Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-19, 07:48
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Ordna fest i Grekland..?

Inför kommande födelsedag av det jämnare slaget har jag i flera år gått och funderat på att fira denna nere i Grekland, och då (naturligtvis!) på Thassos. Idén jag haft är att bjuda all släkt och vänner på en rejäl middag (ej resan!) på en utvald taverna med en stor "mezefest". Är det någon som gjort nått liknande? Hur ordnade ni det med tavernan? Det kan (i bästa fall) bli så stort att i princip hela stället måste bokas... Är det vanligt bland greker att göra så? Hur lång tid innan tror ni man bör arrangera det, och vidtala tavernan?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-19, 10:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ordna fest i Grekland..?

Det kan icke vara några som helst problem. Envar tavernaägare vill ha gäster. Vi har vid flera tillfällen sett större sällskap anlända oanmälda till tavernor, där personalen genast möblerar om till långbord för ett tjugotal matgäster utan problem.

Men, reser ni i högsäsong kunna det vara bra att förboka dagen innan .

Avslutningsvis; se inga problem med ert sällskaps firande på taverna.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-19, 17:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Ordna fest i Grekland..?

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Är det någon som gjort nått liknande? Hur ordnade ni det med tavernan? Det kan (i bästa fall) bli så stort att i princip hela stället måste bokas...
Vi gjorde så när vi gifte oss i Grekland. Bokade hela stället i god tid, och de som ägde (som vi kände) fick bestämma menyn. Det blev massor med rätter som skulle passa alla, och alla var mer än nöjda.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-20, 08:41
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Ordna fest i Grekland..?

Låter som en bra ide... är ju vanligt att man bokar upp Tavernan för fest vid födelsedag/namnsdag/dop/bröllop!

Camilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-20, 08:53
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ordna fest i Grekland..?

Vilket roligt sätt att fira födelsedagen.

Det kan säkerligen inte vara några som helst problem. Tvärtom, det är ju en strålande källa till inkomst för tavernaägare och även för turistnäringen i övrigt på ön.

Men om jag var du så skulle jag absolut se till att vara ute i god tid och fundera ut några tavernor jag skulle kunna tänka mig att hålla festen på, sedan maila dem hemifrån för prisförslag och annat.
Det bästa brukar bli om de själva får sätta ihop menyn av mezedes. Men det vet du ju redan som erfaren Greklandsresenär.
De vet ju bäst vad som brukar gå hem.
En hel mezebuffé. Underbart. På det sättet vill jag också fira mina födelsedagar. Varenda en av dem

Lycka till med planeringen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-03-20, 08:58
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Ordna fest i Grekland..?

Fint, det låter ju i högsta grad genomförbart!
Jag hade tänk mig något liknande en buffé/smörgåsbord med det göttaste ur det grekiska köket. Det lär ju bli enklast för alla och även de med "enklare" smak hittar säkert nått som passar, men hur skulle det kunna funka rent praktiskt? Hur gör man upp priset? Åtgången blir väl svår att beräkna? Är det billigare eller dyrare att göra som jag tänkt? Man vill ju att det ska bli bra, men samtidigt inte "för uppstyrt", det är ju trots allt Grekland... ;-)
Tavernan är redan utvald sedan flera år, dock har de ingen hemsida eller så och engelskan är minst sagt "knagglig"...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-03-20, 09:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ordna fest i Grekland..?

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Fint, det låter ju i högsta grad genomförbart!
Jag hade tänk mig något liknande en buffé/smörgåsbord med det göttaste ur det grekiska köket. Det lär ju bli enklast för alla och även de med "enklare" smak hittar säkert nått som passar, men hur skulle det kunna funka rent praktiskt? Hur gör man upp priset? Åtgången blir väl svår att beräkna? Är det billigare eller dyrare att göra som jag tänkt? Man vill ju att det ska bli bra, men samtidigt inte "för uppstyrt", det är ju trots allt Grekland... ;-)
Tavernan är redan utvald sedan flera år, dock har de ingen hemsida eller så och engelskan är minst sagt "knagglig"...
Jag vet ju inte hur familjär du är med invånarna på ön men kanske känner du någon som kan engelska där och som känner till tavernan. Kanske kan den personen hjälpa dem med översättning av mail, alternativt att du själv tar en kortresa dit för bara ett par dagar och går dit på plats och pratar med dem. Eller så väntar du tills ni kommer ned med bokning men då blir det ju väldigt nära inpå och lite svårare för dem att hinna ordna med allt, naturligtvis?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-03-20, 09:23
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Ordna fest i Grekland..?

Ja, antingen åker vi ner i år och diskuterar det med dem (inför nästa sommar) eller så åker vi ner (minst) en vecka i förväg nästa sommar och hoppas kunna ordna det då. Det är tyvärr mitt i högsäsong (slutet av juli)...

Själva upplägget är jag ganska nöjd med; jag har redan meddelat de närmaste avsikten och sagt att "jag tänker fira 50-årsdagen på (specifik plats och tid) och att alla som dyker upp där och då blir bjudna på middag!"
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-03-20, 16:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Ordna fest i Grekland..?

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Ja, antingen åker vi ner i år och diskuterar det med dem (inför nästa sommar) eller så åker vi ner (minst) en vecka i förväg nästa sommar och hoppas kunna ordna det då.
Så gjorde vi, åkte veckan innan gästerna anlände, och det var klokt för annars hade det blivit stressat.

Kul att du ska fira med släkt och vänner i Grekland. Det var därför vi gifte oss i Grekland, för att visa släkt och vänner varför vi alltid åkte till Grekland.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-03-20, 17:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Ordna fest i Grekland..?

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Själva upplägget är jag ganska nöjd med; jag har redan meddelat de närmaste avsikten och sagt att "jag tänker fira 50-årsdagen på (specifik plats och tid) och att alla som dyker upp där och då blir bjudna på middag!"
Nästa så att jag funderar på att komma...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-03-20, 18:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ordna fest i Grekland..?

En tjejgrupp jag är med i brukar gå ut och äta så där en gång per år. Då skickar vi en spanare som kollar vad man får, exempelvis säger vi 23 pers a 10 €, vad kan ni fixa för den summan? Drycker kommer utanför. Vi brukar få ett jättelångbord med allt möjligt gott.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-03-20, 20:46
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Ordna fest i Grekland..?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nästa så att jag funderar på att komma...
Gissa varför jag inte skrivit när och var...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-03-20, 20:50
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Ordna fest i Grekland..?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
En tjejgrupp jag är med i brukar gå ut och äta så där en gång per år. Då skickar vi en spanare som kollar vad man får, exempelvis säger vi 23 pers a 10 €, vad kan ni fixa för den summan? Drycker kommer utanför. Vi brukar få ett jättelångbord med allt möjligt gott.
Bra idé! Att "vända på steken" och istället fråga hur mycket man får för X€ till X antal gäster! Har en känsla av att man inte skulle bli lurad, i alla fall inte där jag tänkt ha det...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT