Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-05-11, 16:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Skatten på Raki chockhöjs!

Nu lär det snart vara slut med den lilla dunken med gratis flygfotogen (som vår käre Arne gärna kallar den ) efter middagen, då skatten på Rakin föreslås höjas från 0,5€/L till 6€/L!

Skulle tro att sista ordet inte är sagt än...

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-05-11, 16:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Skatten på Raki chockhöjs!

Oavsett priset! Raki är och förblir odrickbar. Dock kunna denna brygd med fördel användas som myggmedel samt ävenså som kylarglykol...

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-05-12, 08:23
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Skatten på Raki chockhöjs!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nu lär det snart vara slut med den lilla dunken med gratis flygfotogen (som vår käre Arne gärna kallar den ) efter middagen, då skatten på Rakin föreslås höjas från 0,5€/L till 6€/L!

Skulle tro att sista ordet inte är sagt än...

/Netwolf
Det är verkligen ett dumt förslag. Så hoppas att förslaget inte går igenom. Jag gillar flygfotogenet. Under vår senaste resa var det flera greker som sa att de inte kan dricka ouzo eftersom de får huvudvärk, men tsipouro går bra.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-05-13, 15:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Skatten på Raki chockhöjs!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nu lär det snart vara slut med den lilla dunken med gratis flygfotogen (som vår käre Arne gärna kallar den ) efter middagen, då skatten på Rakin föreslås höjas från 0,5€/L till 6€/L!
Jag gillar raki skarpt, men har aldrig köpt det, så mig kommer det inte drabba. Undrar hur många som faktiskt köper raki. På Kreta verkar alla ha egentillverkad raki hemma, och på tavernorna bjuds det friskt på raki, tack och lov.

Sista meningen på sidan du länkar till var rätt kul att läsa.

"This is more than just a bad joke in the country we call Greek Absurdistan."

Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-05-13, 22:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Skatten på Raki chockhöjs!

Jag tillhör ju dem som inte kan leva utan ouzo hela året mellan våra resor till Grekland. Det innebär att det blir ett och annat ouzo-inköp både i bordershopen i Puttgarden och på Systembolaget ibland.

Vid ett tillfälle när jag besökte systembolaget i detta ärende drabbades jag av den chockartade upplevelsen att ouzo var slut i hyllan. När detta konstaterades vid min förfrågan till personalen så stod intill mig en vänlig turk som kunde förtälja att det i sortimentet fanns helbutelj av turkisk raki som smakmässigt ligger nära ouzo och alls icke är att förakta.

Jag tackade för tipset, inhandlade en butelj, och konstaterade att det smakade alldeles förträffligt. Såvitt jag kunnat finna finns den inte längre kvar i sortimentet, vilket kan tyda på att det kanske inte var så många mer än jag och den vänlige turken som gillade det. Synd!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-05-14, 13:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Skatten på Raki chockhöjs!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
att det i sortimentet fanns helbutelj av turkisk raki som smakmässigt ligger nära ouzo och alls icke är att förakta.
Ouzo heter raki i Turkiet, det är samma sak, och har inget med raki i Grekland att göra.

Nästa gång du står där tomhänt för du köpa en pava Nyköpings Brännvin, som smakar nästan likadant som ouzo.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-05-14, 16:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Skatten på Raki chockhöjs!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ouzo heter raki i Turkiet, det är samma sak, och har inget med raki i Grekland att göra.

Nästa gång du står där tomhänt för du köpa en pava Nyköpings Brännvin, som smakar nästan likadant som ouzo.
Kan ju vara ett uppslag för en blindtest nån gång! Svenskt Nyköpings vs Turkisk Raki vs Grekisk Ouzo, spännande!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-05-14, 19:52
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Skatten på Raki chockhöjs!

Vi brukar köpa en liten Ozou eller ziporou i Veckan, Raki har vi aldrig provat. Så för oss är det ingen fråga. Viktigt för oss är priserna på kött, tomater o apelsiner
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-05-16, 15:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Skatten på Raki chockhöjs!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Kan ju vara ett uppslag för en blindtest nån gång! Svenskt Nyköpings vs Turkisk Raki vs Grekisk Ouzo, spännande!
Min rangordning - utan blindtest är - Grekisk ouzo, Turkisk raki och Svenskt Nyköpings. Men vid en blindtest skulle jag nog inte kunna skilja på det två förstnämnda. Nyköping smakar anis, men är inte alls samma sak.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-05-16, 17:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Skatten på Raki chockhöjs!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nyköping smakar anis, men är inte alls samma sak.
Bra att du skrev det. Har ett svagt minne av att ha provat Nyköping nån gång i min ungdom, men minnet kopplar inte den smaken riktigt till ouzo även om det är lite "lakritsvatten" över det.

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-05-16, 18:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Skatten på Raki chockhöjs!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Min rangordning - utan blindtest är - Grekisk ouzo, Turkisk raki och Svenskt Nyköpings. Men vid en blindtest skulle jag nog inte kunna skilja på det två förstnämnda. Nyköping smakar anis, men är inte alls samma sak.
Jag skulle nog klämma in den franska pernoden och den italienska sambuccan på listan med. Åtminstone före Nyköpings (som var min ungdoms första spritupplevelse).

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-05-20, 16:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Skatten på Raki chockhöjs!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag skulle nog klämma in den franska pernoden och den italienska sambuccan på listan med. Åtminstone före Nyköpings (som var min ungdoms första spritupplevelse).
De två hade jag glömt bort, och jag gillar båda väldigt mycket.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT