Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-16, 11:22
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Idag när jag surfade runt och letade boende hamnade jag på en sida som kallas e-kyklades. Såg jag något jag inte sett förut. När man sökte hotell kunde man klicka i en ruta för "Special Discount for Greek Citizens". Blev lite illa berörd faktiskt. När jag klickade i rutan kom det up en lång, lång lista på hotell.

Är detta vanligt? Är det bara jag som missat det tidigare? Är det så att många helst ser greksika gäster på sina hotell? Eller är det bara jag som tycker att det är märkligt att ha olika prissättningar? Själv skulle jag tycka att det var förfärligt om vi i Sverige hade andra priser på vandrarhem och stugor för svenskar, än för exempelvis tyskar och danskar.

Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-16, 11:33
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Sånt är olagligt vad jag vet.Men har hört också att flypriserna i Grekland är helt olika för greker än åt vi andra europeerna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-16, 11:43
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

När det gäller priserna för inrikesflyget kan jag direkt och med visst eftertryck dementera att det skulle skilja i pris mellan greker och turister.

Hotellrumspriserna?? Förefaller högst osannolikt att hotellägarna skulle ha andra intressen än att hyra ut så mycket som möjligt oaktat gästernas nationalitet.

Frågan förefaller mig vara gripen mer eller mindre ur luften...


Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-16, 11:55
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Jo det stämmer, MEN det är då som sagt "speciell rabatt" för tex pensionärer, familjer med många barn, familjer där någon jobbar statligt, olika föreningar man tillhör eller låg inkomst etc, Familjer med fler än 2 barn har rabatt på flyg, buss, tåg, båt etc och ju fler barn mer rabatt. Sedan får en del gratis hotell övernattningar , båt resa detta gäller under vissa perioder av sommaren för att kunna komma iväg på semester. Detta får de ansöka om och köa...ett par timmar får att få sina voucher.

Camilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-16, 14:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Vid någon av min dotters studieperioder utomlands. Minns inte om det var i Nya Zealand eller i Grekland fick hon ett bidrag till litteratur. Det var inte inkomstprövat utan gavs till studerande med ensamstående mammor.

Förstår att familjer med många barn i Grekland har en del stuideförmåner som inte familjer med få barn har. Inget konstigt alls egentligen. Här hemma har vi ju också olika typer av rabatter som student och pensionärsrabatter.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-16, 17:21
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Här är en skärmdump på den aktuella sidan:

http://i215.photobucket.com/albums/c...loj/Bild22.jpg
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-16, 17:28
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
När det gäller priserna för inrikesflyget kan jag direkt och med visst eftertryck dementera att det skulle skilja i pris mellan greker och turister.

Hotellrumspriserna?? Förefaller högst osannolikt att hotellägarna skulle ha andra intressen än att hyra ut så mycket som möjligt oaktat gästernas nationalitet.

Frågan förefaller mig vara gripen mer eller mindre ur luften...


Arne

Vad menar du med gripen ur luften?
Som jag skriver så har jag hittat en grekisk sida med hotell där man kan kryssa i en speciell ruta för för hotell som har speciella rabatter för grekiska medborgare. Man får du upp en låååååång lista med hotell som tydligen har lägre priser för greker än för icke greker. Menar du att den hemsidan är fejkad eller hur tänker du?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-16, 19:35
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Sånt är olagligt vad jag vet.Men har hört också att flypriserna i Grekland är helt olika för greker än åt vi andra europeerna.
Jag menar flygpriser , skrev fel...
Men varför finns inte priserna uppskrivna i hotellrum, tidigare var priserna i varje rum?
Vi var tvugnna att byta hotell i Skala , rummen skall vara tomma kl. 10.00 i Kefalonia och inte med perngar fick man köpa extra tid i vårt hotell.
Vi bokade ett jättebra hotel för den sista dagen. Men i båda hotell fanns inte rumspriserna uppskrivna, gubben tog 80 e för rummet för en dag. Inget fel på det men vi undrade ändä...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-16, 23:15
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Hvis jeg synes prisen er OK for meg, er det totalt likegyldig om andre kan få en enda rimeligere pris. Det må finnes andre ting å bruke energi og engasjement på.........
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-17, 06:56
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Hvis jeg synes prisen er OK for meg, er det totalt likegyldig om andre kan få en enda rimeligere pris.
Så tänker jag också. Dessutom är det väl fri prissättning i Grekland som i många andra länder. Att vissa grupper får rabatter i olika sammanhang är inget ovanligt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-17, 15:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Så tänker jag också. Dessutom är det väl fri prissättning i Grekland som i många andra länder. Att vissa grupper får rabatter i olika sammanhang är inget ovanligt.
Visst är det så, men de får passa sig så att de inte biter sig själva i svansen. Girig vill ha mer. Jag vet vid ett tillfälle på en strandtaverna, där det cirkulerade två olika prislistor (man fick seperat meny och prislista). Det var uppenbart att vi icke-greker fick högsäsongsprislistan.

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-17, 15:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Visst är det så, men de får passa sig så att de inte biter sig själva i svansen. Girig vill ha mer. Jag vet vid ett tillfälle på en strandtaverna, där det cirkulerade två olika prislistor (man fick seperat meny och prislista). Det var uppenbart att vi icke-greker fick högsäsongsprislistan.

/Netwolf
Just den typen av skillnad är inte tillåten och det är ju något annat än rabatt till vissa grupper.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-17, 23:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Visst är det så, men de får passa sig så att de inte biter sig själva i svansen.
Absolut, det håller jag helt med om. Fast det är ju svårt/omöjligt att sitta här och ta ställning till vad som ger bästa vinsten i slutändan. De grekiska hotell/tavernor/flygbolag/whatever som har olika prislistor för greker och andra, måste ju trots allt ha gjort bedömningen att det är till fördel för deras lönsamhet. För inte gör de det för att vara barmhärtiga, det tror jag definitivt inte!

Och att det skulle vara olagligt har jag också mycket svårt att tro. Varför skulle myndigheterna lägga sig i hur de sätter sina priser?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-18, 00:00
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg

Och att det skulle vara olagligt har jag också mycket svårt att tro. Varför skulle myndigheterna lägga sig i hur de sätter sina priser?
Tja, ta tjejtaxi eller herrklippning t ex.
Du får inte ge en generell rabatt till en viss grupp av människor. Kön, ålder, etnicitet etc.

Förbjudet enligt (EU-)lag? med diskriminerande lagar.
Kan tänka mig att det är precis samma sak här. Men jag är inte jätteinsatt. Kanske är detta enbart en svensk diskrimineringslag?!

Sven
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-18, 08:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Tja, ta tjejtaxi eller herrklippning t ex.
Du får inte ge en generell rabatt till en viss grupp av människor. Kön, ålder, etnicitet etc.

Förbjudet enligt (EU-)lag? med diskriminerande lagar.
Kan tänka mig att det är precis samma sak här. Men jag är inte jätteinsatt. Kanske är detta enbart en svensk diskrimineringslag?!
Jo, i och för sig... den lagen kom ju för några år sedan som ett "utökat skydd mot diskriminering". Jag tror inte att den kommer från EU, om jag minns rätt var den ett Sahlin-initiativ.

Fast, utan att ha fördjupat mig i frågan, så "känns" det som att det inte riktigt är samma sak. Att ge rabatter till sitt eget lands befolkning (för att man bedömer att få fler kunder bland dem då) är väl inte att diskriminera. Vem blir i så fall diskriminerad? Grekerna? Eller resten av världen??
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-08-18, 09:40
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Okej, det verkar bara vara jag som tycker att det är märkligt.

Jag skulle själv tycka att det vore fruktansvärt om vi hade två olika prislistor på hotellrum i Sverige, en billigare för svenskar, en dyrare för utlänningar. Jag hoppas verkligen inte att något liknande kommer hit.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-08-18, 09:58
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag tror inte att den kommer från EU, om jag minns rätt var den ett Sahlin-initiativ.
Jo, den kom från EU. Borde alltså gälla även i Grekland.
/Thomas
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-08-18, 10:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Absolut, De grekiska hotell/tavernor/flygbolag/whatever som har olika prislistor för greker och andra, måste ju trots allt ha gjort bedömningen att det är till fördel för deras lönsamhet. För inte gör de det för att vara barmhärtiga, det tror jag definitivt inte!

Och att det skulle vara olagligt har jag också mycket svårt att tro. Varför skulle myndigheterna lägga sig i hur de sätter sina priser?
Att det är olagligt att på samma taverna ha en prisilista för turisten och en annan för greken är jag helt säker på. Ska plocka fram bevisen när jag har tid.
Det kan visst ligga i myndigheternas intresse att förhindra detta. Att däremot ge ex rabatt till pensionärer är ok.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-08-18, 11:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Jag tycker att det är konstigt med ett pris för greker och ett för ickegreker. Olaglig? troligtvis inte.

Att man har olika prissättning för olika grupper; pensionärer, studenter, medlemmar i olika sammanhang ser jag inte som diskriminering, men att ha ett speciellt pris för vissa landsmän, det verkar konstigt.

Det är ju samma sak som om tex Stena Line skullle annonsera om att svenskar reser med rabatt.

Jag provade att klicka mig vidare på sidan som hänvisas till tidigare, men det hände inget, kanske läste de av att min dator inte befinner sig i Grekland, någon annan som försökt och lyckats?
// Helén
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-08-18, 13:27
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Du måste gå till själva sidan. Min länk går till en skärmdump. Den är inte klickbar.

Vet inte om jag får länka direkt till söksidan, men jag prövar. Annars får Janne plocka bort den.

http://www.e-kyklades.gr/tourism/tou...hmode=advanced
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT