Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-21, 08:56
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Hungrig?

Färsbiffar med lite tillbehör…

Ingredienser botten:
4 burkar skalade hela tomater
plus de tomater du har kvar i kylen skär bara bort det som ev. är dåligt
½ rotselleri (mindre)
1-2 stor gul lök
1 purjolök
3 dl vatten
1 hel vitlök (solo)
15 st normala potatisar, gärna långsmala.
1 dl olivolja till botten och biffarna
50 gr smör (smält)
några nypor med flingsalt
1 msk timjan

Ingredienser biffar:
800 gr blandfärs lamm/nöt (fläsk går inte bra, blir konstig smak)
4 st ägg
Lite salt och mycket timjan
200 gr fetaost
1 hel vitlök (solo)
½ förp soltorkade tomater (50 gr)
en skvätt grädde eller yoghurt (2-4 msk)
eventuellt lite ströbröd för att ta ihop

Gör så här:
Ha en stor form i beredskap (min är på 8 liter) och smörj den med lite olivolja. Kör alla botteningredienser utom burktomaterna i rivläge på matberedaren. Slå botteningredienserna i en gryta (3 l) och koka upp blandningen. Låt den stå och småkoka i några timmar (3). Häll över blandningen i den smorda formen. Skala potatisen och skiva den på Hassebackevis. Pensla smör på potatisarna och krossa på lite flingsalt på varje potatis och ställ sedan in formen i ugnen 225° i ca 50 minuter. En ljuvlig doft sprider sig i köket… Ta ut formen några gånger och pensla smör på potatisarna.
Under tiden så gör du i ordning biffsmeten. Kör allt utom fetaosten i matberedaren. Forma 10 st stora köttbullar av smeten och tryck in smulad fetaost i mitten på varje köttbulle. Platta ut de till biffar och stek dem lätt i en stekpanna. När du sedan tar ut formen ur ugnen så lägger du dit biffarna och sätter in den igen ca 10 minuter. Det kan behövas lite mer vätska, men det ser du.

Mina grannar tycker jag lagar konstig mat och har främmande dofter i trapphuset, därför är mitt kök öppet för provsmakning. Jag har inga underliga ingredienser i min mat utan det är bara sammansättningen som är lite olika. De flesta av mina närboende uppskattar min mat och det är en ny våg som sveper in. Detta recept är testat på Gioannis och Katerina och fick godkänt med beröm… Under mina år på Kreta har jag ätit väldigt mycket kokt potatis till maträtterna. Den är ju lite grotesk i sin storlek som ni vet, men det är hemskt gott och liknar svensk husmans. Förutom de fettstinna såserna. Här är allt baserat på grönsaker i stället och deras smak. Plus det traditionella så kallade långkoken. I originalet så hade jag horta i stället för purjolök, men vad jag vet så finns inte horta i Sverige.

Det är även svårt att få tag i riktig feta i Sverige då Coop nu introducerar sitt eget varumärke. Det tränger ut Fontana’s och Zeta’s produkter ur sortimentet så snart är vi helyllesvenskar på gott och ont. Vart tog valfriheten vägen? Jag har skrivit flera inlägg om detta med sk. EVM (egna varumärken) produkter, men det verkar inte vara någon som bryr sig om det inte är billigare! När glömde vi bort kvalitén på det vi stoppar i oss? Nu ska jag laga Spanakopita till en som hatar spenat!

Alla mina recept är egenhändigt framtagna och provlagade. I brist på fantasi, plus vad som fanns i kylskåpet för tillfället.

©Ulf Wiman (Wiman’s kök)
  #2  
Gammal 2013-02-21, 10:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Hungrig?

Lät väldigt gott, Uffe!
Min son brukar ofta ha en hel vitlök, men hackade i klyftor till sin kinesiska mat. Jag blir då väldigt förvånad, för jag vågar använda högst två klyftor i min matlagning.
Men hans mat är underbar. Och het!
Birgitta
  #3  
Gammal 2013-02-21, 11:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hungrig?

Jag tycker att du verkar laga ungefär samma mat som jag. Tror nog det är för att du bor på en mindre ort som grannarna tycker din mat är annorlunda. I "mitt" trapphus doftar det oregano och vitlök även när jag inte står vid grytorna.

Här i Umeå finns det ett mycket stort utbud av det mesta både Maxi och ICA Gourmet har feta från Lesvos och andra ställen i Grekland. Sen har vi ju den smått unika delikatessbutiken Duå om du skulle råka ha vägarna förbi vår stad. http://www.duaumea.se/

Eva
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT