Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-11-18, 13:25
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Stavros?

Hej!

Hur är det i Stavros? Kan ni tipsa om något trevligt boende?

Tack för hjälpen!

Kalá
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-11-18, 16:19
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Stavros?

Till Stavros åker den som inte har några andra krav än att det finns en fin strand. Utbudet av butiker är obefintligt om man bortser från två mini-markets, det finns inget nattliv att tala om och bara en handfull tavernor. Avståndet till Chania är inte mer än ca 18km, men resan tar minst 30 minuter med bil. Närmaste "bar", Thymari, finns i Chorafakia dryga tre kilometer närmare Chania. Byn i sig bebos till större delen av Amerikansk militär som stationerats i Chania/Souda.

Stavros är annars en underbar plats och grekernas egen favoritstrand, vilket gör att stranden är packad under högsäsong och varma söndagar. Direkt på stranden vid lagunen ligger en liten men populär kantina. I direkt anslutning till stranden har ni Zorba's, Mama's (att rekommendera), Christiania (inte ens om jag får betalt för att äta där...) och ytterligare en som jag inte minns namnet på. Väljer man istället att äta längre upp i byn så finns där bara ett kafeneio med riktigt bra mat. Det finns flera stränder att välja på, och helt säkert minst ytterligare en taverna, men om dem vet jag ytterst lite.

Vill man nu ändå resa till Stavros så finns Perla Beach Resort (otroligt flott anläggning) och ett flertal mindre hotell. Vilket just ni bör välja kan jag inte svara på, jag har nämligen bara bott i eget hus och aldrig på hotell.


//Kikh
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-11-19, 15:15
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Stavros?

Tack så mycket för ditt utförliga svar, Kikh!

Stavros blir kanske lite för lugnt för oss... Vart tycker du att vi skall åka istället, Kikh?

Vi vill bo inom en radie på ca 4-5 mil från Chania, i en ort som som har en fin strand, mataffär, restauranger och "grekisk charm". Denna gång skall vi resa med ett par som aldrig tidigare har varit i Grekland och vi önskar att de skall trivas lika bra som vi har gjort på våra tidigare resor till andra platser i Grekland.

Kalá
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-12-01, 16:53
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Stavros?

Hej igen!

Finns det någon mer som har erfarenhet av att semestra i Stavros med omgivning?

Kalá
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-12-30, 23:51
Ninette Ninette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Andenes, Norge
Inlägg: 84
Standard Sv: Stavros?

Hvorfor ikke reise til sørvestkysten av Kreta? Her finnes flere fine steder bare to timers reise med buss fra Chania.

Et av mine favorittsteder er Loutro, en idyllisk landsby helt uten veiforbindelse. Sougia er også et veldig hyggelig sted, det samme er Paleochora, som er en liten by med rundt 2000 innbyggere.

På nordkysten, rundt Chania, er det for det meste travle turiststeder. Men Nea Chora, en bydel i Chania, er veldig hyggelig og kan kanskje være et alternativ for dere? Her kan du bo rett ved bystranden, det er gangavstand til byen, og her finnes mange gode tavernaer der de lokale spiser.

vh Ninette
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-12-31, 09:15
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Stavros?

Jag tror faktiskt att lilla Almirida skulle passa er familj, med fina stränder och relativ närhet till "allt". Även om utbudet inte är enormt så finns det ändå något att göra om kvällen, om man tycker om att äta. Alternativen är Palaeochora eller Georgiopouli, men då är resvägen längre med transfer.

//Kikh
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-12-31, 09:33
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Stavros?

Varför inte Ag Apostoli Inte så många tavernor men en del finns ,närhet till minst tre fina stränder och inte för långt Till Chania om man vill ha lite mera liv.Plus fina promenad områden .Kan inte rek något hotell men det finns säkert några här som kan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-12-31, 10:40
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Varför inte Ag Apostoli Inte så många tavernor men en del finns ,närhet till minst tre fina stränder och inte för långt Till Chania om man vill ha lite mera liv.Plus fina promenad områden .Kan inte rek något hotell men det finns säkert några här som kan
Jag kan bara hålla med.
Vi bodde på Flamingo för några år sedan, ett trivsamt hotell med närhet till många fina stränder. Vår favorit blev den lilla stranden närmst innan den stora stranden vid Chryssi Akti.
Att sitta i skuggan under denna fantastiska tamarisk och inta lunch var en lisa för själen!
Hela området är väldigt lugnt och fridfullt, och hotellet var helt ok. Vi bodde i en 1:a i etage. Fråga mig inte hur de får ihop det...
Men det var i alla fall ett rum med dubbelsäng + badrum. På bägge planen! Stor balkong uppe, liten nere. Bägge mot poolen. Och så en liten kokvrå på nedervåningen. Tror bara det finns fyra sådana lägenheter.
Bussen in till Chania går strax utanför hotellet.
Där finns några fler hotell i närheten också förstås!


/Zappa
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-12-31, 12:34
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Stavros?

Hej på er!

Stort tack för alla era tips! Samtliga låter intressanta - här skall surfas runt...

Gott nytt år!

Kalá
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-02-28, 10:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Stavros?

Är det någon som tycker att det skulle kunna vara idé med att bo några nätter på Stavros beach och resten av veckan i t.ex. Nea Chora?

Har fått för mig att jag vill besöka Stavros och det känns lite för snabbt att bara åka dit och ta sig en titt. Vi reser den 19-26.5.

/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-02-28, 11:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Är det någon som tycker att det skulle kunna vara idé med att bo några nätter på Stavros beach och resten av veckan i t.ex. Nea Chora?
Jag skulle inte ha gjort det. Stavros är en fin strand, men inte lika kul by. Tycker i alla fall jag. Det är nära dit så ni kan se stranden, och andra delar av Akrotirihalvön på en utflykt i stället.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-02-28, 13:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Stavros?

Tack för kommentaren, Janne. Tänkte närmast att det skulle kunna vara skönt med några slöa dagar vid havet. Har förstått att byn inte har så mycket att erbjuda och att den är lite längre bort, men det är inte viktigt.

Är det någon som har bott vid Stavros beach? Tyckte mig se några intressanta hotell på booking.com med rimliga priser.

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-03-11, 19:02
barols barols är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 35
Standard Sv: Stavros?

Var på semester för flera år sedan öster om Chania, vi tog bussen många gånger till Stavros för att bada. Bussen gick ca 10.00 från busstation och sedan åkte vi tillbaka kl. 1600. Däremellan gick det ett par bussar. Bussen stannade vid Stavros stranden. Busstiderna har säkerligen förändrats men gick smidigt, kanske tog 45 minuter, minns inte riktigt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-03-11, 20:04
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tack för kommentaren, Janne. Tänkte närmast att det skulle kunna vara skönt med några slöa dagar vid havet. Har förstått att byn inte har så mycket att erbjuda och att den är lite längre bort, men det är inte viktigt.

Är det någon som har bott vid Stavros beach? Tyckte mig se några intressanta hotell på booking.com med rimliga priser.

/ Anne
Vi bodde där i några dagar för precis ett år sedan.
Kickie hade skickat några inspirerande bilder och vi avslutade då en längre resa där.
Det var kul, fint och ensamt.
Att ha stranden för sig själv, den lilla tavernan där för sig själv och åka in till byn och matmor Elini??? var fantastiskt.
Jag tror att resan skall ses som en helhet och vår upplevelse efter en fantastisk tur med berg, städer och många kul överraskningar fick ett perfekt avslut på Akrotirihalvön och Stavros.
Åk dit men kombinera med annat.
Vi bodde på Catherine Suites och hade det jättebra. Det fanns ett litet problem, det blev för många bjud Raki, men vi tog det som det var....

Paul
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-03-12, 06:26
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Är det någon som tycker att det skulle kunna vara idé med att bo några nätter på Stavros beach och resten av veckan i t.ex. Nea Chora? Har fått för mig att jag vill besöka Stavros och det känns lite för snabbt att bara åka dit och ta sig en titt. Vi reser den 19-26.5.

/ Anne
Jag tycker det vore trevligt om ni besökte Stavros, och eftersom jag är tillbaks från Norge då och har min hemvist i Stavros passar der ypperligt
Må vara att säsongen och jobbet dragit igång, men jag ska nog lyckas klämma in en stund med raki och sällskap.

//Kikh
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-03-12, 14:09
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Vi bodde där i några dagar för precis ett år sedan.
Kickie hade skickat några inspirerande bilder och vi avslutade då en längre resa där.
Det var kul, fint och ensamt.

Vi bodde på Catherine Suites och hade det jättebra. Det fanns ett litet problem, det blev för många bjud Raki, men vi tog det som det var....

Paul
Då var ni ganska tidigt på säsongen om ni bodde där precis ett år sedan. Hur var vädret?

Kul att höra att ni trivdes. Tack för kommentarerna Paul!

/ Anne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-03-12, 14:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag tycker det vore trevligt om ni besökte Stavros, och eftersom jag är tillbaks från Norge då och har min hemvist i Stavros passar der ypperligt
Må vara att säsongen och jobbet dragit igång, men jag ska nog lyckas klämma in en stund med raki och sällskap.

//Kikh
Blir säkert fint för dig att få komma tillbaka till Kreta efter en vinter i Norge. Nu blev det ju så att vi ska bo hela veckan i Nea Chora. Vi är 4 st som reser och jag ville inte krångla till det för mycket för de andra.

Men jag hoppas verkligen att vi ska hinna med ett besök på Stavros beach i alla fall. Raki låter ju alltid bra!

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-03-12, 18:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag tycker det vore trevligt om ni besökte Stavros, och eftersom jag är tillbaks från Norge då och har min hemvist i Stavros passar der ypperligt
Må vara att säsongen och jobbet dragit igång, men jag ska nog lyckas klämma in en stund med raki och sällskap.

//Kikh
Här har du mer sällskap som du får klämma in i agendan samma vecka

//Åmålsligan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT