Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-16, 14:45
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Resetips till småbarnsfamiljer!

Jag tänkte starta en tråd där vi mer småbarn ger resetips som förenklar resan för andra småbarnsföräldrar.

Jag börjar med mitt allra bästa tips:

TIPS nr 1:
Ta med ett par barnböcker modell större. Funkar inte bara som läsning på stranden och underlägg till ritpappret, utan är även förträffligt att skjuta in mellan madrassen och sängramen när barnen ska sova. Då bildas en barriär som hindrar barnen från att trilla ner på det hårda stengolvet.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-17, 22:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Vi äter ofta "take away" eller "paketa" som grekera kallar det. Då kan en få välling och sängläge mitt i middagen om det behövs medan en tittar på en film. Man kan till och med gå in och välja i köket som vanligt och sedan får man maten med sej hem, fungerar också bra med husets vin som då hälles upp i en gammal vattenflaska.

Mvh Janéri
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-21, 12:39
guleböj guleböj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 46
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Vi har inte flugit med våra barn tidigare. Jag orora mig som så många andra föräldrar för en eller i värsta fall två gallskrikande barn på flyget. Men som oftast oroar man sig alldeles i onödan och det brukar gå mycket bättre än man föreställer sig. Nässpray tror jag är bra att ge dem innan, det var ett bra tips. Förhoppningsvis sover de en del av resan. Till största killen tänker jag ta med och ge tuggummi vid start och landning. Till ettåringen får vi ta med napp, vattenflaska som han kan suga ur för att minska tycket i öronen.

Och så ska vi ha med någon favoritleksak som går att pyssla med en stund. Jag har kommit på att jag ska ta med några duplo, tycker både ettåringen och treåringen om. Pix böcker har jag också införskaffat. Till treåringen har jag köpt ett pysselblad där man kan flytta runt klistermärken om och om igen. Papper och penna är också bra att ha med så de kan rita. Lite kex och russin kan också vara bra att ha med.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-27, 21:44
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Borlänge
Inlägg: 84
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

När vi har rest med våra barn ( nu 2+4 år) har jag oftast packat ner det mesta... En kortlek (gör inget om det fattas kort) roligt att räkna siffror, titta på gubbar etc. Gamla serietidningar köpta på loppis för några kronor. Ett spel typ memory (fick av ngt brödbolag gratis i affären...) Cd-spelare med lurar för musik och sagor. Liten anteckningsbok att skriva o rita i. En blyertspenna med sudd (kul att lära sig sudda) Kritor fått från scandic litet smidigt etui. Favoritsagan. Speldosan - för lugna stunder (då vi vanligtvis spelar avslappningsmusik då de somnar hemma)

Be barnen själv packa med någon leksak i en liten väska/ryggsäck. De får själva se begränsningar att välja...

Alltid ha något "sparat" typ från mc donalds leksak en rolig figur/bok/klistermärken/spel/knappar etc.

Hoppas ni fick lite ideér, kram från familjen i Dalarna.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-27, 22:39
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

När våra killar var små, så lånade jag sågor/sånger/böcker på kassett eller CD på biblioteket. Det var mycket uppskattat, och vi hade aldrig för många kassetter/CDn med oss.

Jag köpte små leksaker och böcker med klisterbilder med mig, det var också bra.

Resorna brukade gå bra, bättre än man tror. det som kunde vara knepigt var flygmaten, den dög inte. Därför hade jag egen mat åt minstingen, pannkakor, smörgåsar, kokta ägg och frukt med mig.

Nackkudde, typ en sån man har i bilen, var också bra att ha. De finns också i vuxenmodell, jag saknade en i år när jag slumrade in på planet...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-27, 22:56
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Det bästa vi har med är en bärbar dvd.

Malin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-05, 12:56
Kalives Kalives är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 13
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Mitt bästa tips

Ta med mandariner på flyget, saftigt och gott för små barnen och som hjälper mot öronen. Kanon!

Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-05, 13:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Om barnet fortfarande ammas är det bra att göra det vid start och landning. Dämpar eventuella problem med öronen.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-05, 21:41
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Alvedon i förebyggande syfte innan ni lyfter.

Lena
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-05, 21:59
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Läste någonstans att dom fick 2 plastmuggar med lite blött papper i att hålla över barnens öron vid start o landning, alltså först en mugg med blött papper i sen satte man i den andra muggen. Ska tydligen hjälpa till med att få ner lufttrycket runt öronen. Vet inte om det funkar, men kan värt att pröva.

Irene
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-06, 08:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Läste någonstans att dom fick 2 plastmuggar med lite blött papper i att hålla över barnens öron vid start o landning, alltså först en mugg med blött papper i sen satte man i den andra muggen. Ska tydligen hjälpa till med att få ner lufttrycket runt öronen. Vet inte om det funkar, men kan värt att pröva.

Irene
Ha ha hur skulle det fungera? Placebo kanske.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2010-08-06 klockan 08:59. Anledning: tillägg
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-06, 09:21
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Resorna brukade gå bra, bättre än man tror. det som kunde vara knepigt var flygmaten, den dög inte.
Yay, SMARTA barn du har Gita . Barns smaklökar har ju inte hunnit bli så förstörda som våra.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-06, 09:29
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Läste någonstans att dom fick 2 plastmuggar med lite blött papper i att hålla över barnens öron vid start o landning, alltså först en mugg med blött papper i sen satte man i den andra muggen. Ska tydligen hjälpa till med att få ner lufttrycket runt öronen. Vet inte om det funkar, men kan värt att pröva.

Irene

Yepp, flygvärdinnan fixade detta åt min son när vi flög hem från Samos för några år sedan
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-06, 10:09
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
Yepp, flygvärdinnan fixade detta åt min son när vi flög hem från Samos för några år sedan
Hej, tyckte du att det fungerade då? Märkte du någon skillnad?

Irene
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-06, 11:32
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Nu var min son äldre när detta inträffade, så han tyckte mest det var pinsamt att sitta där med vita musseöron men han sa att det kändes bättre med muggarna än utan, det blev inte lika mkt tryck. Nu är jag inte så haj på fysikens lagar men det måste ha ngt med fukten o luften i muggen som gör att trycket jämnar ut sig ?!?
Annars ska det finnas öronproppar på Apoteket "earplanes" som ska hjälpa -kostar en hundring - har dock inte provat.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-06, 11:33
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Resetips till småbarnsfamiljer!

Nu var min son äldre när detta inträffade, så han tyckte mest det var pinsamt att sitta där med vita musseöron men han sa att det kändes bättre med muggarna än utan, det blev inte lika mkt tryck. Nu är jag inte så haj på fysikens lagar men det måste ha ngt med fukten o luften i muggen som gör att trycket jämnar ut sig ?!?
Annars ska det finnas öronproppar på Apoteket "earplanes" som ska hjälpa -kostar en hundring - har dock inte provat dem.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT