det måste ju vara minst lika viktigt!
Exakt! Jag har personligen ingen kunskap om detta men det finns de som menar att vaccinet gör att jag själv inte blir sjuk i covid-19, men att jag ändå kan bli smittad/infekterad av coronaviruset och därmed riskera att smitta andra som kanske inte är vaccinerade!

/kimmen
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-01-10, 14:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Jag har själv mycket svårt att tänka mig, att det skulle kunna komma krav på att vara vaccinerad för att resa från Sverige till ex Grekland.
Tror att det skulle bli svårt att formulera vilka individer som kan undantas, av olika skäl.
Fast det här är ju inget konstigt. Det finns redan nu krav på vissa vaccinationer för att komma in i en del länder. Där finns också undantag t ex för människor med vissa allergier, så den organisationen finns sedan länge.

Karin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-01-12, 09:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Grattis till bokningen!

Hoppas att allt har blivit bättre då så att ni kommer iväg.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-05-04, 14:23
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Köpte två till e guider om Kreta
Rethymnon o Chania

Har Heraklion sen tidigare
Tänkte köra ner till den där bron på södra Kreta
Nån grotta, minoiska kyrkogård....
Ta en Kreta karta o lägga in utflyktsmål
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-05-05, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Köpte två till e guider om Kreta
Rethymnon o Chania

Har Heraklion sen tidigare
Tänkte köra ner till den där bron på södra Kreta
Nån grotta, minoiska kyrkogård....
Ta en Kreta karta o lägga in utflyktsmål
Det finns sååå mycket att se och göra. Hoppas verkligen att ni kommer iväg, och att jag får ett vykort ända från Grekland.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2021-05-05, 15:29
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

[QUOTE=Carle;438459]Köpte två till e guider om Kreta
Rethymnon o Chania

Har Heraklion sen tidigare
Tänkte köra ner till den där bron på södra Kreta
Nån grotta, minoiska kyrkogård....
Ta en Kreta karta o lägga
Svara med citat
  #19  
Gammal 2021-05-05, 15:32
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Nu blev det konstigt för mig...och läste fel också..Du har ju köpt guiden över Chania🤣🤣
Svara med citat
  #20  
Gammal 2021-05-15, 11:12
AnnelieTs avatar
AnnelieT AnnelieT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Västervik
Inlägg: 142
Standard Sv: Kreta sommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Slog till i helgen. 2 v på Kreta. Hotell Ariadne i Platanes, 5 km öster om Rethymnon :-) slutet av juli
Bodde där 2019 och skulle bott där 2020 men men
Grattis till bokningen! Har inte bott där själv, men våra vänner gjorde det när vårt hotell var fullbokat. Dom hade bara gott att säga om Ariadne. Vi har vår favorit mitt emot.

Men Platanes är en bra by att bo i. Fin strand, god mat på många ställen och gångavstånd till Rethymnon

Citat:
Köpte två till e guider om Kreta
Rethymnon o Chania
Jannes guider är bra, vi har använt oss av flera av dom när vi har åkt runt på Kreta.
/Annnelie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT