Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-18, 11:44
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Noen som har lesebrett?

Vet ikke om det kalles lesebrett i Sverige, men det er altså en elektronisk/digital skjerm hvor man laster ned bøker fra internettbutikker.

Jeg har tenkte å kjøpe Kindle, den selges av Amazon og har fått gode kritikker for bl.a. lesing i dagslys. Siden jeg uansett kjøper 95 prosent av bøkene mine fra Amazon, tror jeg det er ok å ha deres lesebrett. Og iPad blir for dyrt.

Er det noen som har erfaringer med Kindle eller andre lesebrett? Må jo være mye mer praktisk enn å dra på ferie med tonnevis med pocketbøker slik som jeg pleier gjøre. Og går man tom for ferielitteratur er det bare å laste ned flere bøker.

Men siden jeg ikke engang har sett et lesebrett i levende live, hadde det vært hyggelig med synspunkter!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-18, 12:02
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Noen som har lesebrett?

Hej,
Jag har en av märket Sony reader, läsplatta kallas det i Sverige.
Har inte använt den så mycket ännu men den fungerar bra. Jag lånar böcker från biblioteket elektroniskt, helt gratis.

mvh
Dettis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-18, 12:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Noen som har lesebrett?

Samma här, gratis från biblioteket. Läser böckerna i min Toshiba pocket pc.
Utbudet av böcker är enormt på biblioteket. Och därtill kostnadsfritt.


Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-18, 13:03
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Noen som har lesebrett?

Hørtes smart ut å låne gratis på biblioteket, dettis og Arne, men så avanserte er de ikke på Stavanger Bibliotek
Nå er ikke de elektroniske Amazon-bøkene så dyre at jeg ikke skal ha råd til dem, men det hadde jo vært fint om norske biblioteker kunne lære dette av de svenske. Tror Universitetsbiblioteket har en prøveordning, men det er visst alt!
Uansett, vil ha lesebrett!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-18, 14:45
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Noen som har lesebrett?

Det här löser vi Admirala! Skicka i min inbox de titlar du är intresserad av så ska det nog ordna sig.

Arne" Piraten"
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-18, 15:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Noen som har lesebrett?

Läsplattor verkar inte vara särskilt utbrett i Sverige (det kanske är som med one-piece)

Häromveckan svarade jag på en enkät som ett företag gjorde tillsammans med en svensk bokblogg som jag ofta läser. Jag kände mig som en riktig bakåtsträvare när jag svarade, jag svarade "nej", "är inte intresserad", "vill inte pröva" på allting.

Sedan skrev DN om resultatet av undersökningen och det visade sig att 87 eller 83 procent (minns inte exakt) var lika motsträviga som jag! De bokintresserade som svarat ville även i fortsättningen läsa pappersböcker.

Här är ett test av några läsplattor som jag läste för ett tag sedan: Länk till GP. (Missa inte tabellen som ligger som pdf i anslutning till artikeln, där ser du detaljerna)

Fast du har kanske redan kollat en massa tester på nätet, det verkar finnas många
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-20, 09:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Noen som har lesebrett?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det här löser vi Admirala! Skicka i min inbox de titlar du är intresserad av så ska det nog ordna sig.

Arne" Piraten"
Strålende, Arne
Må bare kjøpe lesebrettet først!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-20, 15:31
Trollmist Trollmist är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Sverige Morbylanga Oland
Inlägg: 7
Standard Sv: Noen som har lesebrett?

Hej, ville bara kolla med Arne och eventuellt annan likasinnad läsintresserad...Går det inte lika bra att ladda ner till en billig laptop dator för dagarna på stranden eller på flyget? Det måste väl vara billigare och enklare med en lätt bärbar dator?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-20, 16:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Noen som har lesebrett?

Citat:
Ursprungligen postat av Trollmist Visa inlägg
Hej, ville bara kolla med Arne och eventuellt annan likasinnad läsintresserad...Går det inte lika bra att ladda ner till en billig laptop dator för dagarna på stranden eller på flyget? Det måste väl vara billigare och enklare med en lätt bärbar dator?
Visst funkar det! Själv kör jag dock med ljudvarianten i MP3 spelaren, på så sätt får jag med många böcker, härligt när man vill "läsa" på stranden och solglasögon och läsglasögonen inte hänger ihop :-)
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-20, 19:14
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Noen som har lesebrett?

Är det någon som kan fylla ut den här tråden med kunskap om Ipad:en.
Alltså förutom läsplatta; surfa på nätet; kolla mailen; MP3-spelare och tar jpg-format.
(Rätta mig där jag har fel!)

Som kommer så småningom alltså.
Värd att vänta på?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-06, 19:21
Caxandras avatar
Caxandra Caxandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Åkers Styckebruk
Inlägg: 14
Standard Sv: Noen som har lesebrett?

Jag har en iriver story.
Fungerar kanon för det jag behöver den till. Den är lagom stor, går att zooma om nu boken skulle ha liten text som standard.
Eller om jag glömt glasögonen =)
Batteritiden är mycket bra!
Den följer självklart med på semestern så jag kan läsa när sonen ligger och vilar / sover.
Jag har både lånat på biblioteket, fått av vänner, laddat ner gratis från nätet också.
Men jag köper också en hel del.
Priserna på eböcker är här hemma nästan detsamma,
men jag läser mest på engelska och där är de lite billigare.

Jag har kommit över att man inte skall vända sida, mer än en gång har jag fysiskt vänt på boken och fnittrat åt mig själv.

Det som jag störde mig på i början var att boken "blinkade" när man tryckte fram en sida. Men jag har vant mig .

Mp3 spelaren med högtalare är kanon när jag vill ha musik.
Den tar det flesta format och kan utökas med minneskort.
Går ej att surfa på , men det var inte vad jag ville ha heller =)
Långt sagt; mycket nöjd!!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-03-03, 22:29
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Noen som har lesebrett?

Vekker til live denne tråden, for jeg har endelig kjøpt et Kindle lesebrett fra Amazon.

Og jeg er veldig fornøyd! Ikke bare får jeg umiddelbar tilgang til en enorm mengde bøker til en billig penge, jeg kan også kjøpe internasjonale aviser og magasiner, brettet er behagelig å lese på, jeg leste fem bøker før det måtte lades, og prisen på brettet var det heller ikke noe å si på: 111 engelske pund. Videre veier lesebrettet lite og er lite i omfang, altså tar det mindre plass i bagasjen enn en eneste pocketbok. Om noen skulle bli fristet, vil jeg bare minne om å kjøpe en tilpasset oppbevaringsveske i samme slengen, så er Kindelen godt beskyttet i vesker og bager.

Noe av dette er vel også et svar til det tidligere innlegget om å like gjerne ha med seg en rimelig pc til lesing. PC'er må lades betydelig mye oftere, og det finnes neppe noen som er like behagelige å lese på som en Kindle (eller andre lesebrett for den saks skyld).
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT