Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Halkidiki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-11-22, 22:29
Tengros Tengros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 41
Standard Halkidiki, orten Afitos, hotell Blue Bay?

Vad kan ni berätta om ön, orten och hotellet. Är det fin strand? Prisnivå? Mycket turister? Lugnt? Hålligång?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-03, 18:42
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 678
Standard Sv: Halkidiki, orten Afitos, hotell Blue Bay?

Hej!

Jag har besökt halvön med 17 års mellanrum ....senast nu i somras.
Det mesta var ju förändrat naturligtvis.

Landskapet över Kassandra är mycket fint. Relativt flackt. (Sithonia är lite mer kuperad). Det finns lite berg i mitten av halvön.
Prisnivån tycker jag låg bra till i jämförelse med de platser jag brukar besöka i Grekland. Kanske tom. något lägre.
Det finns väl lite hålligång här o där. I Kalithea tror jag att det är en del. Hanioti något mindre, men lika knökat med turister. Men dessa byar o övriga platser besöks till stor del av barnfamiljer, så det är ju ingen fara alls.
Däremot så är det byst med folk, på stränderna utefter den västra kustremsan samt i de större byarna. De flesta verkar komma från Makedonien (forna Jugoslavien) samt övriga Öst-Europa.
I Hanioti så var det ungefär som att vandra i Chania´s turistaffärs-områden. Tingeltangel överallt. Det finns mycket kul för barn, vilket ju är positivt. Karuseller o dyl lite överallt.
Dock är ju restaurang-delen rena katastrofen. Det känns som om 80% består av pizzerior och snabbmatställen i turistorterna! Sån mat kan jag äta hemma..... De familjedrivna tavernorna o restaurangerna kan räknas på ena handen. Vi hittade till slut några skapliga ställen i Hanioti, och de var riktigt bra.

När det gäller Afitos så är ju detta en riktig höjdare. Byn är mycket vacker. Att inte besöka den byn under en semester på Kassandra är att missa något. Den var i särklass den bästa platsen som vi besökte. Byn ligger på en höjd med en superfin utsikt över havet. Hela inramningen är fantastisk fin. Jag skulle absolut kunna tänka mig att bo i byn, eller dess närhet. Hotell Blue Bay kan jag dock inte uttala mig om, men det ligger bra, och såg helt ok ut.
Precis nedanför byn så finns det en ”bergsplatta” ute i vattnet. I övrigt så är stranden fin, och sträcker sig en bra bit. Lite längre söderut är det ännu bättre, där det finns några fina partier längs stranden. På en del ställen var det gratis solstolar om man beställde från baren.

Hör av dig om du vill veta något mer.

//Conny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-03, 22:19
Tengros Tengros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 41
Standard Sv: Halkidiki, orten Afitos, hotell Blue Bay?

Jättetack för denna information! Blir verkligen fundersam om vi ska åka dit... Vi var på Thassos 2007, som ligger rätt nära, och då kändes det här som ett bra och fint alternativ.... Fast kanske ändå inte... TACK för infon!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-04, 11:08
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 678
Standard Sv: Halkidiki, orten Afitos, hotell Blue Bay?

Citat:
Ursprungligen postat av Tengros Visa inlägg
Jättetack för denna information! Blir verkligen fundersam om vi ska åka dit... Vi var på Thassos 2007, som ligger rätt nära, och då kändes det här som ett bra och fint alternativ.... Fast kanske ändå inte... TACK för infon!
Ingen orsak ...

Thassos var jag oxå på (något år innan dig). Det jag bär med mig mest från den ön, som ju var superfin, är myggen. Vi var där 2 veckor i juli och höll (nästan) på att få hela semestern förstörd av dessa sataniska flygfän ..
På dagarna var det dock helt ok....

//Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT