Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-10-10, 20:50
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Greklandslängtan ...

Det var på Willys i förmiddags jag träffade en god vän (grek) som berättade att han senare idag skulle flyga till Grekland/Tessaloniki.
- Jag följer med, var min första reaktion - i det ögonblicket hade jag ingen man som väntade i bilen utanför.
-Får jag fråga vad du fick betala för flygbiljetten?
-Ja, den var inte billig, 680 kronor. Sen bor jag hos sonen ...

Jag kan säga att: en flaska Retsina (Malmatina) lite grekiska vindruvor samt en värmande kakelugn ger lindring denna regniga lördagkväll.
-Jamas!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-10-10, 21:13
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Jamas!!!
Här skålar vi i Pilsnerdricka från vårt nystartade bryggeri...Det funkar också denna tråkiga höstkväll, när längtan bort är stor.
Lena
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-10-10, 22:17
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 184
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Å, egen öl, inte illa ! Själva har vi öppnat en flaska Assyrtiko från Santorini, favoritvin, som blir lite plåster på längtan
Catlady, som skulle åka i morgon om hon tordes......
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-10-11, 07:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Usch. Själv undviker jag reseprogram etc, för jag klarar inte att se allt det vackra...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-10-11, 13:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Usch. Själv undviker jag reseprogram etc, för jag klarar inte att se allt det vackra...
Och jag är tvärtom. Jag gillar skarpt att titta på reseprogram. Men det finns ju tyvärr nästan inga alls sådana numera. En genre som är i princip obefintlig i dagens alla tv-kanaler.

Tänk om bara en liten bråkdel av alla mat-program (vilket jag också oftast tycker är trevliga) istället hade varit resmålsprogram om Grekland, Spanien, Italien mm. Hade varit kul!

Och visst har du rätt Wolfen! Det värker av längtan till Grekland när man ser sådant. Men ..... det är det värt tycker jag.

Masse
som just nu har all tid i världen att kolla på reseprogram pga fotledsfraktur och gips i c:a 6 veckor framåt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-10-11, 15:05
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Masse! Tråkigt att höra! Du är lite av en otursgubbe, om jag inte minns fel. Skickar en krya-på-kram!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-10-11, 15:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Greklandslängtan ...

För första gången sedan pandemin började ska vi snart göra en resa, dock inte till Grekland, men ändå, det känns jättebra.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-10-11, 15:32
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Nu har vi kommit hem från en veckas semesterresa i Västsverige detta blev istället för Grekland denna höst. Började i Helsingborg vidare till Mölle och Varberg och avslutades i fina Göteborg. Igårkväll var vi på den bästa Grekiska resturang vi varit på (i Sverige alltså) och det var ett efterlängtat återbesök de har en stor meny av alla de rätter man nu drömmer om mkt vällagat och gott och det blev både Retsina Malamatina och Metaxa därtill den heter lilla Tavernan och kan varmt rekommenderas
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-10-11, 21:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Masse! Tråkigt att höra! Du är lite av en otursgubbe, om jag inte minns fel. Skickar en krya-på-kram!
Tack Vännen!

Jo visst har det varit en hel radda med smällar de senaste åren. Men "men outursgubbe"? Njae, kanske lite, men mest "turgubbe". Det är som med vattenglaset. Är det halvtomt eller halvfullt? Jag har vid många av de här smällarna varit en "turgubbe" tycker jag. Nu var det ju foten som fick gå först och ta smällen. Gör ont som tusan, men tänk om det hade varit huvudet! Det är skillnaden mellan turgubbe och otursgubbe tycker jag!

Nu är jag ju turgubbe och kan fortsätta att titta på filmer och längta till Grekland. Men det gäller ju att hitta filmerna. Den film om Grekland som utan konkurrens fortfarande toppar min lista är den som SVT en gång för länge sedan sände. Har för mig att den heter "Aegean in the words of the poets". En god vän här på Kalimera var vänlig och försåg mig med en dvd med den. Den filmen blir jag aldrig trött på att se. Tror minsann att det är dags att leta fram den imorgon igen!

Men ..... jag tar gärna emot tips om flera Greklandsfilmer! I väntan på de tipsen så har jag mycket glädje av stillbilderna och minnena som jag har från våra dagar på Leros tillsammans med dig Sjöborren och din make.

Oj, nu blev det lite för mycket OT! Men det handlar i alla fall lite om Greklandslängtan!

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-10-12, 00:47
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 184
Standard Sv: Greklandslängtan ...

God bättring, Masse! Ta det lugnt med kryckorna så foten får sin tid att läka....
Catlady, som skickar krya-på-dig kram......
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-10-12, 10:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Krya på dig Masse.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-10-12, 11:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
God bättring, Masse! Ta det lugnt med kryckorna så foten får sin tid att läka....
Catlady, som skickar krya-på-dig kram......
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Krya på dig Masse.
Tack så mycket!

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-10-12, 18:37
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Tittade på Kunskapskanalen i lördags kväll där dom visade ett program och cykling på Kreta. Oj, vilken greklandslängtan vi fick. Kände igen oss från flera ställen vi besökte när vi hade hyrbil och åkte runt på östra Kreta 2015. Att titta på reseprogram är nog både på gott och ont. Speciellt om det gäller Grekland. Nu är ju läget som det är, men så fort Coronan tillåter bär det nog av.

Och Masse, krya på dig.
Kerstin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-10-12, 18:40
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Krya Masse!
På torsdag kan du titta på 7:an kl 21 då blir det
En timme Grekland.

Pia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-10-12, 21:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg

Och Masse, krya på dig.
Kerstin
Tack Kerstin!

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Krya Masse!
På torsdag kan du titta på 7:an kl 21 då blir det
En timme Grekland.

Pia
Tack Pia! Noterar ditt tips.

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-10-13, 08:27
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Masse, mitt tips är "En plats i solen" som går på TV i 4an och 7an 2 ggr/dag.
Mycket Spanien och Frankrike men ibland Grekland åxå.
Har du en Smart-TV eller Cromecast så är det ju bekvämare att se på program från nätet då man slipper sitta vid datorn. Det finns Greklandsavsnitt på TV4 Play. Och Youtube har ju en skattkista av resefilmer Jag tittar och drömmer mig bort när längtan är svår. Krya på dig!
/ Kajja
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-10-13, 11:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Tack Kajja!

Jo, "En plats i Solen" har vi tittat mycket på. En och annan gång har det varit Grekland, men framförallt har vi tittat mycket på Spanien som är en lika stor favorit för oss.

Och visst finns det mycket på Youtube. Dock av mycket varierande kvalité. Men en del är riktigt bra. Många av de bättre är sådana som producerats av grekerna själva.

Masse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-10-14, 23:20
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Masse! Jag har många tips på greklandsfilmer. Men i skrivande stund knackar John Blund mig på axeln, så det får bli i morgon, om jag inte glömmer..
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-10-15, 11:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Masse! Jag har många tips på greklandsfilmer. Men i skrivande stund knackar John Blund mig på axeln, så det får bli i morgon, om jag inte glömmer..
Låter fint Sjöborren! Det tar jag gärna emot. Det kanske kan bli en särskild tråd om det så det blir lätt att hitta och gå tillbaka till senare.

Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-10-16, 18:39
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Greklandslängtan ...

Masse! Som du kanske minns är jag ingen mobil/datamänniska, men har med lite hjälp, lyckats Sms:a dig ett gäng filmer (hoppas jag). Tänker på när vår dotter sa - mamma skaffa dig en IPhone, den är mycket enklare och kompatibel med ...Det kan jag säga; att lära sig grekiska är enklare - i alla fall för mig. cool:
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT