Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-06, 11:09
opas avatar
opa opa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 38
Standard Panagia Chosoviotissa

Klostret Panagia Chosoviotissa...
Är det OK för kvinnor att komma i långbyxa eller knälång kjol och T-shirt eller är det hellånga kjolar/klänningar som gäller?
Man vill ju inte komma ända dit och upptäcka att man inte får komma in!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-06, 12:43
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Panagia Chosoviotissa

På skiltet ved indgangen står der at kvinder IKKE har adgang i lange bukser. Jeg kom derfor i knælang kjole + T-shirt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-06, 13:23
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Panagia Chosoviotissa

JASSÅ???! ojdå! måste tjejer i 15 resp 38 års ålder har knä kort kjol men inte några långbyxor? går det bra med kort ärm eller lång ärm...vill inte gå tillbaka igen! vill vet packar nu........hur kort kjol får man ha? en knä kort klänning med lite kort ärm? duger det??
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-06, 14:25
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Panagia Chosoviotissa

Der var bare to andre kvinder der på samme tid som jeg. De havde et sjal, som de brugte som lang kjole uden på deres lange bukser. Det var måske en løsning? Jeg tror ikke ærmelængden har nogen betydning, men jeg ville nok ikke vælge en T-shirt med tynde stropper uden ærmer.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-06, 14:28
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Panagia Chosoviotissa

På flera ställen ska knän resp axlar döljas vid besök i kloster och även kyrkor. I vår bykyrka på fastlandet däremot håller man inte på de här reglerna. Kan alltså variera och för att vara på den säkra sidan är det nog bättre att komma i längre kjol samt någon blus/tröja som döljer axlarna.

//Zanét
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-06, 15:10
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Panagia Chosoviotissa

Citat:
Ursprungligen postat av opa
Klostret Panagia Chosoviotissa...
Är det OK för kvinnor att komma i långbyxa eller knälång kjol och T-shirt eller är det hellånga kjolar/klänningar som gäller?
Man vill ju inte komma ända dit och upptäcka att man inte får komma in!
När jag var där för 6-7 år sedan fick man låna heltäckande kläder i klostret.
Det kanske inte är så nu men det kan det vara.

/pawik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-06, 15:15
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Panagia Chosoviotissa

Jag kom inte in i klostret med långbyxor! Inte heller min ena tonårsdotter. Den andra tonårsdottern hade kjol strax under knäet och hon fick gå in + också tioåriga dottern i långbyxor ("just a child"). En snäll italienk kvinna erbjöd oss att låna sin stora sjal att svepa runt benen och det var ok. Vi hade alla långärmat, vet inte om det var nödvändigt för att komma in i klostret men mot bergväggen där steker solen VÄLDIGT så vi hade det mest som solfaktor!
(5 dagar till Sporaderna! )
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-06, 16:37
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Panagia Chosoviotissa

Citat:
Ursprungligen postat av pawik
När jag var där för 6-7 år sedan fick man låna heltäckande kläder i klostret.Det kanske inte är så nu men det kan det vara.
Nej, det är inte möjligt längre. Det kunde vi inte när vi var där för två år sedan.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-06, 20:27
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Panagia Chosoviotissa

Ni behöver ju inte packa nånting speciellt enkom för att komma in i klostret. Jag och min dotter, 15 år, hade med oss varsinn stor schal, typ sari, som man ju alltid har till Grekland. Har hur många användningsområden som helst. sen är det långärmat som gäller. dottern fick tillsägelse att dra upp blixtlås då hon inte hade dragit upp den över bröstet. finns inga kläder att låna. Även män ska har täckande kläder, men de får faktiskt ha långbyxor . Har man tagit sig ända upp ska man se till att det går att få inträde i denna lilla pärla.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-11, 11:34
pelas pelas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 3
Standard Sv: Panagia Chosoviotissa

Sarong är ett utmärkt val och jag tog en handuk över axlarna. Fanns inga kläder heller förra året till utlåning.
Pelas
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-06-11, 12:07
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Panagia Chosoviotissa

Alla som åker dit borde ta med något lämpligt färdiganvänt (men helt) plagg och lämna där, så de får en uppsättning att låna ut. Förmodligen är de kläder de hade förut utslitna.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-06-18, 12:14
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Panagia Chosoviotissa

Män måste ha långbyxor och kvinnor kjol, men det går lika bra med en sarong över shortsen. Jag kom in med kalimera-tröja och bara armar
Det var en kvinna som gick in efter oss, men hon fick gå ut igen för hon hade långbyxor. Fota får man INTE göra, vilket jag alltid trott och därmed också gjort... men munken som såg det blev inte så glad. Så håll kamerorna borta, men vill man ha bilder därifrån kan man köpa boken som finns till försäljning (6 euro) i klostret.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT