Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-23, 18:03
Muffy Muffy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 3
Standard Till Santorini och sen...?

Hej på er!

Vi har bokat flyg till Santorini i slutet av juni, men har ingen aning om var vi ska ta vägen sen? Vi har två småbarn som är 2 och 4 år. Är det någon som kan tipsa oss om en trevlig rutt (vi stannar i 10 dar)? Vi har funderat på ca 3 öar?
/Muffy

Senast redigerad av Muffy den 2011-01-23 klockan 18:11.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-23, 18:54
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Till Santorini och sen...?

Om jag skulle resa med små barn, så skulle jag välja Egiali på Amorgos som ett alternativ. En trevlig by med perfekt strand för små barn

Har inte varit så många öar åt det hållet, så någon annan kan säkert komma med bra tips

Ritta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-23, 21:00
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Till Santorini och sen...?

Om ni bara bokat flyg till Santorini så tycker jag ni skall ta er till Naxos. Jag älskar ju Naxos stad med dess gränder och stämningen över huvud taget. Det är ju inte långt heller till de fina stränderna strax utanför stan. När man känner sig färdig med Naxos så tycker jag precis som Riitta att Amorgos och Egiali är ett bra alternativ. En underbar ö! Vet inte hur länge ni skall vara ue men det kanske räcker med dessa öar om ni avslutar med Santorini dom sista dagarna.
Ha en trevlig resa vart ni än åker
//maji
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-23, 21:29
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Till Santorini och sen...?

Såhär ser stranden i Egiali ut: Rena drömmen för småbarnsfamiljer. Ingen trängsel heller



Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-01-24, 07:30
Muffy Muffy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 3
Standard Sv: Till Santorini och sen...?

Det låter ju kanon och det ser jättemysigt ut!
Men här kommer några frågor till,

1) Har läst en del om ön Koufonissi, vad tror ni?

2) Sen undrar vi om vi bör boka boende hemifrån eller om det är enkelt att göra på plats? Kanske har nån något tips, gärna nära stränderna?

3) Hur har ni gjort med reserna mellan örarna? Förbokat, små eller stora båtar?

Tusen tack för svaren!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-01-24, 08:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Till Santorini och sen...?

Antiparos är också ett bra ställe för småbarnsfamiljer. Bland många norska och svenska barnfamiljer är det en populär ö. Om ni väljer Naxos bor ni bättre utanför staden vid de fina stränderna än inne i stan. Klart att föredra med så små barn. Stranden inne stan är både överbefolkad och har lite halvskitigt vatten ibland. Santorinis stränder är inte heller särskilt barnvänliga.

Egiali som Riitta rekommenderar är också lämpligt för småbarn.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-01-24, 20:17
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Till Santorini och sen...?

Hej!
Jag tycker att Koufonissi är ett mycket bra alternativ. Vi var där när våra barn var 2 och 4 år. Det är bra stränder och relativt lite trafik.

Amorgos och Egiali är också bra vilket passar en rutt som utgår från Santorini. Men jag tror att ni ska förbereda er på att stranden kommer att vara betydligt mer befolkad i slutet på juni. Brukar vara många svenska och norska barnfamiljer där då.

Jag skulle inte åka till mer än 2 öar på 10 dagar med så små barn. Det bli 3-4 dagar på varje ö+ tiden som måste bli på Santorini. Vi tyckte inte att Santorini var så bra för barnen så där skulle jag minimera tiden.

Det går båt från Santorini till Amorgos och sedan Koufonissi. Sedan åker ni hem från Koufonissi någon dag innan flyget går hem.

Vi bokar sällan boende hemifrån då jag vill se rummet först. Boka färjebiljetter gör vi inte heller hemifrån.

Lycka till.

/Ofelia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-01-24, 20:44
Muffy Muffy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 3
Standard Sv: Till Santorini och sen...?

Tack! Det låter som en schysst tur
Är det någon som vet vad boendet brukar kosta, inget lyx men inte skräp heller?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-01-28, 23:44
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Till Santorini och sen...?

Nu har jag aldrig rest med en 2-åring o en 4-åring, förra året hade vi en 1-åring o en 4-åring, i år en 2-åring o en 5-åring.
Vi har alltid gjort fina reseplaneringar med flera öar men sedan vi började luffa med barn så blir vi gärna kvar minst en vecka på varje ö, det är ju en del släpande då man ska ha allt med sej.
Ni har redan fått en del tips, jag vill nästan bara betona dessa. Naxos är aldrig fel, bo ute i Agios Prokopios eller Agia Anna och ta någon tur in till stan ibland, funkar bra med bussarna, då blir planeringen att ni bara åker till Naxos och tar några nätter på Santorini på slutet.
Sedan är Antiparos ett kanonställe med småbarn, nära till allt och Emma som då var 4 år pratar fortfarande både om Babybeach och Kouros Hotell på Antiparos där vi bodde. Detta kan med fördel kombineras med Paros om ni vill ha lite stadsliv också.
På Santorini ska ni se till att ha ett boende med pool, den svarta sanden är inte barnanpassad då solen gassat på den, blir lite het stekpanna över det hela.
Jag skulle inte förboka boende på någon av dessa öar men vi har luffat de senaste 15 åren så vi är väl ganska vana rumssökare, hittar du bra boende till bra pris så kan du förboka men se till att inte boka fast dej för för lång period, vi har varit med om att planera för en vecka på en ö och stannat där i 3 timmar då vi äntligen kom dit, skulle blivit kortare men det fanns ingen tidigare båt. I hamnarna möter rumsraggare så utan boende blir ni inte, sedan kanske ni vill flytta efter en dag om det inte känns rätt men ni behöver absolut inte sova ute.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-11, 08:49
barnfamilj barnfamilj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 19
Standard Sv: Till Santorini och sen...?

Kan verkligen rekommendera Naxos och Agia prokopios, hur fin strand som helst.
Vi boode på Liana studios som jag verkligen kan rekommendera, litet urmysigt och fräscht hotell. Du kan läsa om det under hotell här på forumet. Vi bokade i förväg och bokade då rum med havsutsikt vilket var väldigt mysigt att kunna sitta där på kvällarna när barnen sov. Våra barn var då 1,5 och 4,5 år gamla.

De har även ett mysigt litet poolområde som var perfekt för oss när vår lilla tjej sov middag och vi kunde då vara i poolområdet med öppet fönster. Detta var dock i slutet av maj och vi var nästan ensamma på hotellet kankse inte funkar om det är mer folk.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT