Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-24, 10:36
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Antiparos

Nu blåser jag liv i Parosforumet, igen! Har kollat lite på Antiparos och har lite frågor:


-Har svårt att få begrepp om "staden". Är den mysig? Trevliga tavernor? Har förstått att den är ganska liten, men det är dåligt med bilder och beskrivningar på google.

-Hur långt är det till stränderna? Vilken är den bästa? Kan man cykla dit?

-Har läst på flera ställen att man kan hyra cykel, men blir inte avstånden lite väl långa ibland. 5 km är helt ok, men inte mer i värmen.

-Var ligger droppstensgrottan? Kan man cykla dit också?

-Har förstått att det finns olika båtutflykter att välja mellan. Hur många olika båtar finns det på ett ungefär och skiljer sig priserna? Alltså är det som på Milos där det finns både segel- och motorbåtar eller är allt i mycket mindre skala? Vilka platser besöker man under turen?

-Är det krångligt att ta sig dit från Paros?


Det var lite frågor det, men det gäller att passa på och lusläsa Kalimera när man är sjuk...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-24, 10:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Antiparos

Krya på dig Siri!

Antiparos är en liten ö- ja- men där finns allt, staden består egentligen av; hamnstråket, huvudgatan och torget. Bakom torget finns den bästa tavernan på hela ön!

Ni klarar er bra med cykel på Antiparos, det är en platt ö, förutom till droppstensgrottorna, dit upp är det en backe, men det går även bussar dit.
Man går lätt till ett flertal stränder, ännu fler når du med moped, cykel eller buss.

I somras fanns det fem olika utflyktsbåtar att välja på. Jag rekommenderar "Captain Ben"

Jag hinner inte skriva mer nu, återkommer i ärendet, kan berätta hur mycket som helst om Antiparos för dig om du vill.
Fråga på bara
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-24, 10:58
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Antiparos

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Krya på dig Siri!
Tack.

Citat:
Ni klarar er bra med cykel på Antiparos, det är en platt ö, förutom till droppstensgrottorna, dit upp är det en backe, men det går även bussar dit.
Låter bra.

Citat:
Jag hinner inte skriva mer nu, återkommer i ärendet, kan berätta hur mycket som helst om Antiparos för dig om du vill.
Om jag vill??? JA, såklart!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-24, 23:25
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Antiparos

Länge sedan jag var där men vi trivdes bara bra där den gången, någon annan skriver säkert mera.
Jag tänkte bara skriva om att ta sej dit från Paros. Det går båtar mellan hamnen i Parikia (Paros) ofta dagtid fram till 22-tiden eller liknande. Dessa är bara små båtar typ utflyktsbåtar så det går inte att ta med sej en moped på dem.
Sedan finns en liten bilfärja en liten bit söder om Parikia, dessa ska visst gå dygnet runt så om man missar den sista båten från hamnen så kan man ta sej hit med buss och åka med den färjan i stället.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-25, 11:18
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Antiparos

Som Janérik skriver är det mycket lätt att ta sig till Anti- från Paros.

Byn är mycket mysig. Fin gågata (och som till skillnad från Papiadiamantinis på Skiathos faktiskt är just bara en gågata) kantad av tavernor m.m. Dessutom finns där Kykladerna bästa bageri/konditori...

Stränderna är nära stan är ok. Psaraliki I och II på gångavstånd. Norrut finns, också på gångavstånd, en (delvis nudist-)strand vid campingen.
Vänliga hälsningar

/lemon
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-10-25, 11:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Antiparos

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Sedan finns en liten bilfärja en liten bit söder om Parikia, dessa ska visst gå dygnet runt så om man missar den sista båten från hamnen så kan man ta sej hit med buss och åka med den färjan i stället.
Färjan från Pounda går inte dygnet runt, den sista går 01.30 (eller var det 02?), sedan har den ett uppehåll till morgonturerna drar igång.
Överfarten tar ca 10 minuter.

Kommer man sent till Paros vilket man ofta gör i högsäsongstider om man tar Blue Star 17,30 från Piraeus så gäller det att vara bland de första av och få tag i en taxi, annars hinner man inte.
// Helén
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-10-25, 23:30
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Antiparos

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Färjan från Pounda går inte dygnet runt, den sista går 01.30 (eller var det 02?), sedan har den ett uppehåll till morgonturerna drar igång.
Överfarten tar ca 10 minuter.

Kommer man sent till Paros vilket man ofta gör i högsäsongstider om man tar Blue Star 17,30 från Piraeus så gäller det att vara bland de första av och få tag i en taxi, annars hinner man inte.
// Helén
Åh fasen, jag hade för mej att den går dygnet runt men ger mej på direkten då jag aldrig har haft anledning att undersöka saken.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-10-26, 09:33
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Antiparos

Om jag fattat det hela rätt kan man alltså inte åka från Paros till Antiparos efter cirkus klockan 02 på natten och man måste då åka från Pounda?!

Nu tror jag inte att detta kommer bli ett problem eftersom vi kommer från Naxos, men det kan ju vara bra att veta. Vi kanske kastar om planerna väl på plats...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-10-26, 22:27
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Antiparos

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Om jag fattat det hela rätt kan man alltså inte åka från Paros till Antiparos efter cirkus klockan 02 på natten och man måste då åka från Pounda?!

Nu tror jag inte att detta kommer bli ett problem eftersom vi kommer från Naxos, men det kan ju vara bra att veta. Vi kanske kastar om planerna väl på plats...
Pounda är alltså orten som bilfärjorna går ifrån. Efter kl 02 går det inga bilfärjor, det går alltså inte att ta sej mellan öarna mellan 02 och tidigt på morgonen då nästa båt går.
Precis som du tror så ska inte detta ställa till problem om ni kommer från Naxos, finns ingen anledning att komma mitt i natten då.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-10-26, 22:47
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Antiparos

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Pounda är alltså orten som bilfärjorna går ifrån. Efter kl 02 går det inga bilfärjor, det går alltså inte att ta sej mellan öarna mellan 02 och tidigt på morgonen då nästa båt går.
Precis som du tror så ska inte detta ställa till problem om ni kommer från Naxos, finns ingen anledning att komma mitt i natten då.
Utmärkt!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-10-27, 07:41
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Antiparos

Kommer Du från Naxos rekommenderar jag båtarna som går från Parikia till Antiparos. En halvtimmes båtfärd då man sakta närmar sig Antiparos i lugn och ro.
Förra året var det bara en (1) båt som gick i skytteltrafik och det gick rykten om att det bara skulle vara bilfärjan som skulle gå framöver! Framtiden får utvisa om det ligger ngt i detta rykte.

Hyr cykel för att ta er runt Antiparos by med omgivningar. Ön är på östsidan väldigt flack och cyklar man 5-6 kilometer söderut finns det ett antal bra stränder.
För "längre" utflykter rekommenderar jag moppe (inget krångel med moppekörkort på Anti). Åk runt och besök grottorna, Ag Georgios och ta en tur över platån mitt på ön över de västra bergen och ta er ner på branta steniga stigar till små smultronställen på den karga, bergiga västkusten.

Boende är aldrig några problem under maj till mitten av juli och i september. Ta god tid på er och tänk på att bästa rumsökartiden är förmiddag och sen eftermiddag. Resten av dagen är det dött i byn.
Allt är nära på Anti så egentligen spelar det ingen roll var i byn man bor.

Ett antal underbara resturanger väntar er. Htl Galini (Pavlos Place), 5F, Margueritha, Papagallo, Bonos, de flesta ställena i hamnen och pärlan av de alla Kyklades med hemlagad mat av Ben & Niko.

Man ruinerar sig inte heller eftersom Anti fortfarande har en ngt lägre prisnivå än grannöarna. Framför allt gäller det boendet som förutom bra priser också håller god standard även om det kanske inte finns duschdraperi i alla badrum :-)

Jag får återkomma om det är mer frågor som jag kan besvara men hoppas att du börjar få lite grepp om denna lilla pärla i övärlden.

Hlsn
SteffTee - 22 året i rad på Anti 2009
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-10-27, 07:53
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Antiparos

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Kommer Du från Naxos rekommenderar jag båtarna som går från Parikia till Antiparos. En halvtimmes båtfärd då man sakta närmar sig Antiparos i lugn och ro.
Bra om det skulle fungera. Det verkar ju vara det bästa altenativet!

Citat:
Åk runt och besök grottorna, Ag Georgios och ta en tur över platån mitt på ön över de västra bergen och ta er ner på branta steniga stigar till små smultronställen på den karga, bergiga västkusten.
Jösses vad mysigt det låter, men jag måste bara få fråga vad du menar med "smultronställen"? Är det stränderna som finns på den sidan eller är det någon speciell by?

Citat:
Jag får återkomma om det är mer frågor som jag kan besvara men hoppas att du börjar få lite grepp om denna lilla pärla i övärlden.
Tack! Har inga speciellt frågor just nu, men du eller någon annan kanske känner till något boende man bör undvika? eller rekommendera?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-10-27, 08:11
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Antiparos

Inga byar på västra kusten. Endast ett fåtal otillgängliga, men med lite äventyrslystnad, nåbara stränder! Leta noga för det är svårt att via forumet ge vägbeskrivningar (=mest branta stigar).

Inget speciellt som man ska undvika. Jag har lyckats förtränga det iaf under alla mina år! :-)

Närheten till allt och känslan av att vara igenkänd i byn efter bara några dagar är en härlig känsla.

Ett tips: om Du planerar att resa runt till flera öar så ska Du komma till Anti sist! Omvänd ordning gör att man lätt fastnar på Anti och inte får uppleva mer :-).
Dessutom är Anti en ö som är gjord för lugna dagar. Inget speciellt att se, förutom grottorna, och de rundturer man gör på ön är inte speciellt ansträngande. 15min på moppe till Ag Georgios ex. och sedan kommer man inte längre söderut!

Båttur ja!! Captain Ben eller Captain Adonis (Alexandros heter hans båt) rekommenderar jag. 7-7,5 tim med båt i farvattnen runt Anti. Ett antal stopp för bad och ett par timmar lunchstopp på strand. Slödricka, vin, grillunch och garanterat fint väder ingår i priset. Vädret avgör alltid hur rundturen ser ut men ofta håller man sig i vattnen mellan Paros och Anti och mellan Anti och Despotiko. Vissa dagar när vinden är gynnsam kan man ta hela varvet runt och får då åka förbi den ovan nämnda västkusten som är härligt dramatisk.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT