Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-09-14, 09:15
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Tunisien...? Nu...?

Skäms ju nästan att komma in med inlägg om Tunisien! Inget ont om tunisien såklart. Kompisen som inte är så hemma i resvärlden, hade fått tips om tunisien, beror nog på hennes shoppingbehov!
Har väl siktat in mig på Kreta, men blåser det så himla mkt nu, som alla säger? Undervattensströmmar?
Hur kan det vara på Tunisien? 2 tjejer på 38 år, ensamma? har ev en resa med detur på gång där. men hur de att resa med? var ska man bo? åker ospec, kanske inte lika lätt som om man skulle hamna på fel boende i Grekland precis... vilka stränader ska man till i tunisien, vilka orter ska man hålla sig för att ha en bra semester. verkar vara billig mat o shopping, men prutning... läst även att man inte kan föra in eller ut deras valuta. tacksam för tips...........


Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-09-14, 10:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tunisien...? Nu...?

Tunisien är ett av de länder som jag i många år har tänkt åka till. Jag tror det är mycket intressant och har dessutom fantastiska sandstränder!

Jag känner flera som har varit i Sousse och alla har varit mycket nöjda. Sousse var det första charterresmålet i landet, och strandområdet är säkert rätt turistanpassat, men den gamla staden lär vara välbevarad och ett fint och intressant exempel på traditionell arabisk stadsarkitektur.

Landet är ju till stor del öken och det finns fortfarande ökenbyar där livet inte förändrats mycket. Jag tror det är ett mycket givande resmål!

För länge länge sedan var jag för övrigt väldigt kär i en kille från Sousse, men dum nog att avsluta förhållandet innan jag hann besöka hans hemstad...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-09-14, 10:55
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Tunisien...? Nu...?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
För länge länge sedan var jag för övrigt väldigt kär i en kille från Sousse, men dum nog att avsluta förhållandet innan jag hann besöka hans hemstad...
Ja, det var väl dumt! Hade kanske varit värt att se landet, innan du "flydde" från killen! Se landet sedan fly....

Men fler svar mottages tacksamt från alla era andra också!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-09-14, 11:34
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Tunisien...? Nu...?

Jätte bra val.Tunisien är helt underbar.Jag har varit i Hammamet och där är det fint och fina stränder och jätte god mat.Fisk och skaldjur så klart och så har de världens godaste couscous med lammgryta...mums
Det var bra shopping också.Fick med mig en hel del hem.Du måste pruta också.Kom ihåg att det är ett måste och så får du inte missa öknen och ökenfolket.Dit måste du också och att rida kamel upp i bergen och dricka te med någon familj och måla händerna med färg..........
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-09-14, 12:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tunisien...? Nu...?

Tunisia er et flott land! Vi bodde i Monastir, og dro på utflukt bla.a til Sousse. Begge byene er bra å bo i.
Det romerske amfiteateret i EL Djem er et fint utfluktsmål, som dere enkelt når fra disse to byene.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-09-15, 13:11
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Tunisien...? Nu...?

Vi var på ön Djerba i södra Tunisien för ganska exakt ett år sedan. Apollo har resor dit. Vi bokade vår resa en vecka innan vi skulle åka, namngivet hotell med pool för drygt 2.000 per person. Ett resmål att rekommendera om man bara vill åka iväg för en vecka. Enorma stränder med Thailandsstuk (kan dock blåsa in en del tång emellanåt), varmt och soligt, hyfsat bra käk och lite annorlunda atmosfär (med väldigt Greklandslik bebyggelse för övrigt). På Djerba ligger alla hotell i Zone Touristique men det är lätt och billigt att hyra taxi för en dag och åka runt ön. Den är inte så stor och finns även möjlighet att åka över till fastlandet (så att man kan säga att man varit i Afrika och bara "på". Det har funnits turism på Djerba ganska länge, mest från södra Europa men går utmärkt att kommunicera på engelska om man inte vill öva på sin franska. En del menyer kan enbart finnas på franska så det kan vara bra att ha med sig en liten parlör.

När vi var där var det mycket folk men stranden är så stor att det inte märktes av så mycket. Varje hotell har sin stranddel med solstolar och parasoll. Tror inte solstolarna kostade något om du var gäst på hotellet, men
vet ej säkert, eftersom vi, vår vana trogen, inte använder sådana.

Vädret var otroligt fint med varma, härliga kvällar. Det var bara sista dagen som var dålig, det blåste sand-storm på stranden men det gick bra att ligga vid poolen istället.

Shopping finns både i Zone Touristique och i Houmt Souk, d v s huvudorten. Allt som handlas i basarer och torgmarknader ska det prutas på.

Jag åker gärna tillbaka till Djerba som ett alternativ till Grekland som höstresa. Trots allt, det finns mer än Grekland att se här i världen...!

Celbe

med 22:a resan till Grekland inom räckhåll nästa lördag
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT