Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-07-09, 18:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför Kykladerna

Fast en viss ö på T i Kykladerna är inte alls dum

Lissi
Svara med citat
  #42  
Gammal 2008-07-09, 18:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Jaha nu sticker jag ut hakan ordentligt och kommer väl att få oredentligt på tafsen.
Inte av mig i alla fall. Förmodligen är jag en dubbelnatur för samtidigt som mina favoritöar ligger i Kykladerna (Amorgos och Tinos) så är Doddarna min favoritögrupp

Det jag gillar är att Doddarna är lite enklare, lite mer råbarkat, lite rufsigare i håret, inte lika puttegulligt. Det kanske stämmer med min personlighet
Svara med citat
  #43  
Gammal 2008-07-10, 14:02
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Varför Kykladerna

Jamen Inkfish det är precis så jag känner. Det är inte så j...a puttenuttigt och vykortsaktigt i doddarna. Sedan har jag aldrig träffat så rara människor förut som där. Och maten är godare (min teori är för att det är närmare Turkiet). Det blåser inte så mycket. Ja det mesta är bättre.
Vilt och kargt och ibland t.o.m. lite fult men väldigt grekiskt.

Åse
Svara med citat
  #44  
Gammal 2008-07-10, 15:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Varför Kykladerna

Fast det är inte säkert att du kan döma hela Kykladerna efter ett enda besök på Sifnos och Serifos. Det finns vansinnigt god mat, rara männniskor och vindstilla dagar i Kykladerna också.

Men gulligare är det definitivt och jag trivs nog bäst där det är något mindre gulligt
Svara med citat
  #45  
Gammal 2008-07-10, 23:52
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Men det var roligt att prova Cykladerna och se något nytt. Fast nästa år återvänder vi till Dodekaneserna och våra favoriter; Kalymnos, Leros, Telendos, Tilos; Lipsi och Fourni.

Åse

Naturligtvis! Vad annars...? Doddarna i alla väder! Och framförallt favoriterna...

Hälsn
Eva - i synnerhet Kalymnos... snart är jag där... i Paradiset!
Svara med citat
  #46  
Gammal 2008-07-11, 00:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Varför Kykladerna

Fast om man återgår till "Varför Kykladerna?" så undrar jag om inte Kykladerna har större variation på sina öar.

I Doddarna finns i princip två varianter: stora flygplatsöar med mycket turism som Rodos och Karpathos och pytteöar som Tilos och Lipsi.

Öar i nåt slags mellanklass storleksmässigt är väl bara Patmos, Kalymnos och Astypalea. Och Asty är snudd på hopplös att ta sig till.

I Kykladerna däremot finns bara en ö med riktig massturism och det är Santorini, sen finns mängder av öar i alla storlekar.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2008-07-11, 10:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varför Kykladerna

[QUOTE=inkfish;137722

I Kykladerna däremot finns bara en ö med riktig massturism och det är Santorini, sen finns mängder av öar i alla storlekar.[/QUOTE]

En anledning till att jag gillar cykladerna.

Uppfattningen att maten är godare i dodekanska övärlden som någon har delar jag inte alls. Jag tror att det beror på var man äter. Det finns mindre bra ställen överallt och riktigt bra ställen också även om de är svårare att hitta på vissa platser. På Patmos krävdes en del letande för att hitta det riktigt goda, traditionella, vällagade grekiska köket medan det i Chora på Folegandros finns på nästan varje taverna.

Nästan mitt i hamnen i Parikia på Paros har jag ätit underbart gott på ett enkelt lunchställe. Världens godaste citronmarinerade kikärter, kaningryta och solmogna persikor. Minns den måltiden än. Mina bästa matminnen har jag från cykladerna och Kreta.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT