Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2017-09-10, 06:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Hoppas att du får en riktigt fin resa Mikke, och att du, som alltid, sköter väl om underbara Karpathos!

Masse
Svara med citat
  #22  
Gammal 2017-09-10, 09:45
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017



Hej Mikke!

Nu är vi på Karpathos. Kom igår efter en lång dags färd. Välkomstträffen var på Pelagos och vi åt kvällsmat där efteråt. Idag tar vi det lugnt. Jag försöker messa dig senare och hoppas att tel numret är rätt. Idag ska det bli uppåt 35 grader varmt. Vi slappar på stranden nedanför Electra. //Titti/Kerstin
Svara med citat
  #23  
Gammal 2017-09-17, 18:16
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Karpathos,
Zephyros Village
17.9
Hej Alla....
Det haver sig fallit att kunna skriva peau Kalimera, min telefon aer liten och varje gang jag forsokt, soeau haver jag halkat ur....
Noeau vael, sammanfattningsvis, jag landade peau Rhodos, och fick lift in till stan med tveau damer, vars bagage jag hjaelpte till att plocka upp, dom droppade mej utanfor den stora porten med dubbla torn, in till fontaentorget och Socratousgatan,soeau det var alls icke sa langt att geau med min som vanligt tunga packning. Nan gang maste jag forsoka resa bara med handbagage!
Sen hade jag trevligt peau Rhodos,traeffade lite vaenner,kopte lite bocker,etc och bestaemde mej for att ta faerjan Prevelis kl 07.00 peau torsdag morron. Peau onsdan blev jag matforgiftad, sa tur att jag hade nan dag att kvickna till....men den natten gick ju s.a.s forlorad, och aven den foljande, d.v.s mot torsdagen,for jag knallade ivaeg vid niotiden fran Odos Ergiou mot Blue Starpiren allra laengst bort. Hade nog taenkt ta en taxi, men fortsatte knalla, och precis vid nerfarten till piren, finns en trevlig taverna,Mouraio, daer jag varit forut,sa daer slog jag mej ner fram till dom staengde kl 24. Faerjan lag inne, sa jag forsokte forstas ta mej ombord, men det gick inte, trots att jag drog peau all eventuell charm....
Soeau jag knallade bort mot taken utan vaeggar som jag visste fanns, och beredde mej peau en natt med bok och pannlampa, for man fick inte geau ombord forraen kl 06.00...
Men, da sag jag ett nytt hus med mykke ljus, och det var ett nytt kafe som jag forstas gick bort till. Daer inne var det en trevlig tjej som beraettade att dom var oppna hela dygnet, soeu jag satt der till kl sex....
Sen knallade jag ombord och sov nagra timmar, och vaknade vid Diafani, ungefaer....
Jonathan Preece var nere och haemtade mej, sen fick han lite bocker, och laemnade mej vid AutoMotoCenter, daer jag fick en scooter, samt laemnade stora ryggan under tiden jag forsokte hitta nan stans att bo, for Garden Villa, och Zephyros var fulla. Efter en del letande, soeu fann jag rum hos Elias Rooms, daer jag stannade tills jag hittade nagot baettre,sa nu bor jag bredvid Eva Angelos i en av hennes dottrars lagenhet. Fodelsedagen firades forstas peau Pelagos, och till min forvaning dok det svenska paret upp, som jag traeffat tidigare peau dan, och visat runt i fem-sex timmar...
Idag,sondag blev det en tripp i det blasiga vaedret till Taverna Rina, daer sen Nena,Christo och Angeliki dok upp, sa vi lunchade tillsammans. Sen stack jag nan km soderut till Dimitri Sevdalis vaexthus och var daer nan timme, innan jag forsedd med superfaerska tomater for vidare hemover i den starka blasten.....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #24  
Gammal 2017-09-17, 23:07
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Så härligt att du är på plats igen!
//
KR
Svara med citat
  #25  
Gammal 2017-09-18, 09:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Faerjan lag inne, sa jag forsokte forstas ta mej ombord, men det gick inte, trots att jag drog peau all eventuell charm....


Vilken start på resan Mikke! Härligt att du trots allt är framme på Karpathos, och att du mår bättre.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2017-09-18, 12:38
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Mandag 18.9
Hej alla!!
Igar kvaell vid 24-tiden fick jag ett mess av mamma Evas dotter Paula, som bor i USA. Nan hade hackat Evas FB-konto, soeau Paula undrade om jag kunde byta password at Eva...
Tja,soeau klart, svarade jag, men som Mac-anvaendare, aer jag ingen PC-person,men skulle forstas gora vad jag kunde....
Soeau i morse gick jag upp tidigare, lyckades hitta saekringen till varmvattenberedaren, sen vaentade jag kanske tjuge minuter, innan jag forsiktigt nersteg i det lilla sittbadkaret....
Soeaulunda nytvaettad och dito rakad klaedde jag mig raskt, samt intog en flaska apelsin-Box, d.v.s den lokala lemonaden, plus lite lagrad praestost pa en brodskiva, och avslutade med 36 st jordnotter....
Daerefter knackade jag peau Evas dorr, tvaersover hallen, och blev inslaeppt peau direkten, samt satte mej vid hennes laptop och kikade....
Taemlgen snabbt gick det upp for mej att hon hade minst 150 ikoner, och massor av program,bilder,etc....soeau att gora nat med den laptoppen ligger langt bortom min eventuella kompetens...
Som tur var foregick Eva mej med att saega att hon kanske skulle ringa den lokale PC-experten Georgios Diakos, ett forslag som jag glatt och ivrigt instaemde i....
Sen for jag ner till vaenstra girosplacet nedanfor Taxi, och gav aegaren, som aer en engagerad cykelentusiast, tva bromsljus av led for cykel, daerefter till Italienska Huset, daer Dimitris (Jim) Sevdalis, mannen med vaexthusen, huserar pa vardagarna. Han fick nagra meter gummicord,som jag lovat. Next stop var Garden Villa, der det trevliga paret
Bo och Ann hade anlaent till igar, sa vi satt och samsprakade over tre koppar Lofbergs kaffe, som vi bryggde....
Nu en svaeng hos Andreas och Maria, och strax till Nena for lunch....
Varmt idag, 33 grader peau Garden Villa..
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #27  
Gammal 2017-09-19, 12:29
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

tisdag 19.9
Varmt idag, nu runt 30...
Ivaeg ner till stan, kika efter filterhallare i plast till mina pappersfilter....Fyra affaerer har filter, men inga hallare....Naja, har man inga vaerre problem,sa aer man glad....
Blaser inte mycket idag, sa folk haller sej i skuggan. Traeffade panayota som praktiserar som damfrisor, hon har klippt mej som test, och det gick bra...Endera dan ska vi ga igenom rakning ocksa....Hon jobbar kvaell pa Taverna Voutsalaki i Amopi, sa jag hoppas kunna traeffa mina tva nya svenska vaenner Fredrik och Ingela daer,antingen i kvaell eller i morrn,for dom far hem pa torsdag....Nu ivaeg forst till Nena for lite lunch,sen till Zorianas for att traeffa Jonathan och bl.a ge honom en bok som jag laest....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #28  
Gammal 2017-09-20, 09:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Ivaeg ner till stan, kika efter filterhallare i plast till mina pappersfilter....Fyra affaerer har filter, men inga hallare....Naja, har man inga vaerre problem,sa aer man glad....
Du som är så fiffig kan göra en hållare av en vattenflaska. Dela den på mitten, vänd övre delen upp och ner och stoppa i den i den nedre delen. I med ett filter, några skedar kaffe och på med hett vatten.

Fick tipset på FB.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2017-09-20, 10:07
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Onsda 20.9
Hejsan!
Tack for tips, Janne....Kaffet aer ju en fundamental ingrediens i livet, atminstone for mej.....
I morse sprack de tvenne pappersfiltren vid forsta forsoket, men skam den som ger sej, soeau
jag upprepade bryggningen, denna gang med mindre vatten....
Just nu nere pa Zephyros, och Sofia,d.v.s Andreas svaermor, hon har minsann flera stycken
av plast som jag kan fa lana....vilket jag ska gora.
Har traeff med tandkirurgen Andreas Makris kl 12....men jag laeste hans lapp till kl elva, sa jag var fem kvart for tidig,vilket ju aer baettre aen for sent....
Vi ska borra upp nya krokar for tvaettlinor, sa jag haver konsulterat Andreas fru Maria och aeven de tva nya tjejerna som har kommit efter Nadja,som var stor och statlig och ville ha linorna hogt....De tva nya aer mindre,sa dom far bestaemma....Det tvaettas raett mycket, sa linorna aer viktiga....
Igar kvaell for jag till Amopi och traeffade mina tva nya bekanta, Fredrik och Ingela. Sen satt min frisor, Panayota i kassan, hennes morsa i koket och farsan i grillen...Manga har flera jobb under saesongen, och aer inte lediga saerskilt mycket.
Nu en fika me Andreas innan tandkirurgen,sen borra i vaegg....
Varmt,fuktigt och lite vind idag....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #30  
Gammal 2017-09-20, 17:43
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Onsdag 20.9
Varmt,klibbigt,men haerligt.....Lunch hos Nena, sen till Jonathan pa Zorianas Place....
Det svalnade av framemot fem, soeau jag drog till Zephyros, daer Andreas och jag satte upp nya torklinor....Det gick fint, jag maette, och Andreas borrade, sen drog jag linorna och band fast....
Nu lite laetta slojmoln, sitter och sprakar med ett svenskt par fran Skovde....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #31  
Gammal 2017-09-21, 10:11
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Så trevligt att få läsa dina rapporter igen. Ha det fortsatt fint!

/ Anne
Svara med citat
  #32  
Gammal 2017-09-21, 12:10
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Torsda 21.9
Idag aer det lite svalare och dessutom en bra bris....Nya gaester till Zephyros, och jag kunde anvaenda plastmanicken for pappersfiltren, soueu fixa fika imorse gick som en dans....
Planer idag, leta reda pa min enda snusdosa i plast, just nu har jag snuset i en pase,det funkar det med,men dosa aer baettre....
Till Roysakis snickeri med nagra led-lampor som eventuellt ska saettas peau bandsagen, det aer lite dunkelt daer inne...
Men forst till Nena och bju pa lite fika....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #33  
Gammal 2017-09-22, 09:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Planer idag, leta reda pa min enda snusdosa i plast, just nu har jag snuset i en pase,det funkar det med,men dosa aer baettre....
Har du "eget" snus med dig?
Svara med citat
  #34  
Gammal 2017-09-22, 13:09
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Fredag 22.9
Janne,jo har "eget" snus med. Koper ett kg torrt snus plus 3 pasar, sen kor man det i ugnen naer man haellt pa 1.5 liter varmt vatten plus forsta pasen, som aer salt...Sen aer detta inne i ugnen 24 timmar, sen baer man ut de tva plastladorna pa balkongen, och haeller dom i en hink, sen blandar man i pase nr 2, och sen i ladorna och tillbaka i ugnen 12 timmar, da tas laddningen ut for sista gangen och blandas med pase nr 3....Da har jag 2.5 kg snus, motsvarar 55 dosor,d.v.s halva min arsforbrukning, ungefaer...Slutligen kan man forstas smaksaetta snuset efter behag, jag brukar pudra peau Herbamare....
Ops, det blev mycket om snus haer,men det kan kanske ha intresse for nogon....:-)
Idag har jag salt fem ledplattor, sana som man saetter inuti bilar, istf den ofta svaga innerbelysningen som finns i bilar...Forhoppningsvis vill han ha flera....
Sen fick Roysakis sina ledlampor med magnet, att saettas vid stora bandsagen. Det aer lite dunkelt daerinne,sa vi surrade lite om detta forra gangen jag var haer.
Sen smorde jag tant Evas alla dorrar i hennes laegenhet, och aeven den jag bor i, som tillhor hennes dotter Tina, som bor i USA.
Efter snickeriet stack jag upp till Garden Villa och drack lite Lofbergs och at praestost tillsammans med det danska paret Anne och Bo, som har varit haer manga ganger.
Nu ska jag kolla med Stamatis peau AutoMotoCenter om han har sin lilla svets haer, for en av saengarna pa Zephyros har gatt sonder i metallramen....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #35  
Gammal 2017-09-22, 16:34
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

...fredag 22.9
Glomde beraetta att numera finns det aeven karta over Karpathos i 1:30.000....Den aer av plast, och halva Karp peau ena sidan och resten plus Kassos peau andra...Kostar 7.50 EURO. Sen finns ju forstas fina kartor i 1:60.000, daer hela on finns peau en sida....
Svalare idag och lite stackmoln peau horisonten. Har haemtat en liten svets, och jag ska svetsa nan metallram i nan soffa naer det passar under helgen....
Trevlig helg peau er alla !!
Mikke
Svara med citat
  #36  
Gammal 2017-09-23, 15:40
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Lordag 23.9
Upp lite tidigare aen vanligt, for jag stack ivaeg upp till den staengda bensinstationen pa hoger sida, naer man aker mot Amopi,etc...
Daer stod jag ca kl 10, sen kom Antoni Panaretos puttrande pa en moppe, och jag foljde efter till deras lilla hus. Susanne och de tvenne sonerna aer i Polen nan manad till, sa Antoni aer graesaenkling. Vi fikade och sprakade en stund, sen fick jag nagra aegg och for min kosa mot Amopi och omradet Lakki, der Jonathan hade byggt nagra hus....Denna gangen for jag vilse igen, men som tur var traeffade jag nagra som visste vikken vaeg det var....Sen fick jag en guidad tur av Jonathan runt husen. Det hade haent en del sa det var intressant att se vad han hittat peau.
Sen for jag tillbaka mot Pigadia, men tog vaegen forbi cementfabriken och dammen. Vid dammbygget svaengde jag av och for upp pa en liten vaeg, for att forsoka fa syn pa hela projektet...Det aer stort minsann, och soeau smaningom kommer det att bli en hel sjo daeruppe...Jag ska fraga Andreas naer jag ser honom, han har nog mer koll aen jag....
Hursomhelst, sen for jag till Nena, som gjorde en stor omelett pa Antonis goda aegg, sen fick hon behalla resten... Naer jag kaekat, sa malade jag lite peau vaeggen, det var nog ett ar sen sist, men en liten bat blev det.....
Svalare idag, och det flaektar skont. Traeffade en trevlig finsk familj fran Turku. Dom hade en liten gullig tjej pa tre ar som hette Aino. Vi ritade litegrann pa bordduken hon och jag.
Nu lite pusta innan det blir kanske till att svetsa, dom har tagit fram alla grejer....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #37  
Gammal 2017-09-23, 19:25
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Naer jag kaekat, sa malade jag lite peau vaeggen, det var nog ett ar sen sist, men en liten bat blev det.....
Ahem ... sjöjungfru?

Karin
som bara påminner ...
Svara med citat
  #38  
Gammal 2017-09-24, 12:44
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Sondag 24.9
Hej alla !!
Karin...sjojungfru...joda, den eller hon aer med i pipen,men den lilla baten var redan skissad i blyerts,soeau det foll sig enklast att s.a.s fylla i den lilla baten.....
Angaende svetsningen, jag hade haemtat en for mig okaend pinnsvets till Zephyros, sen hade Andreas och stamgaesten Jan fran Holland, burit ut sofframen, vilket naturligtvis gjorde det enklare att svetsa....Dom hade provat svetsen innan jag kom, och antagligen stod den pa max uteffekt, vilket forstas braende hal i den tunna platen. Det fanns ett stort vred pa maskinen, sa jag skruvade av platkapan for att se hur det sag ut pa insidan, och da forstod jag hur vredet funkade....och satte tillbaka kapan och staellde in svetsen peau minsta uteffekt, som jag sen okade tills det blev bra....sa sen gick det finfint och damerna fran Dalarna fick tillbaka sin soffa, och jag korde tillbaka svetsen till AutoMotoCenter...
Idag sondag, lite vind och inte sa jaettevarmt....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #39  
Gammal 2017-09-24, 18:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
sa sen gick det finfint och damerna fran Dalarna fick tillbaka sin soffa, och jag korde tillbaka svetsen till AutoMotoCenter...
Finns det något som du inte kan Mikke?
Svara med citat
  #40  
Gammal 2017-09-25, 10:32
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Karpathos/Rhodos i sep 2017

Hej Mikke,

Det är verkligen kul att läsa om dina bravader ...
Jag tänkte på kaffet. För något år sen så provade du med en sommarstrumpa (och även ett grövre papper) som sänktes ned direkt i koppen, med vederbörlig kaffemängd ilagd. Detta kan kanske vara en nödlösning?

Och... Grattis på födelsedagen i efterskott

//Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT