Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-20, 15:51
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Fredag 20/4

Fredag 20/4


Tuppen är tyst idag också. Vädret håller stilen och det är mulet och 14,2 grader ute. Jag glömde berätta att jag mötte Giannis när jag skulle gå och äta igår. Han hade varit upp till Christos (sonen) för att plocka ägg. Det blev 5 ägg varav jag fick två. De skojade med mig på Ozon och undrade om jag hade med mig till en egen omelett. Sedan blev det gapskratt från alla. Jag tror nog inte gästerna fattade någonting. Där sitter jag med ägg på bordet och skrattar med. Jag tordes ju inte ha de i fickan för då hade det blivit omelett direkt. Det här är historier ur livet, banala för en del och spännande för andra. Jag säger som så, det är min vardag och mitt liv. Jag tror nog Monika, Agda, Admirala med flera nog håller med mig. Troligtvis upplever de liknande saker på sina boställen.

Undrar hur det går i kyrkan i kväll? Det var år och dag sen jag var där. Jag kan smita in i en grekisk kyrka ibland om jag är rätt klädd och sitta och lyssna en stund. Det är rofyllt, vackert och man blir lugn i själen av besöket där.

Om jag har varit och handlat kan jag gå och äta med min shoppingkorg full av mat utan att någon rynkar på näsan åt det. Jag har till och med haft lammstek med mig till Dimitris och bett honom att tillaga den, så kommer jag och hämtar den senare i veckan. Prova på att göra det i Sverige. Om man har mycket stora saker som lamm eller moussaka kan man gå till bageriet och be de att köra det i ugnen när de är färdiga med sitt. Jag har så liten ugn så jag får inte in en lammrygg till exempel. Det är samma sak om man har köpt en kyckling, i samma storlek som en höna. Då går jag till snabbmatsrestaurangen och ber de att grilla den. Inga problem om man bor här, de vet att det kan vara problem att grilla själv och få det att bli bra.

Jag har funderat lite över en specifik sak. Är det bara journalister, textförfattare och översättare som skriver här. Jag är själv textförfattare, författare och översättare på senare dar. Det enda jag inte skriver är brev, bara e-post och inget annat. Brev vill jag skriva för hand och jag kan inte skriva längre med mina händer av idag. Om jag t.ex. ska skriva telefonnummer till någon blir det i outlook och anteckningar, samma sak med adresser. Förr i tiden använde jag post-it lappar och hade hela skärmen full av dom. Nu blir det elektroniska post-it i stället.

Nu är klockan 13.20 och tuppen har börjat låta. Lika tyst och spräckt som igår, så han måste ha fel på stämbanden. Jag tror jag ska döpa om honom till hesa Fredrik.

Den som gräver i jorden här får en grop, plus så mycket annat. Jag stod och tittade idag när de grävde för spillvattnet och på tomten hittades gamla trasiga krukor, tegelstenar och en hel massa armeringsjärn, som ingen visste om. Det är rena soptippen 2dm ner i backen. Undrar om det är likadant överallt runt omkring och även på andra öar. Har man lite skit så gräv ner det. Vad jag inte visste var att vi har två avlopp ett för toa och ett för diskvatten och dylikt. Där disk och badvatten går ut på en grusbädd så växer det bäst på hela tomten.

När jag passerade Ozon idag så kommer Giorgos(bossen) utspringande och undrar om jag inte har grisen med mig. Jag börjar känna mig lätt ”trakasserad”, men sånt är livet i goda vänners lag. Faen vet om jag inte ska köpa en spädgris bara för att djäklas med honom. Det går ju att göra mat även på dom. Det är faktiskt väldigt gott med helstekt spädgris om man inte är vegetarian förstås. Ibland när det luktar något himmelsk gott här brukar jag ropa upp till Katerina och undra vad det är för mat idag. Då svarar hon alltid med att fråga om jag vill komma upp och äta. Om jag säger nej tack så slår det aldrig fel, att när jag kommer hem på kvällen så står det en tallrik på trappen med mat. Det verkar vara det genomgående temat på Kreta, det alla behöver är ett ordentligt mål mat. Jag kan inte fortsätta att äta som jag gör, jag går ju upp i vikt igen. 83kg nytt rekord från att ha vägt 78kg ett längre tag. Nu blir det salladsdiet igen på en månad eller så. Helst borde jag låta fetaosten vara men kan inte låta bli. Gurka, lök och tomater är helt ok med olivolja, men det är osten som ställer till det.


Nu ska jag ut och åka grävskopa för att komma förbi jordhögen. Jag mutade gubbarna tidigare idag med bira till kafferasten och bad sen Katerina att fråga om de kunde hjälpa mig över. Det skulle gå bra och samtidigt lovade de mig att det skulle finnas en liten stig att gå på när jag kommer hem i kväll. Så vi hörs i morgon igen.

Uffe
  #2  
Gammal 2007-04-20, 16:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fredag 20/4

Min granne Stasa lagar ofta mat i tryckkokare, och då gör hon alltid en rjäl portion åt oss också. Samma om fru Maria gjort "fylla", vinbladsdolmar, en tallrik till oss är självklar. Min fiskande man bjuder tillbaka om han fått bra med fisk och mina kanelbullar har fått beröm. Det kan bli jobbigt om det liksom ska ske varenda dag, men vi har lärt oss nu och det funkar fint.
Och, Uffe, jag är inte författare utan har varit sjukgymnast före pensionen.
Man kan ju ha ett uppdämt behov av att få berätta -för rätt forum!
  #3  
Gammal 2007-04-20, 16:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fredag 20/4

Dagen är räddad, det känns som om man ÄR där när Du berättar! TACK!
  #4  
Gammal 2007-04-20, 17:18
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Fredag 20/4

elektroniska post-it´s - http://www.3m.com/us/office/postit/d...tal_notes.html
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT