Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-22, 18:18
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Nu har det hänt igen En flyktingbåt förliste utanför Kalymnos. Över 40 döda och hälften av dom barn. Känns ända in i hjärteroten. Monica och andra har hjälpt till hela dagen. Alla Greker på öarna är fantastiska, som ställer upp månad efter månad. Riktiga hjältar!


Så just på Rapport att dom nämde denna händelse bara i förbifarten
Har det gått så långt, att människor börjar bli likgiltiga inför att massa barn och människor i nöd förlorar sina liv


Känns lite hopplöst nu!


Riitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-22, 18:45
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Nu har det hänt igen En flyktingbåt förliste utanför Kalymnos. Över 40 döda och hälften av dom barn. Känns ända in i hjärteroten. Monica och andra har hjälpt till hela dagen. Alla Greker på öarna är fantastiska, som ställer upp månad efter månad. Riktiga hjältar!


Så just på Rapport att dom nämde denna händelse bara i förbifarten
Har det gått så långt, att människor börjar bli likgiltiga inför att massa barn och människor i nöd förlorar sina liv


Känns lite hopplöst nu!


Riitta
Jag tror inte att vi inte bryr oss. Men jag tror att kanske vet vi inte längre vet åt vilket håll vi ska titta (därav det låga nyhetsvärdet för media?) när vi samtidigt inför begränsningar för dem att ta sig hit?
Det rapporteras inte om alla förlisningar längre, precis som du säger. Fruktansvärda saker händer ute på det Egeiska Havet och jag tror inte vi får höra om ens hälften av alla dessa från media längre.
(Och än mindre skrivs det om grekernas egna svåra situation såsom den redan är, inte för att det har med saken att göra, men jag svär fortfarande över det.) Trots den egna krisen så hjälper de mängder med flyktingar varje dag och ändå får de mycket skit i media för hur de tar hand om dem. Det enda man läser om är i de fall någon inte gjort det på ett bra sätt. Fruktansvärt orättvist då så många gör såna otroliga insatser.

Grekerna gör en otrolig insats!

Och till Monika vill jag bara säga; DU ÄR FANTASTISK!!! FANTASTISK!!!

Senast redigerad av Thira den 2016-01-22 klockan 19:17.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-22, 20:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Här tänkte jag göra kväll, bara en titt på kalimera först...Thira, Riitta, det jag gör är inte ett dugg i jämförelse med vad de andra i gruppen gör.

Jag skulle vara mer aktiv om jag inte hade gammeljajan att ta hand om, så är det bara, men nu får jag hålla mig i periferin.

Det är tragiskt och så nära inpå oss, inte bara den vanliga, vid det här laget, synen av folk som går omkring här på stan i väntan på att Diagoras ska komma så att de får fortsätta till Aten och nästa etapp av sin resa, utan extra beklämning och sorg när man ser kustbevakningen kommer till hamnen och lyfter upp den ena svarta säcken efter den andra. När helikoptern dånar, när fiskebåtar och turistbåtar och småbåtar åker till olycksplatsen och hjälper till att bärga överlevande och drunknade.

Gruppen goda människor har haft mycket att göra denna långa dag. Jag kan bara föreställa mig hur det känns för unga poliser , för sjukhuspersonalen, för alla som ska stötta dem som mist alla sina anhöriga, för dem som ska organisera identifiering, ordna med begravningar (troligen Kos) och allt det som hör till administrativt.

De som klarade sig har fått torra och varma kläder, mat och sängplats, sympati och vila, men hur de känner sig kan man nog inte fatta.

Det finns väl en bortre gräns för hur mycket man tål? Hemlandet bombat, på flykt , lurad av smugglarna, livsfarlig överfart, osäker fortsättning.

Ändå skulle ni se dessa otroliga barn ...

Nej, godnatt, sov gott, försök att uppskatta det du har som är bra...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-22, 20:44
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Jag har läst om detta idag och blir så fruktansvärt ledsen och känner mig såååå maktlös.Alla dessa döda,barn och vuxna💕
Jag hoppas att det finns någon som oxå tar hand om alla dessa fantastiska hjälpare som är med om att ta hand om dessa flyktingar där nu flera har förlorat barn.
Monica P och alla andra jag önskar jag hade kunnat vara med er,ni gör ett enastående arbete men allt ni upplever,ser,känner bär ni med er och jag hoppas att ni har möjlighet att få tömma den ryggsäcken så ni orkar fortsätta.
Mina varmaste tankar till er i ert arbete💕
Monica 😍
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-23, 11:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Jag läste om detta och det är så fruktansvärt att det nästan inte går att ta in. Så många döda och omvärlden reagerar knappt!
Åsså vi hemma i Sverige, som håller på tjafsar om en minister, som har gått före i hyreskön... Det är nästan så att man skäms för att vara från den rika delen av världen.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-23, 12:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Netwolf, det finns problem av olika dignitet. Själv blir jag nästan glad när jag ser vad folk har att bekymra sig för...det ger perspektiv om inte annat...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-23, 13:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Ja, det är förskräckligt och visst följer man med på internet om allt som sker. Vi är nog väldigt många som bryr sig om allt elände som sker runt om i världen, inte bara flyktingkrisen och snart når man väl smärtgränsen för hur mycket man orkar ta in.... Jag tycker nog att det togs upp i alla nyhetssändningar i går....

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-01-23, 14:25
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Ja, det togs upp i nyhetssändningarna. Tog väl en minut och upplysa om detta, men Wallströms lägenhetsaffärer maldes ju typ halva tiden av nyheterna på alla kanaler Höstas var det ju mycket rapportering om flyktingarnas situation, men när land efter land stänger sina gränser, så är det väl inte längre så viktigt och rapportera, känns det som Och ingenting om hur frivilliga ställer upp på öarna. Om tex igår inte Kalymnos flyktinggruppen hade ryckt in med kläder, mat, tröst osv, så hade det gått ännu värre. Har tänkt på den 15-åriga flickan som förlorade både sin mor och far och sina bröder i havet. Man kan inte föreställa sig hur det känns!


Hörde också på nyheterna under veckan att nu när det är dåligt väder, så har människosmugglarna sänkt sina priser, så nu har dom fattiga också ge sig på den resan Turkiet fick ju massor med miljoner från EU, för att ordna det bättre för flyktingarna, men det verkar inte hända nån bättring någonstans. Inte för att jag trodde på det heller. Dom vill bara sätta press på EU för att bli medlemmar!


Tänk om det kunde bli fred på jorden!!


Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-01-23, 15:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Tänk om det kunde bli fred på jorden!!
Ja, tänk!

Vi har ingen teve så jag har inte sett något där, men det stod om det i DN idag. Där heter Kalymnos Kalolimnos. Kollade The Guardian, och där stod det också Kalolimnos. Spelar förtsås ingen roll i sammanhanget.

Det är så fruktansvärt tragiskt, och det blir bara värre och värre.

Tack Monica, och alla ni andra, för era beundransvärda insatser!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-01-23, 16:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Janne, Kalolimnos är en liten ö en bit nordöst om Kalymnos. Där finns en kyrka och en militärförläggning. Vi var dit en tur för många år sen men det var inte tillåtet att fiska där.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-01-23, 16:25
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Stackars människor.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-01-23, 17:18
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

... om jeg hadde noen ord til å beskrive tragedier og elendighet... , den i Middelhavet/på utsatte greske øyer, som Lesvos og Kalymnos, og hos oss i nord/øst ved grensa til Russland, så skulle jeg gjort det, men det ser virkelig helsvart, håpløst ut ..!!!
Men "nevnt" i nyhetene blir det fortsatt...

Jeg er full av beundring , og imponert over utholdenheten til de fantastiske greske lokale, her i forumet representert av Monica P
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-01-24, 09:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Janne, Kalolimnos är en liten ö en bit nordöst om Kalymnos.
Aha! Nu gick jag lära mig något nytt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-01-24, 09:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Flyktingtragedi utanför Kalymnos

Ja, varje morgon man vaknar man och undrar hur många som drunknat i natt. En sån fruktansvärd tragik som måste utspela sig där. De tvingas i bräckliga båtar av beväpnade män för att förhoppningsvis nå Grekland.
Skräcken de känner, kan man inte ens föreställa sig. Att dessutom ha sina små barn med sig på färden, måste ju vara värsta mardrömmen.
Tänker på en låt av Björn Afzelius som jag hörde häromdagen. I texten till "Flickan i snön" sjunger han:

Tusen stjärnor såg det ske
Tusen vittnen. Vad hjälpte det?

Precis så!

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT