Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-24, 15:52
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Aten i oktober

Tanken är att jag ska tillbringa några dagar i Aten i oktober. Hur brukar vädret vara då? Chans till bad?
Tänkte också passa på att uppleva Aten ordentligt. Ta mig upp till Lycabettus hill etc. Akropolis har jag beskådat ett antal gånger. Men ni, Kalimera-vänner, vad bör jag uppleva mer? Gärna tips på trevliga barer och tavernor.
Alla tips mottages tacksamt!

Pia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-24, 17:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten i oktober

Citat:
Ursprungligen postat av pianilss Visa inlägg
Tanken är att jag ska tillbringa några dagar i Aten i oktober. Hur brukar vädret vara då? Chans till bad?
Tänkte också passa på att uppleva Aten ordentligt. Ta mig upp till Lycabettus hill etc. Akropolis har jag beskådat ett antal gånger. Men ni, Kalimera-vänner, vad bör jag uppleva mer? Gärna tips på trevliga barer och tavernor.
Alla tips mottages tacksamt!

Pia
Aten i oktober är underbart! sensommarvärme och t o m kan det vara riktigt hett....Det är 10 år sen jag var där i oktober annars har det varit december och februari och även nån dag på sommaren som gällt. Bada kan ni göra i Pireus, eller Glyfada eller ännu längre söderut ..men Pireus har strand som
duger om man bara vill ha snabbdopp.
Nu vet jag ju inte hur läget är med tavernor efter den kris som pågått/pågår men ni får INTE missa Athinaikon nära Omoniaplatsenm 2 Themistokleous, är adressen.
Det ett helt underbart ställe där affärsmän som jobbar vid Omoniaområdet äter sin lunch... Många luncher har vi ätit där efter att ha shoppat loss på närliggande Metropolis skivaffär...På deras hemsida ser jag att de har öppet till midnatt, det tror jag inte de hade förr utan det var ett lunchhställe.
http://www.frommers.com/destinations/athens/D11271.html

Kapnikarea, på gatsnutten med samma namn i vinkel med Mitropoleos (åt Plakasidan) är ett trevligt meze ställe, ofta med musiker som sitter och spelar....Mitropoleos går parallellt med Ermou. det är ett litet litet ställe mad bara några få bord, både ute och inne men väldigt trevligt.
Längs Adrianou och i Psirri finns många många ställen liksom i Plaka..Gå runt och se er om i dessa delar av stan innan ni ser var det sitter mycket folk..där är det ofta god mat... Att upptäcka: Köp veckokort på Metron och åk till olika platser som Du tycker är intressanta...Gillar Du marknader missa inte grönsaksmarknaden i Kypseli, en färgsprakande upplevelse! Strefikullen, Lykavittos mfl höjder är fina att gå upp till. OS-arenorna är ju också något att se.(resebrev från 2008 har bilder)
I mitt och makens fotoresebrev från februari 2007 (klicka på RESEBREV här bredvid t v och gå in på 2007) så finns bilder på de ställen jag nämnt här....Vi har även skrivit resebrev 2005/06 och 2008 från Aten med bilder på det VI gillat.
Jag älskar Aten!
Ha en fin tur

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-08-07, 20:47
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Aten i oktober

tack för svaren Lissi. Låter kanon! // Pia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-10-10, 09:57
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Aten i oktober

Hemkommen från underbara Aten som bjöd på 30 grader sol. Blev helt förälskad i underbara Athinaikon med kanontrevlig personal (Giorgou) och ett av dem bästa matställen jag ätit på i Grekland (och det är mååånga) tillika helt otroligt billigt! Och vilken atmosfär! Vill tillbaka - helst idag!
Kan även tipsa om Oroscope, underbara ägare och personal samt kanongo mat! Dessutom tre-rätters för 17 E vilket är riktigt bra! Och då ingår bröd och vatten, samt Limoncella efter maten eller ouzo.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-10-10, 10:38
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Aten i oktober

Citat:
Ursprungligen postat av pianilss Visa inlägg
Vill tillbaka - helst idag!
Förstår dig!
På Athinaïkon har vi ätit många måltider - helt underbar mat och trevligt ställe!
Men var ligger Oroscope - har du adress eller kan du beskriva?

Roligt att du är så nöjd med din resa!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-10-12, 12:11
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Sv: Aten i oktober

Hej Marianne! Ja trots ett dygns försening på väg dit och 6 tim hem försening ångrar jag verkligen ingenting. Det blev en kort weekend i Aten som jag verkligen gillar starkt! Skönt att kunna slappna av utan att ha planerat nån båtresa vidare (som annars alltid är fallet).
Oroscopo ligger väldigt nära Hilton, Caravelle hotel square, med en liten park framför. Trots att vi bara varit där en gång i somras, kände ägaren igen oss direkt och välkomnade oss tillbaka. I somras blev vi bjudna på öl medans vi väntade på hämtpizzan, (hade trötta barn på hotellet), och ytterligare en öl "on the house".
Nu var vi själva och satt en kväll och en lunch där. På kvällen satte ägaren helt enkelt Limoncellan och ouzon vid vårt bord när vi betalat men tydlig invitation att ta så mycket vi ville. Fast då hade vi en väääldigt lång resdag bakom oss så det blev bara ett glas. Alla är väldigt trevliga och den mat vi har ätit var toppen - såväl pizzan som grekiska rätterna. Sneglade också på andra gästers bord och allt såg bra ut! Denna rest hittade jag faktiskt igår som rankad nr 1 på Tripadvisors lista över Atens rest men jag såg bara greker där ni vi var där.
Gå in på www.oroscopo.gr så hittar du karta mm. Lycka till!
Pia som längtar tillbaka till Aten
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT