Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-08, 12:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Väskfunderingar

Leker med tanken på att överge min älskade ryggsäck och skaffa väska att dra i stället.

Ni som använder sådana väskor - hur stora är de (i liter)?

Min rygga är 50 l och har tittat på väskor som sväljer lite mer än så, vill gärna kunna ta med lite mer. Den här verkar bäst hittills, den är 66 liter: http://www.strandlins.com/product.as...4&sub=5&page=1

Vad tror ni, är den för stor att kånka runt på färjor och i knöggliga gränder?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-08, 12:22
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Väskfunderingar

Köpte mig en kabinväska, måtten vet jag ej. Har haft den 3 ggr med mig, helt perfekt.... Viktigt med hjulen, måste vara typ "inlines"-hjulen, inte små svarta rullar till hjul i alla fall!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-08, 12:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Väskfunderingar

Kabinväska - en LITEN alltså, som klarar handbagagereglerna?

Det hade varit smidigt men jag klarar inte så liten packning. Å andra sidan väger den där jag tittat på 3.5 kg när den är TOM
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-08, 12:38
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Väskfunderingar

De rymmer mer än man tror, min är 35x55x22 och det räcker lätt till alla kläder + hygienartiklar som jag brukar ha i ryggsäcken. Simfenor ryms däremot inte, då behövs en längre. Och max en bok!

Det finns också jättefina bagar på hjul, har du kollat på sådana? Vi hade en sådan i höstas och la simfenorna längst ner, det passade precis. De större modellerna rymmer verkligen mycket.

Hjulen är viktiga som Ioslina säger. Det värsta är att de låter (illa), oavsett hurudana de är. Jag förstår inte varför samsoniten du har länkat till har ett hjul i varje hörn, det verkar inte praktiskt. Dessutom tycker jag de verkar leva farligt; hjulen på de väskor vi har är inbyggda, så att bara en del av dem sticker ut. Inga veka "ben" som kan gå av eller brytas snett med andra ord, det tycker jag samsonitens verkar ha.

Angående handbagagereglerna så är det OMÖJLIGT att klara vätskereglerna numer - även när man inte har flaskor med sig. Jag hade två konservburkar; en med dolmader och en med fyllda auberginer när jag åkte till Cia i torsdags. Fick inte ta med dem, det var 210 gram vätska påstod de på Arlanda - trots att de inte fattade ett jota av vad som stod på burkarna och jag förklarade vad det var. Men det lät ju när de skakade dem och 210 fattade de! Så att åka med bara handbagage är nog dessvärre uteslutet hädanefter.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-05-08 klockan 12:46.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-08, 12:43
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Väskfunderingar

Får man göra reklam?? I så fall..(!!) Cavalet i "tyg", köpt på Maxi. Den har en dragkedja som du öppnar och vips så är väskan ca 5 cm tjockare....Den rymmer mer än vad man tror, rullar ihop kläderna, det går att tvätta... Alla vet väl att det går inte åt så mkt kläder som man alltid tror!
Ska mäta min väska sen...mina hjul sitter nog utanpå... Sen finns ju den här väskan som man hänger på handtaget på rullväskan, den har man som necessär....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-08, 12:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Väskfunderingar

Jag går i samma funderingar och har ö-luffat tidigare med både ryggsäck 35 l? och kabinväska. Båda alt är för små så nu står valet mellan att köpa en större ryggsäck på kanske 45 l eller ta min mjuka resväska som jag åkte till Braslien med i vintras. Hur stor den är vet jag inte och den är exspanderbar som min kabinväska. Kostade runt 800 kr på Åhlens, kanske var det reapris.

Jag reser redan i slutet av maj och förra året saknade jag flera plagg då kvällarna var ganska kalla. Det är inte är kul att använda samma jacka varje kväll. Tar dessutom med mig ett tiotal pocketböcker att läsa under resan. Har hittat en lågprisryggsäck på Stadium som heter Everest och verkar helt ok så trots allt lutar det åt luff med två ryggsäckar. En stor där bak och en liten där fram som kan vara handbagage på planet.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-05-08 klockan 12:51.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-08, 12:51
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Väskfunderingar

Jag hade också med mig en mjuk 35 L rygga, men den används senare på resan som badväska....Den har jag haft på alla mina öluffningar sen 10 år tillbaka, utan den - ingen öluff! "Inte utan min rygga" !!!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-08, 12:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Väskfunderingar

Elisabet - ja, jag såg bagar på hjul också, de fanns i alla tänkbara storlekar. Kanske ska titta lite närmare på dem.

Bara en bok - då går det fetbort. Behöver ha plats för bortåt 5.

Fast tanken var inte heller att kunna resa med bara handbagage, om inte förr så spricker det ju på vätskan, precis som du säger.

Vitsen med de 4 hjulen hann jag inte kolla upp - men jag tror det stod nåt om att man kan använda den med antingen 2 eller 4 hjul. 4 wheel drive

Eva - min 50-liters ryggsäck är en Everest som jag använt i några år nu, har varit jättenöjd med den. Haft den på ryggen och en vanlig dagryggsäck på magen, den klarar jag mig inte utan.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-08, 13:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Väskfunderingar

Jag ska nog titta på bagar, ja. Den där såg ju inte dum ut även om den var VÄLDIGT stor, 90 liter. Men de finns ju i alla möjliga storlekar.

Ioslina - jag kollade lite på cavalet nu, de hade också jättemycket. Ska titta på det!

OM jag nu kan vara utan ryggsäckskänslan förstås
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-08, 13:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Väskfunderingar

Ska ta en ny vända på stan. Det är så kul att köpa resrelaterade grejer
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-08, 13:47
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Väskfunderingar

Jag har också övergått till bag på hjul. Mycket bättre än "hård väska". Jättebra !
Jag har den största Duffelbagen från Samsonite, på 130L. Den räcker till 2 personer. Den enda nackdelen är att det inte finns några "plastfötter" att vila den på när man har den i upprätt läge i t.ex incheckningskön.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-08, 15:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Väskfunderingar

Verkar lite väl stor och otymplig att släpa på vid färjeturer mellan öarna.
Hård väska är inte heller något bra alternativ för ö-luffare.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-08, 16:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Väskfunderingar

Tänk dig att släpa omkring på en hård väska. Lätt att stöta till andra på båtarna sen tycker jag att väskan även tom väger för mycket. Har en själv som jag inte använt de senaste åren inte ens vid bekväma charterresor med transfer.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-05-08, 18:31
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Väskfunderingar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har hittat en lågprisryggsäck på Stadium som heter Everest och verkar helt ok så trots allt lutar det åt luff med två ryggsäckar.
Jag har haft min Everest (65 l) på många luffar och är mer än nöjd med den.

bosse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-05-08, 19:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Väskfunderingar

Ja, Everest-säckarna är mycket bra och väldigt prisvärda! Det finns en sådan, mindre modell, i familjen också.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-05-08, 19:16
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Väskfunderingar

vi har övergett ryggsäcken för mjuk väska med blixtlås med hjul o. handtag .Men har sett ryggsäck med hjul o handtag.Största felet med hjul när man luffar är att hjulen är för små ,klarar inte ojämnheter så bra .
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-05-08, 19:37
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Väskfunderingar

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Största felet med hjul när man luffar är att hjulen är för små ,klarar inte ojämnheter så bra .
Jodå, om man skaffar en med "inlineshjul"...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-05-08, 19:48
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: Väskfunderingar

Köpte en Samsonte Aeris 87,5 liter förra året. Fattar inte varför jag envisats att packa i ryggsäck i alla år. Vi som bara åker till en ö (Naxos)!

Stora hjul och väldigt lätt att dra på ojämt underlag och inga som helst problem på båten. Kanon bra med hård väska eftersom vi tar med oss glutenfritt hårdbröd när vi åker ner.
Tomrummet som blir på hemvägen går lätt att fylla .
Ulrika
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-05-19, 22:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Väskfunderingar

Köpte en väska i dag men det blev nog inte riktigt rätt... När jag kom hem visade den sig inte rymma 68 l som jag trodde - utan 96,5. Jag KAN bara inte åka runt med en väska som rymmer så jäkla mycket

Annars är den jättefin, en samsonite duffelbag med inlineshjul. Fast jag får nog ta en ny runda på stan i morgon och byta den.

Dessutom funderar jag på hur man packar en bag bäst. Blir inte den minst skrynkliga lösningen att rulla allting som i ryggsäck?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-05-19, 23:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Väskfunderingar

Lustigt! Tänkte faktiskt precis IDAG på dig och din väska och funderade om man skulle få veta hur det har gått

Gör det verkligen något att den är så stor?? Jag menar, på affären måste du ju ha tänkt att den verkade lagom, annars skulle du ju inte ha köpt den. Och att det blir lite plats över är väl ingen större katastrof!!? Du kan ju i värsta fall ta med fler böcker

Den minst skrynkliga lösningen är att inte ha kläder som blir skrynkliga
Hur man packar tror jag faktiskt har mindre betydelse, men rulla du om du tror på det!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT