Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-27, 10:27
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Thassosresa september

Får man använda forumet för en liten efterlysning? Jag såg på nedräkningssidan, att "Peter och Sol-Britt" åker till Thassos med samma flyg som Börje och jag, 6 september. Det vore kul att få kontakt!

Jag är ny här på forumet. Har dock varit inne och läst här en del. Roligt och ibland lärorikt. Vi är rätt nya som greklandsresenärer, detta är vår tredje gemensamma resa. Tidigare har vi besökt Naxos och Samos. Nu blir det spännande att få upptäcka Thassos! Fjorton dagar har vi på oss. Vi ser fram emot bouzokikväll, marknad, museibesök, OCH sol och bad förstås !

Hälsningar från Kerstin/Titti
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-08-27, 23:49
pew pew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mora
Inlägg: 32
Standard Sv: Thassosresa september

Hej

Kul att det är några till som ska till Thassos. Det är 18 de gången som vi "gör" grekland.
14 härliga dagar. Vi ska försöka att ta oss ett par dagar till Samotraki , dit kommer man ju inte så lätt.
Och så marknaden i Kavala.

Tänk vad tiden går sakta när man väntar på något roligt.

Hälsningar från Peter/pew
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-08-28, 13:04
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Thassosresa september

Kul att du svarade Peter! Var ska ni bo? Vi ska bo på Ioannis Golden Beach Hotel i Skala Panagias. Nu försöker jag träna upp min obefintliga grekiska, och det går ju sådär...

Jag tänker ha min Kalimera-tröja på mig, när jag åker. Vi får se om vi ses!

Nio dagar kvar Kerstin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-08-28, 15:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thassosresa september

Det ska bli roligt att höra er erfarenhet av Thassos. Nordegeiska öarna är den enda ögrupp i Grekland jag inte besökt så jag är nyfiken...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-08-28, 22:05
pew pew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mora
Inlägg: 32
Standard Sv: Thassosresa september

Hej!

Vi ska bo i Thassos stad , hotell Lina.

Det är faktisk första gången vi ska till dom nordegeiska öarna. Spännande värre.

Min grekiska är lika obefindlig, däremot är jag bra på teckenspråk
So klart vi ses, nog känner jag igen en kalimeratröja oavsett om den är grå, gul eller blå

Hälsningar Peter

pew
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-09-23, 10:24
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Thassosresa september

Hej!

Nu är Thassos-resan gjord och vi är tillbaka i vardagen igen. Här kommer mina intryck:

Naturen är annorlunda jämfört med de öar, jag besökt tidigare. Det finns mycket mera vatten på Thassos. Det rinner i bäckar och floder från bergen, och även i kranarna, så det är gott och mer än drickbart! P.g.a. vattnet är växtligheten grönare även nu i september. Vi vandrade mycket i bergen och såg t.ex. små minicyklamen. Vi plockade salvia och tog med hem. Mmm, det doftar Grekland!

På andra öar ser man överallt bougainvillea, här växer i stället rosor. Det finns faktiskt gräsmattor också. Man ser inte riktigt så många katter som annars är vanligt.

Tyvärr har den här biologiska mångfalden en avigsida också, det är vansinnigt mycket insekter, knott, mygg och GETINGAR! Jag är tydligen speciellt attraktiv, ser just nu ut som en salami: brunröd och jätteprickig. Inför kommande greklandsresor är jag mycket tacksam för tips, hur jag ska skydda mig mot dessa plågoandar! (Vi kunde inte ens sitta ute på balkongen och äta; getingar på dagen och mygg och knott på natten.)

Det är mina intryck nu, tre dagar efter hemkomsten, och naturligtvis LÄNGTAR jag tillbaka!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-09-23, 10:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Thassosresa september

Citat:
Ursprungligen postat av Titti
Naturen är annorlunda jämfört med de öar, jag besökt tidigare. Det finns mycket mera vatten på Thassos. Det rinner i bäckar och floder från bergen, och även i kranarna, så det är gott och mer än drickbart! P.g.a. vattnet är växtligheten grönare även nu i september. Vi vandrade mycket i bergen och såg t.ex. små minicyklamen. Vi plockade salvia och tog med hem.

På andra öar ser man överallt bougainvillea, här växer i stället rosor. Det finns faktiskt gräsmattor också.
Det låter fantastiskt vackert! Karga öar har sin charm, men nog är det nåt speciellt med bördiga och frodiga platser!


Citat:
Tyvärr har den här biologiska mångfalden en avigsida också, det är vansinnigt mycket insekter, knott, mygg och GETINGAR! Jag är tydligen speciellt attraktiv, ser just nu ut som en salami: brunröd och jätteprickig. Inför kommande greklandsresor är jag mycket tacksam för tips, hur jag ska skydda mig mot dessa plågoandar!
Myggtråden för några veckor sedan gav mig lösningen på problemet: Byt ressällskap till någon som har blod som luktar godare än ditt!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-09-23, 18:00
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Thassosresa september

Omöjligt! Jag har ännu inte träffat min överman i myggattraktion. Dessutom vill nog inte Börje byta ut mig mot allt smör i Småland.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-09-24, 17:22
Sigrun Sigrun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Skien
Inlägg: 19
Standard Sv: Thassosresa september

Det høres ut som at du også er skikkelig plaget av moskitos? Kanskje du er like ille som min mann - det var derfor jeg startet "mygglenken" før avreise, for å få noen gode råd. Men nå er vi tilbake, kom torsdag, og han er ikke så ille! Begynte på gode allergitabletter en uke før avreise (på resept) og tok dem hver dag samt strøk på seg AUTAN - myggmiddel, virkelig bra! De gangene han ikke husket det, satt de små, svarte rakkerne og gnog på armer og ben. Da tok han på Eurax eller Xylocain, bedøvelsessalve. Så nå reiser han gjerne tilbake! Men Lesvos er nok et av de bedre stedene når det gjelder moskitos, tror vi.
Thassos er fin, da! Tenkte å reise tilbake dit kanskje neste år, men hvis det kryr av: ...får vi tenke oss om...

Sigrun
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT