Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-29, 23:13
Gunillag Gunillag är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 2
Standard Boende på Amorgos

Hej,
Vi åker till Amorgos de sista två veckorna i Juli. Vi tror att Egiali är bästa byn att bo i med barn (5 och 9 år) främst pga närheten till stranden. Vi vill slippa åka iväg till en strand varje dag. Är det ngn som kan rekommendera ngt bra boende i Egiali? Bör vi förhandsboka?

Hälsningar Gunilla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-29, 23:49
Eureka Eureka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 84
Standard Sv: Boende på Amorgos

Hei,

vi skal også tilbringe noen dager i Egiali på Amorgos i slutten av juli. Da vi reiser sju i følget, har vi valgt å bestille rom på hotel Pelagos (etter anbefaling, ikke bodd der selv), til 40 Euro pr familie/døgn. Gleder oss!

Mvh Eureka
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-30, 09:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Boende på Amorgos

Om man bor i Katapola, måste man då ta sig iväg med buss för att kunna bada?
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-30, 10:14
Toto Toto är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Växjö
Inlägg: 29
Standard Sv: Boende på Amorgos

Hej!
Vi var i Egiali sommaren 2003. Nästan mitt på strandpromenaden ungefär 50 meter från stranden bodde vi hos en mycket trevlig kvinna. Det var ett lite äldre hus men helt ok standard. Ingen AC (vilket jag inte tycker behövs). När vi kom hem från stranden för att äta lunch stod det alltid en liten skål med nyplockade aprikoser eler något annat gott. Vi bodde tre personer i ett ganska lite rum på bottenvåningen och det betalade vi 35 euro per dygn för. Hon hade större rum på andra våningen också.

Hälsningar

Thomas
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-30, 11:05
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Boende på Amorgos

Hej Hellen!

Nej, man måste inte ta sig med buss för att bada om man bor i Katapola. Däremot badbåt Denna badbåt går precis från strandpromenaden och stannar först vid en sandstrand, Maltezi och sen ett klippbad, Plakes. I juni-juli gick den en gång i timmen och kostade cirka 20-25 kronor, om jag minns rätt.

- Cecilia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-30, 15:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende på Amorgos

Har bara varit på Amo en gång och kom aldrig till Maltezi - men det måste ju också gå att gå dit? Vad kan det ta, 20 min?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-30, 16:11
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Boende på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Har bara varit på Amo en gång och kom aldrig till Maltezi - men det måste ju också gå att gå dit? Vad kan det ta, 20 min?
Var på Amorgos -98 och gick till Maltezi. Tror det stämmer ganska bra med ca 20 min, minns inte riktigt. Det var inga problem i alla fall.

Abi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-05-30, 22:19
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Boende på Amorgos

Jag har på en annat inlägg gett en ganska detaljerad beskrivning av promenaden till stranden Maltezi, kommer ej ihåg vad tråden hette, finns under Amorgos, går att söka reda på. Promenaden tar 30 min.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-05-30, 22:34
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Boende på Amorgos

Ramses- Tråden heter "Bad i Katapola"

Ser ut som en detaljerad beskrivning, kanske är jag lite trög med vad menar du med "X sida", är det motsatt sida? Klarnar väl när jag väl är där.

// Helén med 41 lååånga dagar kvar till avresa
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-05-30, 22:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende på Amorgos

Xilokeratidi-sidan kanske? I så fall vänstersidan när man står på båten på väg in. Det är på den sidan Maltezi är.

Senast redigerad av inkfish den 2006-05-30 klockan 22:48.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-05-31, 09:01
Jostein Jostein är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Askim, Norge
Inlägg: 70
Standard Sv: Boende på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Har bara varit på Amo en gång och kom aldrig till Maltezi - men det måste ju också gå att gå dit? Vad kan det ta, 20 min?
Nei det tar nok lenger tid, regn med 40 min, hvis du da ikke jogger halve veien.

Jostein
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-05-31, 11:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Jostein
Nei det tar nok lenger tid, regn med 40 min, hvis du da ikke jogger halve veien
Jag är känd för att vara spänstig *not*
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-05-31, 13:10
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Boende på Amorgos

Börjar tycka att denna tråd har börjat spåra ur...

Visst är det kanske intressant att läsa hur man tar sig till stranden i Katapola, men det är ju ändå boende i Aegiali som Gunilla frågar om!

Stället som Toto beskriver undrar jag om det inte är Fanis. Det var tidigare slaktare i undervåningen, och huset ägs av två olika. De har en del var. Det är mycket riktigt större studios på övervåningen, ohc jag har bott i två. En med lägre standard, med balkong och utsikt mot strandpromenaden. Det andra är ganska nybyggt och ligger mot baksidan. Utsikten är över olivlundar och bergen, och från balkongen har man sjöglimt. Det som är skönt är att solen inte ligger på under de heta eftermiddagstimmarna, så rummet är svalt o skönt när man ska sova. Det är också mycket tystare än rummen mot stranden. Det har en dubbelsäng och en enkelsäng. Bra pentry. (Det finns en AC i detta rum, men jag har inte använt den o vet inte om den fungerar eller om det kostar extra. I juli kanske det kan vara skönt med lite svalka?)

I mitten av juli kan det nog vara svårt att få bra rum på plats. Jag har bara bott på Amorgos i för och eftersäsong, men vet att det i juli brukar vara mycket folk. Kan vara värt att boka. Men det finns gott om rum, och några av dem har hemsidor.

Jag ger dig gärna tips o råd om du hör av dig och beskriver vad för typ av boende/standard du vill ha.

/anna
(som nog inte åker till Amorgos i sommar... )
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-06-01, 20:41
Gunillag Gunillag är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 2
Standard Sv: Boende på Amorgos

Hej Anna,

Tack för ditt svar. Vi känner oss lite förvirrade med boendet. Jag har hittat några hotell på nätet, men det är svårt att veta var det ligger och om det är OK. Jag tar gärna emot mer info. Vi är två vuxna med två tjejer 9 o 5 år. Det är svårt att ange standard men vi har förbokat ett rum hos Eleni ett par dagar och det känns som det har den standarden vi söker mot kostnad. Vi har fått en pris på 60-65 € per natt för ett rum med balkong mot havet och pentry. Säkert lite dyrt eftersom vi förbokar men inte hutlöst (hoppas jag). Vi behöver inte egen säng till lilltjejen, utan hon kan dela med oss vuxna eller med sin syster. Vi bor gärna nära stranden. Balkong eller uteplats vill vi ha eftersom vi vill kunna sitta ute om barnen sover tidigt (händer sällan men ändå :-) )
Tar som sagt tacksamt emot all info och tips vi kan få.

Hälsningar

//Gunilla
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-06-01, 23:03
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Boende på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Gunillag
Jag har hittat några hotell på nätet, men det är svårt att veta var det ligger och om det är OK. Jag tar gärna emot mer info.
Hälsningar//Gunilla
Vi bodde på Pelagos i Aegiali, det har fin og sentral beliggenhet rett ovenfor brygga der båtene legger til.
Hyggelig sted, det er 4-5 år siden vi bodde der, men jeg har flere ganger de siste par årene sett andre anbefale Pelagos.

Kari
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-06-02, 15:59
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Boende på Amorgos

Jag skulle nog välja att bo i byn ändå, det är trots allt nära till stranden ändå och jag vill nog utfärda en myggvarning på kvällarna för boenden vid den stranden.
/gunnar
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-06-02, 20:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Boende på Amorgos

Jag tror inte att ni behöver förboka om ni kommer i mitten av juli. Ni kommer garanterat mötas av rumsuthyrare i hamnen som erbjuder rum i Egiali. Tyvärr har jag inga tips i Egiali, har aldrig bott där. Enklast är ju egentligen om ni åker dit utan att boka och kollar på plats. Då ser ni direkt vad som passar er bäst. Så skullle jag göra. Utan boende blir ni inte.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-06-02, 23:16
Toto Toto är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Växjö
Inlägg: 29
Standard Sv: Boende på Amorgos

Några mygg besvärade oss inte i mitten av juli. Däremot så var cikadorna många och högljudda. Men man vande sig.

Thomas
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-06-02, 23:23
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Boende på Amorgos

Jag tror också att det är bäst att ta boendet på plats i Egiali. Hela byn är byggd upp för en backe och det är svårt att veta hur tung väg det är till ett hotell som är X antal meter från strandpromenaden. Sedan finns också några boenden nere runt stranden, det är några hundra meter till själva bycentrum men nivåskillnaden är inte så stor så det är lättare promenad.
Jag tror att det finns en del privatrum också i Egiali, för några år sedan bodde vi i ett litet rum byggt uppe på taket på en butik i husraden bakom strandpromenaden. I det närmaste ett perfekt boende med krypavstånd hem på kvällen men ändå lugnt och fridfullt. Hade det inte varit för att rummet var ganska rejält mögelangripet så hade jag sparat visitkortet till den som ägde det men som det var så gick det inte riktigt att bo med stängda fönster. Jag kan tänka mej att det finns flera liknande rum på några av husen runtom men eftersom de ofta saknar tillstånd att hyra ut så är de lite svåra att hitta.

Mvh Janérik (som helt klart föredrar Egiali på Amorgos)
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-06-03, 18:27
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Boende på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar
Jag skulle nog välja att bo i byn ändå, det är trots allt nära till stranden ändå och jag vill nog utfärda en myggvarning på kvällarna för boenden vid den stranden.
/gunnar
Vilken by och vilken strand pratar vi om här? Är det i Egiali det är myggvarning? jag råkar vara väldigt populär bland myggen.....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT