Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-08, 16:31
Sara_ Sara_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 15
Standard Skiathos/Skopelos

Hej,

Är det någon som vet hur många dagar som är "lagom" att ha hyr bil på dessa två öar? Individuellt såklart men för att ge er en bild av vår familj;
vi har en liten bebis med oss så bil är bekvämt för oss + att vi gärna reser runt och tittar på olika saker och åker till olika stränder. Men kanske dessa öar är så små så ett par dagar max, sedan har man sett allt eller?

Tack på förhand, Mvh Sara
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-08, 17:54
anna73 anna73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Rimbo
Inlägg: 123
Standard Sv: Skiathos/Skopelos

Hej!

Visserligen är Skiathos en liten ö, men vi tyckte det var jätteskönt att hyra bil. Vi har tre barn och således en hel del packning till stranden. Bussarna är ofta knökfulla så det var härligt att bara kunna ta bilen till olika stränder och dessutom kunna parkera nära och inte släpa på allt i värmen. Vi hyrde bil i tre dagar men kunde gott och väl ha hyrt flera. Vår favoritstrand blev Banana Beach och dit hade vi inte åkt flera gånger om vi inte haft bil! Sen är det ju väldigt praktiskt oxå att åka till ett större supermarket och storhandla.

Ha en jätteskön semester och fråga gärna om det är något mer ni undrar!

Mvh Anna
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-08, 19:50
Desires Desires är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Stockholms län
Inlägg: 31
Standard Sv: Skiathos/Skopelos

På Skiathos är det väl mest stränder man besöker, finns inte så mycket annat att uppleva där vad jag känner till - men fina stränder absolut. Så med småbarn kanske det är lättare att ha en hyrbil än att åka runt på bussarna.
Vad gäller Skopelos så tycker jag att det finns mycket mer att åka runt och uppleva där (än SKiathos alltså...), många fina och vackra stränder (fastän inte sandstränder!), väldigt vackra naturupplevelser, mysiga småbyar med härliga restauranger som ligger fint med härlig utsikt. Skopelos söta genuina stad är också bara den en upplevelse, den gillade vi verkligen (bodde i den staden och hade bil och tog oss ut på dagarna)!

Men är baden viktigast så är nog Skiathos att föredra...Den staden är ju också ganska fin, fastän betydligt mer turistisk än Skopelos - och mer folk där än i Skopelos stad - upplevde jag i alla fall.

Foton o tips Skopelos http://www.desires.se/#post91
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-09, 08:34
Sara_ Sara_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: Skiathos/Skopelos

Tack för era inlägg och kommentarer! Och Desire, det var jätte bra och intressant att läsa din resejournal, bra tips! Tack
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-09, 13:45
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Skiathos/Skopelos

Hej Sara!

På Skopelos kan det ju vara läge att hyra bil i några extra dagar, då ön har ett betydligt större vägnät än Skiathos, där det bara är 20km.

På Skiathos så brukar jag på en 2-veckorsresa hyra bil i 3 dagar (kan bli någon extra ibland). Jag reser oxå med små barn.
En dag kan man lägga på att resa åt nordost. Kastro, Kastro Beach och eller någon/några andra stränder i ost. En kul strand att resa till är Stighero. Där blir det ju lite kånkande med barnet, men det är ok.... Sen åker man upp till klostret Mono Evangelistria.
Nästa dag kan man resa åt sydväst. Då kan man åka upp till lilla klostret Panagia kounuistramon samt den intilliggande hundgården, "Skiathos Dog Shelter". Därefter åka ut till Aselinos beach.
Sista dagen kan man åka längre västerut/norrut och besöka Mandraki & Elias beach. På vägen dit kan man (om man orkar kånka på barnet), även göra ett kul badstopp vid Hidden Beach.

Detta är ju lite förslag bara. man kan ju säkert pressa ihop detta på 2 dagar oxå.
När man har lämnat tillbaka bilen så kan man ju ta en båtutflykt med barbeque till Lalaria beach en dag och en annan dag ta en båt ut till ön Tsougrias, vilket jag tycker är ett måste .
Resterande tid så går det utmärkt att resa med bussarna ut till alla stränder på södra sidan. Jag har rest i omgångar under 2000-talet, med små barn - i juli, men det fungerar. Visst är det trångt, ofta supertrångt, men min erfarenhet är att folk reser sig och lämnar plats, när man kommer med små barn i famnen. Det är heller inga problem om man har barnvagn el dyl. Biljettkillen kommer alltid ut och öppnar förvaringsutrymmet. Sen brukar jag säga till strax innan man går av att man har prylar nere i väskutrymmet.

Trevlig resa!

//C@nny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-10, 10:32
Sara_ Sara_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: Skiathos/Skopelos

Tack Conny för all information. Jag har klippt in dina kommentarer i vårt "reseguide" så vi vet var vi ska åka
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT