Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-07-06, 22:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

En bild som man lägger ut på internet, får man ju veta direkt om folk gillar den, eller har några kommentarer. Med vykort blir det ju jättejobbigt att hålla koll. Då ska man ringa upp alla, när man kommit hem och fråga om de gillade bilden, eller om de har några kommentarer..

/Netwolf
Ha ha, dagens bästa kommentar!

Du ser att jag gillar va??

Lissi
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-07-06, 23:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vykort

Intressant historia Janne...
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-07-21, 12:05
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Vykort

Roligt sammanträffande...
Vi hade lite kalas igår och satt och pratade resor när min svägerska berättade om en jätterolig app som hon hade hittat och använt när hon var ute och reste i Asien i våras: Riktiga Vykort.se... Lite senare på kvällen när gästerna åkt hem och jag skulle kolla Kalimera så hittade jag denna tråden! Självklart var jag tvungen att ladda ner appen för att prova. Det verkar jättekul!!!

Men jag är en av de gamla relikerna som älskar att skicka vanliga vykort också!!! Att snurra på vykortsställen, titta på alla fina bilder och slutligen välja ut olika kort till olika personer därhemma, sitta balkong och knåpa ihop en liten text och slutligen få på dem på en gul låda är en rolig del av min resa! Visst, det går långsamt och ibland hinner jag hem före kortet men det får adressaten ta...

Fast min mamma kommer säkert också att uppskatta att få vykort med mig och familjen på också!!!

Tack snälla Janne för den funktionen OCKSÅ!!!

MVH zakka
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-07-21, 18:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vykort

zakka!! TACK DU för det fina riktiga vykortet från Tinos!! Så glad jag blev !
Vi har haft en underbar "grekisk" dag på Öland idag med lunch hos vännerna Zanet (Jeanette) och Zissios som driver Terazzen. Där åt vi spanakopita resp moussaka och drack Mythos...och så får jag några timmar senare hitta ett vykort från Tinos med pelikanen Markos på! Kan inte bli bättre!

Lissi - som hoppas få klappa Markos om 104 dagar.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-07-21, 18:39
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Vykort

Klappa pelikanen... njae... det vet jag väl inte... Han såg lurig ut tyckte jag... Och VÄLDIGT stor!!! Men jättefin! Det var så trevligt att få träffa honom efter att ha hört så mycket om honom.

Ha det gott och jag vill också ha Myhos...

MVH zakka
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-07-21, 20:12
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Vykort

Jag tycker faktiskt att det är dålig stil att förväntas ha ständig koll på Facebook för att få semesterhälsningar. De är ju inte heller några personliga hälsningar utan istället riktade till alla som råkar läsa ens Facebooksida - till skillnad från ett "riktigt" vykort eller en SMS-hälsning som är en hälsning till mig personligen.
Så vi som inte är med i Facebook får inte längre några semesterhälsningar över huvud taget...

/kimmen
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-07-21, 20:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Så vi som inte är med i Facebook får inte längre några semesterhälsningar över huvud taget...

/kimmen
MEN.. det får jag..!!
Vad är det för vänner att ha isf OM de INTE kan höra av sig utanför FB???..

Sådana sk "vänner" kan jag klara mig utan!!

Sunny(som inte har FB än.. )
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-07-21, 20:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vykort

Du kanske har otur kimmen. Jag har aldrig känt att jag måste ha koll på fb för att få reda på vad som händer mina vänner. Jag skickar sms till barnen och många av vännerna. De skickar alltid sms själva när de är iväg. Mina föräldrar och makens har vi alltid ringt till och skickat kort. Men väldigt mycket kul info från vänner kommer via FB som jag faktiskt gillar mer än jag trodde jag skulle. Man har ju ett eget val hur man vill använda sina telefoner.

Lissi
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-07-21, 21:15
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Vad är det för vänner att ha isf OM de INTE kan höra av sig utanför FB???..
Jodå, mina släktingar och vänner hör av sig utanför Facebook. Men just under semesterresor tänker några av dem inte på att vissa av oss inte är med i Facebook... (eftersom de allra flesta verkar vara det).

Och jag måste absolut inte konstant veta vad de gör på sin semester, det kan de istället berätta nästa gång vi ses = mycket trevligare!

/kimmen
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-07-21, 21:19
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg

Och jag måste absolut inte konstant veta vad de gör på sin semester, det kan de istället berätta nästa gång vi ses - mycket trevligare!

/kimmen
Håller med!! Jag tycker det är mycket trevligare att få ett telefonsamtal eller att träffas IRL.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-07-22, 08:21
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vykort

Eftersom jag är pysslande människa så köper jag på mig en massa vykort från diverse ställen... Årets projekt är att göra en grektavla med en massa grekiska motiv som jag skapar till ett kollage och hänger upp detta på väggen...

Jag skickar fortfarande vykort till de närmaste...

K
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-07-22, 08:52
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vykort

Tipsade sonen i huset om vykortsappen..och för första gången fick vi ett vykort från honom..Ett trevlig foto från Rhodos..Vi skickar alltid kort och älskar att få kort
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-07-22, 13:27
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Vykort

Jag har använt mig av detta under många år. Använder det både hemma och på semesterresor. Mitt vykortsskickande fick ett uppsving när jag upptäckte att vykorten kunde vara framme innan jag kom hem!
Bra gjort Janne!
Svara med citat
  #54  
Gammal 2014-07-22, 14:03
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Vykort

Är det ingen som använder WhatsApp?

Fungerar som SMS/MMS, men är gratis att använda. Min telefon kopplar, som alla smartphones, upp sig automatiskt om det finns ett wifi i närheten. Här i Grekland har nästan alla uteställe wifi och det är också gratis. Lösenordet får du första gången du är där och sedan kommer telefonen ihåg det. Skicka många fler hälsningar till nära och kära och oftare sedan jag skaffade tjänsten. Dessutom skickar jag alltid med ett nytaget kort varje gång. Vi har några vänner som saknar möjligheten att använda teknik så dom får naturligtvis ett kort då och då.
Jag använder Facebook, men mest för att hålla koll på några föreningar jag är med i både i Sverige och Grekland och på vad barnbarnen och ett par syskonbarnbarn håller på med.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2014-07-22, 21:27
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vykort

Postens app i all ära men jag skriver fortfarande vykort för hand och med riktiga frimärken (från landet man är i) på (även en del sms & mail med bilder blir det). Senaste semestern hade jag ett himla sjå att få iväg dem bara; gick runt med dem i handväskan in till stan, i strandbagen ner till stranden, de fick t.o.m hänga med på en utflykt utan att bli postade . Tillslut la jag dem på en pall vid ytterdörren där de blev liggandes till sista dan. Precis innan transferbussen skulle hämta upp oss kom jag på att jag hade dem i ryggsäcken; snabbt på lådan tvärs över gatan. Dessvärre verkar de inte ha nått fram än...


Simetra
Svara med citat
  #56  
Gammal 2014-07-23, 11:30
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Postens app i all ära men jag skriver fortfarande vykort för hand och med riktiga frimärken (från landet man är i) på (även en del sms & mail med bilder blir det). Senaste semestern hade jag ett himla sjå att få iväg dem bara; gick runt med dem i handväskan in till stan, i strandbagen ner till stranden, de fick t.o.m hänga med på en utflykt utan att bli postade . Tillslut la jag dem på en pall vid ytterdörren där de blev liggandes till sista dan. Precis innan transferbussen skulle hämta upp oss kom jag på att jag hade dem i ryggsäcken; snabbt på lådan tvärs över gatan. Dessvärre verkar de inte ha nått fram än...


Simetra


Bättre sent än aldrig tänkte jag och satte svenska frimärken ovanpå de grekiska eftersom jag hittade vykorten i en pärm med flygbiljetter och andra vikta papper när jag packade upp.Iväg och fram kom
Monica
Svara med citat
  #57  
Gammal 2014-07-23, 20:40
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Bättre sent än aldrig tänkte jag och satte svenska frimärken ovanpå de grekiska eftersom jag hittade vykorten i en pärm med flygbiljetter och andra vikta papper när jag packade upp.Iväg och fram kom
Monica

Alla sätt är ju som bekant bra och fram kom de ju, kanske t o m snabbare än om du lagt dem på en grekisk brevlåda / Simetra
Svara med citat
  #58  
Gammal 2014-07-23, 22:12
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Vykort

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Är det ingen som använder WhatsApp?

Min dotter, 13, anvander WhatsApp HELA tiden. I stort sett alla hennes aktiviteter har egna grupp apps, klassen, dansen, gumpan etc.
Jag forstar nastan inte hur vi kunde vaxa upp utan all denna teknologi

Fast det ar ju klart, vi hade ju vanlig telefon, skrev brev och skickade vykort

/Lucky
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT