Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-18, 14:12
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Igår eftermiddag låg den i en av hotellets rabatter. En liten rödvitrandig kattunge. Så illa tilltygad att både hag och hotellägarinnan tror att det är en sjuk människa som har torterat den. Ena tassen och benet (bak), ser ut som någon har försökt tälja av. Och nästan lyckats. Svansen är också skadad. Hotellägarinnan hade kagt den i en kartong med lufthål idag och sa att "social services" skulle komma och hämta den. Nu har den hoppat ur kartongen, på något sätt och påkallar uppmärksamhet med ett ynkligt och hjärtskärande jamande. Städerskorna säger att en doktor är på väg. Jag hoppas verkligen det. Men tror inte att den har bra chanser att klara sig. Men jag önskar att den slapp lida. Har de bra vård av hemlösa djur i Grekland?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-18, 14:40
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Gode Gud!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-18, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
Städerskorna säger att en doktor är på väg. Jag hoppas verkligen det. Men tror inte att den har bra chanser att klara sig. Men jag önskar att den slapp lida. Har de bra vård av hemlösa djur i Grekland?
Nej, det har de inte. Jag tror inte att någon "doktor" är på väg. Bäst vore om någon förbarmade sig och avlivade den. Fort!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-18, 15:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

ÅH, stackars lilla missen! Vem kan göra något sådant, elakt och sjukt..
Se till att den slipper lida mer, avlivning fort om ingen annan hjälp finns att få!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-18, 15:03
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Re: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Kalimera, det är precis vad jag sade igår till hotellägarinnan. Jag bad en från hotellet ge den mat idag. Då gick den ett överblivet hamburgerbröd. Jag skrapade av lite bacon och ost från det, som den slukade. Satte också ut lite vatten. Sen kom jag på att vi har yoghurt hemma. Jag skulle precis sätta ut det. Men när jag kom ut var den borta. Jag hoppas någon har förbarmat sig och att den inte behöver lida mer.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-18, 15:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Re: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
Jag hoppas någon har förbarmat sig och att den inte behöver lida mer.
Ja, det får vi verkligen hoppas!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-18, 15:59
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Re: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Aaarghh! Nu är jag arg. Jag hade svårt att tro att någon verkligen ringt en "doctor". Jag letade runt hotellet. Kollade även i soptunnorna. På väg tillbaka hittade hag den under en ställning med bollar i hotellets supermarket. På framsidan av hotellet står den där kartongen som de påstår att doktorn ska hämta. Hag kyckades locka med den till framsidan och ge de lite yoghurt. Den lapade i sig lite, men sedan linkade den på 3 ben tillbaka till bollkorgarna på supermarketen. Nu vill hag nästan avliva den själv. Vi åker tidigt imorgon bitti. Men hur dödar man en katt själv, humant? Jag är blödig. Tror inte jag klarar av det.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-18, 16:03
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Om du inte klarar av det själv så fråga någon av de andra hotellgästerna om de kan göra det så humant som möjligt.
Stackars liten!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-18, 16:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Re: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
Men hur dödar man en katt själv, humant? Jag är blödig. Tror inte jag klarar av det.
Jag har avlivat en anka i Grekland en gång. Jag tog en STOR sten och släppte över den. Det var inte lätt, är också blödig, men det kändes mycket bra efteråt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-18, 16:37
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Re: Sv: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Om du inte klarar av det själv så fråga någon av de andra hotellgästerna om de kan göra det så humant som möjligt.
Stackars liten!
Mja, det verkar lättare sagt än gjort. Jag kommer inte att klara av det heller. Jag hoppas ägarna kommer tillbaka ikväll. Då ska jag försöka övertala dem.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-18, 17:12
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Men snälla nån . Ni kan ju inte SLÅ ihjäl en kattunge!!!!
Leta efter ett Animal Shelter som kan hjälpa er t.ex:

Noah's Ark Animal Shelter, PO Box 241 , Chania, Crete , Greece . Tel:Mobile: 6946881155, Information office Tel: 00 30 28210 55030
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-18, 18:01
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Re: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Självklart är ju inte det att föredra att "slå ihjäl en kattunge". Men ett bakben är dött. Svart dött kött och man ser benet.
Ägarinnan säger att hon har ringt "they who take care of animals". De ville tydligen inte komma, men hon förklarade för henne att det var illla ställt. Och tydligen sa dom att de skulle komma. Idag påstår hon att de ringt en "doctor". Som inte heller dyker upp. Under tiden ligger en mager och svag katt och tynar bort. Men ingen skulle bli gladare än jag om någon verkligen dök upp och tog den till veterinär. Nu ligger den inne i hotellets super market.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-18, 19:04
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Men varför ringer du inte de telefonummer jag skickade? Vi kan ju inte bistå med hjälp här hemmifrån på annat sätt. Dom är vana vid denna typ av samtal. Det värsta som kan hända är att dom säger nej - vi kan inte hjälpa till.
Enligt svensk djurskyddslag får man inte SLÅ ihäl en kattunge som är äldre än 9 veckor. Men nu är ni ju i Grekland.....

Den har väl vatten och mat i alla fall? Kan du inte googla på veterinär och det ställe ni är på?
Eller prova att skriva här:
https://www.facebook.com/index.php#!...nimals?fref=ts
eller här
https://www.facebook.com/groups/littlenoahsark/

Vad heter hotellet ni bor på?

Senast redigerad av Deia den 2013-07-18 klockan 19:13.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-18, 20:53
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Re: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Nu känner jag att det blev lite hätsk stämning. Jag har inte slagit ihjäl den. Jag tänker inte slå ihjäl den. Jag pratar inte grekiska och har bett alla från städare till hotellägare att hjälpa katten de har sagt att en "doctor" är på väg. Och ett gäng andra hotellgäster har också frågat ägarinnan ang katten och fått samma svar. Nu är detta min sista kväll här och jag tänker unna barnen en sista rolig tid här i Grekland. Du kan ju ringa och övertala dem. Du lyckad säkert bättre än hotellägarinnan. Hotellet heter Golden Sand. Numret dit är: +302821023936.
Katten verkar inte vars o Supermarketen längre. Lycka till.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-18, 21:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Re: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
Nu är detta min sista kväll här och jag tänker unna barnen en sista rolig tid här i Grekland.
Jag förstår din frustration, och att du skriver här, men samtidigt är det inte ditt ansvar, så försök njuta av din, och barnens, sista kväll.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-07-18, 22:44
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Re: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
Nu känner jag att det blev lite hätsk stämning. Jag har inte slagit ihjäl den. Jag tänker inte slå ihjäl den. Jag pratar inte grekiska och har bett alla från städare till hotellägare att hjälpa katten de har sagt att en "doctor" är på väg. Och ett gäng andra hotellgäster har också frågat ägarinnan ang katten och fått samma svar. Nu är detta min sista kväll här och jag tänker unna barnen en sista rolig tid här i Grekland. Du kan ju ringa och övertala dem. Du lyckad säkert bättre än hotellägarinnan. Hotellet heter Golden Sand. Numret dit är: +302821023936.
Katten verkar inte vars o Supermarketen längre. Lycka till.
Nej, nej det var inte menat som en hätsk stämning . Bara att det var bråttom för att katten mådde dåligt och att ni skulle resa i morgon. Och att det kändes som att du ville ha hjälp.....

Tanken med att få veta var ni bor, var att jag skulle kontakta någon av mina AR (animal rights) vänner på Kreta. Inte för att jag trodde att jag skulle lyckas bättre än du i övetalningen av värdinnan . Men om katten inte är kvar så är det inget mer att göra.

Att vi alla har ett ansvar, som turister i Grekland, när det gäller djuren tycker jag är självklart. Vi kan inte bara vända bort huvudet och säga att det inte angår oss. Jag tycker att det är bra att du påtalat att det du sett inte är ok och velat hjälpa till . Hoppas fler gör det också. Och jag hoppas att barnen inte tagit allt för illa vid sig. Men dom har lärt sig något också.

Kreta är den ö jag sett mest hemskheter på när det gäller djur. Tror inte jag reser tillbaka. (Även om jag längtar till Loutro.)

/Deia
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-07-18, 23:02
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Re: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Ursäkta om jag missförstod. Det skulle ju vara toppen om några animal rights- människor hörde av sig till hotellet och frågade vad som hänt med katten. Jag tror inte den kunde springa iväg.
Jag frågade både ägaren och personalen i affären vad som hänt med den. Båda tittade på mig helt oförstående och frågade "cat, what cat?".
Och ägaren var den sim ägarinnan påstod sig ha sagt skulle ta den till veterinären idag om "animal protection/social services" inte dök upp idag. Så jag är väl inte sådär jätteövertygad om deras omtanke.

Kalimera, ja något frustrerad blir man.

Vi har iaf haft en bra kväll med barnen och jag ska säga att "de sa att veterinären kom och hämtade den". Men jag har också redan förklarat för barnen att veterinären förmodligen ger den en spruta så den får somna in.
Tack alla för omtanken om katt och min familj.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-07-18, 23:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Trist att höra om katten, men den lär inte klara sig många dar ändå. Tyng inte ditt samvete med detta. Det dör tusentals djur varje dag. Vi kan inte göra nåt. Själv såg jag med obehag en svårt skadad döende katt på Samos en gång. Jag kunde inte göra något och jag känner ingen skuld. Naturens lag gäller bland djuren.

/Netwolf - kattägare
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-07-19, 07:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Trist men sant.
Finns det någon på forum som vet om det är sant att insulin fungerar bra som insomning för sjuka smådjur?Inte för att jag har tillgång till insulin, men jag tycker att det vore värt att veta.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-07-19, 10:48
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Dödsdömd kattunge i Chryssi Atki

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Finns det någon på forum som vet om det är sant att insulin fungerar bra som insomning för sjuka smådjur?Inte för att jag har tillgång till insulin, men jag tycker att det vore värt att veta.
Tja, du kan ju ta livet av vuxna människor med insulin, så det går säkert alldeles utmärkt med smådjur också... Om blodsockret sjunker för lågt hamnar du i koma och dör.

Karin
diabetiker
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT