Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Visa resultat för omröstning: Är du uppkopplad på semestern?
Ja 32 21.19%
Ibland 54 35.76%
Nej 65 43.05%
Antal röster: 151. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-03-01, 21:31
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Jag är hellre "urkopplad" när jag är ute bland öarna, först då känner jag mig verkligen avkopplad. Det är en del av min rekreation att inte behöva kolla, följa med eller ha kontakt. Numera har vi dock med en telefon så man kan SMS:a till oss om något händer där hemma. Det är min bästa semester!!!
Ingrid Ny
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-03-01, 21:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
När jag tänker efter så känns det lite underligt att för inte så länge sedan köpte man ett telefonkort och ringde ett par tre gånger hem per vecka när man var på semester i Grekland. Det gick ju bra det med.
Yeasou
Exakt så! Det känns ju som stenåldern, men det var ju inte alls så länge sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg

............. så jag tror att allt fler kommer att kräva "mobifria zooner" slippa andras struntprat under tågresan etc

Eva
Jo, visst vore det skönt ibland. Jag störs inte av att folk som sitter runt mig i en tågkupé snackar med varann. Då kan jag läsa utan att beröras. Men av någon anledning så funkar det inte när man bara hör den ena parten i ett samtal, dvs när någon surrar i en mobil. Men det går väl över. Om inte annat så när man blir så gammal så att man inte hör så bra längre.

Mats
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-03-02, 15:02
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
... Om inte annat så när man blir så gammal så att man inte hör så bra längre.

Mats
för en del av oss känns det inte så alldeles avlägset...

MVH zakka
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-03-02, 17:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men det går väl över. Om inte annat så när man blir så gammal så att man inte hör så bra längre.
Typ. Man har hört det mesta ändå
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-03-19, 20:20
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Äger ingen lap top så valet var inte så svårt Men har besökt internet-café vid två tillfällen, räknas det
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-03-21, 12:25
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Jodå, Macen är med och till sommaren blir det väl debut för Paddan2. Inte ständigt uppkopplad men en 15-20 min per dag isamband med att eftermiddagsölen inmundigas brukar det bli.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-04-22, 15:53
Deus Exs avatar
Deus Ex Deus Ex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Mellan Oslo och Stockholm
Inlägg: 49
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

En annan sak man kan fundera över är kostnader för att vara uppkopplad.
Det är min smartphone med telia fri surf jag tänker på.
Är det någon som har en utförlig koll på vad som gäller innan man reser till Grekland så inte räkningen blir skyhög.
Vad ska jag koppla bort och vad ska jag ha på?
Använder den som kamera ofta och som musikspelare såklart. Surfar väl för att kolla saldot när jag åker utomlands.
Kanke ligger fel på forumet men det går att flytta mig
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-04-22, 23:29
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Citat:
Ursprungligen postat av Deus Ex Visa inlägg
En annan sak man kan fundera över är kostnader för att vara uppkopplad.
Det är min smartphone med telia fri surf jag tänker på.
Är det någon som har en utförlig koll på vad som gäller innan man reser till Grekland så inte räkningen blir skyhög.
Vad ska jag koppla bort och vad ska jag ha på?
Använder den som kamera ofta och som musikspelare såklart. Surfar väl för att kolla saldot när jag åker utomlands.
Kanke ligger fel på forumet men det går att flytta mig
Utförlig koll har jag inte men det blir snabbt svindyrt att koppla upp sej via 3G. En smartphone kan väl oftast koppla upp sej via LAN också, då kostar det ingenting. På många kafeer finns gratis LAN liksom på nästan alla hotell, använd det i stället så kan du ta några öl extra. Se bara till så att du inte i misstag kopplar upp dej via 3G, jag lyckades med det en gång då jag satt och surfade, många MB blev det men i samma veva gick abbonemangsägaren i konkurs så jag behövde aldrig se fakturan, konkursförvaltaren tog hand om den.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-04-23, 09:07
Deus Exs avatar
Deus Ex Deus Ex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Mellan Oslo och Stockholm
Inlägg: 49
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Utförlig koll har jag inte men det blir snabbt svindyrt att koppla upp sej via 3G. En smartphone kan väl oftast koppla upp sej via LAN också, då kostar det ingenting. På många kafeer finns gratis LAN liksom på nästan alla hotell, använd det i stället så kan du ta några öl extra. Se bara till så att du inte i misstag kopplar upp dej via 3G, jag lyckades med det en gång då jag satt och surfade, många MB blev det men i samma veva gick abbonemangsägaren i konkurs så jag behövde aldrig se fakturan, konkursförvaltaren tog hand om den.

Mvh Janérik
Tack för svaret.
Det är väl just det här med att koppla upp sig av misstag som skrämmer lite.
Det är ju dyrt som det är ändå med internet.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-04-23, 09:25
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Citat:
Ursprungligen postat av Deus Ex Visa inlägg
Tack för svaret.
Det är väl just det här med att koppla upp sig av misstag som skrämmer lite.
Det är ju dyrt som det är ändå med internet.
Se till att du inte har "Dataroaming" påslaget!!
Har du en Android gör du det under Inställningar-Trådlöst och nätverk-Mobila nätverk-Dataroaming. Som alltså ska vara av! Du får en varning om du slår på det.
Slå istället på Wi-Fi och sök upp ett fritt nät, och surfa gratis...


Zappa
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-05-05, 20:49
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Självklart är jag uppkopplad även på semestern...har ju evig semester som passionär, men är uppkopplad även om jag är på resande fot!

Yanna
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-06-27, 21:13
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Vi har en 5-åring som är youtubefanatiker. Nu senast då vi var ute så stod valet mellan ett hotell med internet och ett utan. Pedagogiska jag ville bo på hotellet med internet men min trevliga men ibland konstiga hustru ville bo på det andra hotellet som erbjöd all inclusive. Jag försökte alltså förklara för Emma att vi kan välja mellan dessa båda hotell: det där vi bodde tidigare där det var lite dålig strand men de hade all mat i huset och vi fick äta allt vi ville, där går det inte att använda datorn till att titta på filmer och läsa Facebook. Det andra hotellet är där vid den bättre stranden som vi var, vi badade i deras pool och vi åt hamburgare i poolbaren, de har också internet.
Vi valde som många vet hotellet med all inclusive men utan internet. Snart var det dags, hon skulle se på någon musik eller film eller vad det nu var. Jag förklarade för henne att vi valde ju det hotellet där det inte fanns internet så det går inte. Fick då svaret att den filmen finns ju inte på internet, den är i datorn, det är bara att skriva youtube så kommer man dit om man söker "vad det nu hette". Det är ganska svårt att få en uppkopplad femåring att förstå vad som är skillnaden mellan dator och internet, hon tror säkert fortfarande att jag lurade henne men efter lite skrik och elände så fick jag henne att åtminstone förstå att vi kan gå och bada i stället.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-06-27, 21:56
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Numera åker smartphonen med på resan och den har man alltid med sig. Många kaféer har ju wifi och det är bara att sätta sig där och peka lite på skärmen så kommer man åt mail, nyheter mm. Mycket praktiskt! Jag kan ta bilder med den inbyggda kameran och skicka via mail. Inte släpar jag med någon laptop inte och internet-caféer börjar spela ut sin roll!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-06-28, 11:09
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Numera åker smartphonen med på resan och den har man alltid med sig. Många kaféer har ju wifi och det är bara att sätta sig där och peka lite på skärmen så kommer man åt mail, nyheter mm. Mycket praktiskt! Jag kan ta bilder med den inbyggda kameran och skicka via mail. Inte släpar jag med någon laptop inte och internet-caféer börjar spela ut sin roll!
Så sant! Min nya bebis (iPhone4) åker självklart med, så det blir nog första gången laptopen inte packas ned. Plötsligt känns den stor och otymplig Känns som att fler och fler restauranger, caféer och barer har wifi numera som sagt. I New York finns det dessutom wifi i t ex Central Park, och Bryant Park. Gissar att fler städer har wifi på torg och öppna platser. Dessutom bokar vi nästan bara hotell med wifi, så har jag bara min smartphone med mig så är det lugnt!

Det är ofta först på plats som jag vill kolla upp restauranger, utflyktsmål etc på allvar. Jag kan surfa mig blå och planera hur mycket som helst hemma, inför resan. Men det är på plats som google, google maps, tripadvisor får bekänna färg på riktigt :-)
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-08-28, 11:08
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Thinkpadan åker med Wlan brukar man lätt kunna hitta där nere och ofta har hotellen och även en del studios det med nog för jag gillar o koppla av utan datorn men det är trevligt o kunan skriva några rader hem som tar 20 sekunder att nå fram till skillnad från 20 dar sen har det fördelen med att jag helt enkelt kan stänga av mobilen o hänvisa folk till mailen när man e ute o reser
Svara med citat
  #36  
Gammal 2011-08-28, 17:41
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

För mig är det en given koppling mellan avkoppling och uppkoppladMed allt det intensiva "brus" som jag normalt omges med, måste jag under ledighet vara urkopplad för avkoppling. Annars minskar förmågan att uträtta något bra under den tid jag måste vara uppkopplad.
Detta är givetvis högst personligt och beror möjligen på syftet med uppkopplingen.
Anders
Svara med citat
  #37  
Gammal 2011-08-28, 18:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Jag har fått en liten bra bärbar dator av maken som jag kanske ändå tar med på min ensamresa till Tinos fast vi aldrig haft dator med annars.......inte för att vara uppkopplad på i första hand utan för att skriva på eftersom jag alltid skriver ner tankar och funderingar när jag är ute på mina ensamresor...det har blivit jobbigt att skriva rent allt när man kommer hem...Många sidor blir det...Så ska jag förstås prata med maken via Skype, men då måste jag ju koppla upp mig några gånger..kanske även en hälsning till Kalimera kan bli skickad...fast jag gör inte så mycket som är att skriva om.
F ö ett alldeles utmärkt tillfälle för mig att lära mig mer om datorn utan makens goda råd
Fast: Villkoret är att handbagaget rymmer datorn....annars blir den hemma. Jag checkar inte in något denna resa heller

Lissi - som fortfarande tvekar lite....
Svara med citat
  #38  
Gammal 2011-08-28, 19:57
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Det hade väl varit alldeles väldigt trevligt om du ville skriva lite direkt från din resa! Det är alltid lika trevligt för oss som är kvar hemma att få lite direktrapport... Håller tummarna att den går ner i väskan...

MVH zakka
Svara med citat
  #39  
Gammal 2011-08-29, 15:46
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Jag har en ny HTC smartphone.Köpte den bl.a för att kunna sms:a lättare - den har ju tangentbord.
Ska snart iväg till öarna och hade mycket riktigt hört om hemska fakturor vid användning av nätet.Ringde då Tele2,som bekräftade att det kunde bli"svindyrt".Hon sa att de kunde spärra nätet under min semester,så ringer jag dem och låser upp när jag kommer hem.En bra ide tycker jag,eftersom det är så lätt att komma åt symbolerna.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2011-09-10, 18:47
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Jag har använt min smartphone för lite sms, mms, lite surf (inte mycket eftersom det mesta surfningen görs via egna wifi "hemma") och lite samtal, och visst blir det dyrare än hemma i Sverige, men inte "svindyrt". För ett par, tre, veckor brukar det kunna bli mellan 500 - 1000 kr. Dyrt, men inte tycker jag det är "svindyrt". Det ligger med i budgeten.
BoCina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT