Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-08, 09:26
Anettes avatar
Anette Anette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Solna
Inlägg: 40
Standard Greker lever längre

Hörde på nyheterna i går kväll att grekerna äter betydligt nyttigare än vi svenskar och därför lever längre. Inte blev jag speciellt förvånad! Nu gäller det bara att övertyga övriga familjen om att vi ska äta mer grekisk mat hemma! Börjar nog med tzaziki ikväll gjord på yoghurt med 10% fetthalt!! Krämigt och gott!!

Trevlig helg!

/Anette
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-08, 10:25
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Greker lever längre

Lite grekiskt blir det även här,paj med räkor och fetaost.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-08, 10:32
JohanN JohanN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 8
Standard Sv: Greker lever längre

Hemma äter/lagar vi nästan uteslutande grekisk mat. Och då menar jag äkta grekisk mat, inte den där "turistmaten" som många tror är typiskt grekiskt. Har förmånen att ha en grekisk sambo och hon har verkligen öppnat mina ögon för hur kvalitativ mat ska se ut. Man känner verkligen skillnaden!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-08, 11:17
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Greker lever längre

Det 'r olivoljan som 'r ledtr[den i allt.

Agapi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-08, 14:13
Anettes avatar
Anette Anette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Solna
Inlägg: 40
Standard Sv: Greker lever längre

Nu står det om det på aftonbladet.se också!

http://www.aftonbladet.se/vss/matovi...628590,00.html
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-04-08, 18:29
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Greker lever längre

Citat:
Ursprungligen postat av JohanN
Hemma äter/lagar vi nästan uteslutande grekisk mat. Och då menar jag äkta grekisk mat, inte den där "turistmaten" som många tror är typiskt grekiskt. Har förmånen att ha en grekisk sambo och hon har verkligen öppnat mina ögon för hur kvalitativ mat ska se ut. Man känner verkligen skillnaden!
Vi äter också bara "äkta" grekisk husmanskost hemma. Sådan mat får man INTE på turistorter!
Idag blev det Spanakótirópitta.

Yvonne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-08, 20:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greker lever längre

Citat:
Ursprungligen postat av Anette
Hörde på nyheterna i går kväll att grekerna äter betydligt nyttigare än vi svenskar och därför lever längre. Inte blev jag speciellt förvånad! Nu gäller det bara att övertyga övriga familjen om att vi ska äta mer grekisk mat hemma! Börjar nog med tzaziki ikväll gjord på yoghurt med 10% fetthalt!! Krämigt och gott!!

Trevlig helg!

/Anette
Grekerna mår bättre och äter nyttigare men dom lever inte längre. Finns andra faktorer som tar ut kostens fördelar som ex spädbarnsdödlighet och rökning.Antagligen någon journalist som missuppfattat undersökningsresultaten
Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-04-08, 20:56
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Greker lever längre

Citat:
Ursprungligen postat av JohanN
Hemma äter/lagar vi nästan uteslutande grekisk mat. Och då menar jag äkta grekisk mat, inte den där "turistmaten" som många tror är typiskt grekiskt. Har förmånen att ha en grekisk sambo och hon har verkligen öppnat mina ögon för hur kvalitativ mat ska se ut. Man känner verkligen skillnaden!
Hej!

Skulle bara mycket tacksam för en noggran om än ej en komplett redovisning av skillnaden mellan "turistmaten" och äkta(?) grekisk mat.

Erik
Ambassadour of Ikaria
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-04-08, 21:17
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Greker lever längre

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
Hej!

Skulle bara mycket tacksam för en noggran om än ej en komplett redovisning av skillnaden mellan "turistmaten" och äkta(?) grekisk mat.

Erik
Ambassadour of Ikaria
Vet heller inte riktigt vad som menas med "turistmat", kanske är det Spagetti, Pizza, schnitzel, vår-rullar och Goodys-burgare!
Fast i vår "bya" kan man iaf få högkvalitativt grekiskt krubb (tills man storknar!) året om på så gott som alla tavernor/restauranger.

Calle (som i dag tog en dubbel burgare på en skotsk restaurang här i malmö!)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-04-08, 22:51
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Greker lever längre

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
Hej!

Skulle bara mycket tacksam för en noggran om än ej en komplett redovisning av skillnaden mellan "turistmaten" och äkta(?) grekisk mat.

Erik
Ambassadour of Ikaria
Vi äter också nästan enbart grekisk husmanskost här hemma och kan berätta hur vi äter och hoppas sedan att andra "grekiskätande" kompletterar det hela.

Vi äter ofta linser och bönor, t ex "fakés" linssoppa och "fasolada" bönsoppa. Oftast när vi lagar till kött blir det "kastrullmat", d v s kött och mängder av grönsaker blir tillagade i kastrull på en och samma gång. Inga såser och inga dressingar. De kryddor som används är enbart salt, peppar, citron och oregano. Olivolja istället för matfett. Mycket fisk. Ingen panering. Nästan alltid färsk eller fryst bläckfisk att rensa själv istället för panerade bläckfiskringar. I sallader och kokt kalla grönsaker används vinäger. Vi äter mycket av auberginer, zuccini, paprika, morötter, lök, både blad- och rotselleri, spenat, okra, storbladig persilja och mynta. Grönsaker köpes färska efter pris och säsong. Nästan inga halv- eller helfabrikat. Utöver detta mycket frukt. Vatten till måltiderna.

Var ju egentligen inte svar på din fråga om skillnaden, men ger dig kanske ändå en liten fingervisning.

De flesta restauranger och tavernor försöker ju tillmötesgå turisternas efterfrågan och det blir ju oftast mer ett internationellt stuk över det hela även om de kallar det "genuint grekiskt". Idag köper ju även tavernor in helfabrikat av både tzatziki, melitsanosalata och taramosalata - Även sådant gör vi själva med enkla råvaror.

En av mina absoluta favoriter från det grekiska köket är risfyllda zucciniblommor

En sak kom jag på så här i efterhand - Vi äter oftast inte enbart en rätt utan det brukar även finnas några småtallrikar med på bordet (feta, oliver etc) och är vi flera görs en riktig mezé, flera småtallrikar, där var och en sitter och plockar till sig under ganska lång tid.

//Zanét

Senast redigerad av Zanét den 2005-04-08 klockan 23:14.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-04-09, 07:48
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Greker lever längre

Jag flyttar hem till er

Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-04-09, 07:59
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Greker lever längre

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Jag flyttar hem till er

Riitta
Ett hus fullt med Kalimerister kan ni få om ni vill.Det lät så himla läckert Cia
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-04-09, 08:26
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Greker lever längre

För vår del så är Grekiska kryddor viktiga. Det skall vara timjan, oregano och andra kryddor direkt från Kalymnos eller som förra sommaren från Karpathos.

Jag köpte några handroderade påsar med olika kryddor i byn Olympos.
Öppnade timjampåsen förra veckan. Det doftade ljuvligt.

Kalamata oliver, feta, och olivolja är ju ett måste också.
Tyvärr har man inte tid på vardagarna och laga något som tar längre tid.
Men på helgerna blir det Grekiskt lite då och då.

Riitta
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-04-09, 10:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Greker lever längre

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Vi äter också nästan enbart grekisk husmanskost här hemma och kan berätta hur vi äter
Det låter verkligen jättegott!!!

Jag tror att de flesta nog vet ungefär vad "äkta" grekisk husmanskost och festmat är. Men för att återknyta till Eriks fråga som ju är 'rätt' intressant - så kan man väl snarare fundera på vad "turistmat" egentligen är.

Själv har jag två känslor som på ett sätt tycks motsäga varandra:

Å ena sidan en föreställning att turistmat är sterotypiserad, förenklad och snabblagad på halvfabrikat, för att så snabbt och billigt som möjligt tillfredställa okunniga turisters förutfattade meningar om vad grekisk mat är.

Å andra sidan säger erfarenheten ofta motsatsen, dvs att när jag ätit i Grekland, både på turistiskt inriktade tavernor och på mer familjära (eller vilket ord jag nu ska välja) så tror jag att jag många gånger har fått mat som lagats på traditionellt vis och med utmärkta råvaror.

Frågan är hur utbredd den så kallade turistmaten är? Och hur vet man egentligen att det är sådan som serveras/inte serveras???
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-04-09, 11:08
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Greker lever längre

Tack Zanet!
Så äter vi också. Mycket grönsaker och kokta köttgrytor eller köttsoppor, youvarlakia, hönssoppa, fisk, bönor, linser, kikärter, olika rätter med zuccini och auberginer. Och jag ska erkänna att jag längtar tills de första maskrosbladen sticker upp i gräsmattan så att jag kan plocka in dem och göra sallad samt förvälla och lägga i frysen. Vi äter också mycket nässlor och kirchkål när de väl har kommit. Pumpablommor eller zucciniblommor äter vi också mycket av framförallt i Plastó eller pitta.

Yvonne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-04-09, 11:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Greker lever längre

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Frågan är hur utbredd den så kallade turistmaten är? Och hur vet man egentligen att det är sådan som serveras/inte serveras???
Jag tror att turistmat definieras som sådant "de andra" äter men som man själv aldrig får
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-04-09, 11:50
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Greker lever längre

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Jag flyttar hem till er

Riitta
Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler
Ett hus fullt med Kalimerister kan ni få om ni vill.Det lät så himla läckert Cia
Ni är så välkomna så Om anstormningen blir för stor blir det väl till att bygga ut garaget

//Zanét
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-04-09, 11:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greker lever längre

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag tror att turistmat definieras som sådant "de andra" äter men som man själv aldrig får


Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-04-09, 11:52
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Greker lever längre

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag tror att turistmat definieras som sådant "de andra" äter men som man själv aldrig får
Turistmat serveras på det största haket med det bästa läget vid hamnen, är tokdyr, grillad, friterad och/eller micrad. Den inplastade fyrspråkiga menyn innehåller mer bilder än text och det mesta utom souvlakin är slut.
Samarin och inkastare behövs men inga grekiska gäster syns till.

Grekisk mat är väl lixom bara tvärtom ?

//PO
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-04-09, 13:48
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Greker lever längre

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Turistmat serveras på det största haket med det bästa läget vid hamnen, är tokdyr, grillad, friterad och/eller micrad. Den inplastade fyrspråkiga menyn innehåller mer bilder än text och det mesta utom souvlakin är slut.
Samarin och inkastare behövs men inga grekiska gäster syns till.

Grekisk mat är väl lixom bara tvärtom ?

//PO

Bra definition !!!!

epiros
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT