Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-07-13, 13:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Klicka och priset stiger – eller sjunker

I den här tråden skriver Kajja att biljetterna blir dyrare ju oftare man klickar på ”boka-knappen” utan att boka. Och så är det ju. Men tydligen inte alltid.

Jag har haft koll på en flygresa en längre tid. Resan kostade 2008 kr, men gick av någon anledning inte att boka. Jag gick in många gånger och klickade, men den gick fortfarande inte att boka. Priset var hela tiden detsamma.

När jag kollade för två dagar sedan var priset sänkt till 850 kr. Jag klickade på länken, och då kommer det upp ett meddelande där det stod: ”Grattis, denna resa har precis sänkts med 250 kr!”

Så helt plötsligt kostade flygbiljetten bara 600 kr.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-07-13, 14:32
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Klicka och priset stiger – eller sjunker

Alltid trevligt när det blir billigare och när det blir 1400kr billigare så är det fantastiskt!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-07-13, 15:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Klicka och priset stiger – eller sjunker

Det är alltid läge att tömma "Cacheminnet" efter sökande på lämplig resa. Då ser icke sökmotorn att man varit inne tidigare att söka på samma resa.

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-07-13, 16:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 733
Standard Sv: Klicka och priset stiger – eller sjunker

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det är alltid läge att tömma "Cacheminnet" efter sökande på lämplig resa. Då ser icke sökmotorn att man varit inne tidigare att söka på samma resa.

Arne
Men det är ju resebolaget som får ett antal träffar och sedan höjer priset. Även om man tömmer sitt cacheminne är ju sökningarna kvar hos dem..eller..är jag ute och segl..flyger?!
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-07-15, 14:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Klicka och priset stiger – eller sjunker

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Även om man tömmer sitt cacheminne är ju sökningarna kvar hos dem..eller..är jag ute och segl..flyger?!
Du har rätt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-07-17, 10:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Klicka och priset stiger – eller sjunker

Jag har jobbat inom dylik bransch och jag vet att det är så. Många klick och då kan bolaget välja att höja priset. Få klick, så sänker man. Jättelätt att få fram statistiken via t ex Google Analytics.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-07-17, 18:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Klicka och priset stiger – eller sjunker

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag har jobbat inom dylik bransch och jag vet att det är så. Många klick och då kan bolaget välja att höja priset. Få klick, så sänker man.
Men det konstiga med min bokning var att priset sänktes. Jäkla skit.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-07-17, 19:06
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Klicka och priset stiger – eller sjunker

Ett publicerat pris dvs det pris som räknas som ordinarie går naturligtvis inte att höja oavsett hur många klick!

Charterbolagen har ju sina sänkningar av priser när de ser att vissa avgångar ej ser ut att bli fullbokade.

Dessa avgångar kan ligga flera veckor framåt i tiden beroende på bokningssituationen och kan naturligtvis påverkas av antal klick!
Mer troligt är dock att många klick också genererar mer försäljning och eftersom det bara finns ett visst antal platser för ex. 999kr så höjs naturligtvis priset efter ett tag när man börjar sälja 1199kr-platserna!
Omvänt kan det ju vara så att, även om man själv klickar ofta på samma alternativ, är försäljningen dålig och då går bolaget in och sänker priset för ett begränsat antal platser för att stimulera marknaden.

Reguljärbolagen jobbar lite annorlunda. Här är hela flyget indelat i massor av bokningsklasser (SAS inrikes ca 26 klasser!). Varje bokningsklass har ett visst antal platser till försäljning för att optimera försäljning och vinst. Underlag för detta ligger i statistik flera år bakåt i tiden och är olika från dag till dag, vecka till vecka.

Manuell justering sker även här, framförallt för att ta hänsyn till rörliga helgdagar och även vissa andra stora resdagar under året.
Justeringar för att det klickas mycket görs däremot mkt sällan, om ens denna teknik finns!

Dock gäller ju samma teori som för charterförsäljning; många klick betyder stort intresse, och stort intresse betyder stor försäljning och då tar de billiga bokningsklasserna slut först!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-07-17, 22:46
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 733
Standard Sv: Klicka och priset stiger – eller sjunker

Och de avgångar med "bra tider" dvs. avgång morgon, återresa lunchtid, kostar flera tusen mer! De sänks sällan till gopriser Förutom om de finns kvar till "sista minuten".
/Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-07-18, 17:14
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Klicka och priset stiger – eller sjunker

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Ett publicerat pris dvs det pris som räknas som ordinarie går naturligtvis inte att höja oavsett hur många klick!

Charterbolagen har ju sina sänkningar av priser när de ser att vissa avgångar ej ser ut att bli fullbokade.

Dessa avgångar kan ligga flera veckor framåt i tiden beroende på bokningssituationen och kan naturligtvis påverkas av antal klick!
Mer troligt är dock att många klick också genererar mer försäljning och eftersom det bara finns ett visst antal platser för ex. 999kr så höjs naturligtvis priset efter ett tag när man börjar sälja 1199kr-platserna!
Omvänt kan det ju vara så att, även om man själv klickar ofta på samma alternativ, är försäljningen dålig och då går bolaget in och sänker priset för ett begränsat antal platser för att stimulera marknaden.

Reguljärbolagen jobbar lite annorlunda. Här är hela flyget indelat i massor av bokningsklasser (SAS inrikes ca 26 klasser!). Varje bokningsklass har ett visst antal platser till försäljning för att optimera försäljning och vinst. Underlag för detta ligger i statistik flera år bakåt i tiden och är olika från dag till dag, vecka till vecka.

Manuell justering sker även här, framförallt för att ta hänsyn till rörliga helgdagar och även vissa andra stora resdagar under året.
Justeringar för att det klickas mycket görs däremot mkt sällan, om ens denna teknik finns!

Dock gäller ju samma teori som för charterförsäljning; många klick betyder stort intresse, och stort intresse betyder stor försäljning och då tar de billiga bokningsklasserna slut först!
M a o, det här med att tömma sitt eget cacheminne har ingen som helst betydelse?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-07-20, 09:54
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Klicka och priset stiger – eller sjunker

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
M a o, det här med att tömma sitt eget cacheminne har ingen som helst betydelse?
Cacheminne är väl mer ett internt minne som gör att din dator enklare kan komma ihåg tidigare sökningar. Eventuellt kan det väl då hända att den presenterar ett flygpris från en tidigare sökning!
Är inget datasnille men vet hur jag tömmer Cacheminnet, så jag gör det ibland för att frigöra några Mb och för att snabba upp vissa sökningar!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT