Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-12-07, 23:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 325
Standard Förflyttningar på Skopelos

Vi kommer att besöka Skopelos för första gången nästa år. Inför det har jag några frågor till er Skopelos-veteraner. Bl a om förflyttning på ön. Vi brukar tillbringa mycket tid på stränderna på våra resmål. Därutöver gör vi gärna en del rundturer på öarna vi besöker. De två färdsätt som vi helst väljer är kommunala bussar och hyrd skooter.

På Karpathos som vi besökt flera gånger har det blivit skooter till våra favoritstränder (Achata, Apella och Kyra Panagia) och de dagar vi inte haft skooter (ofta halva tiden) har vi åkt buss till Ammopi som vi också gillar.

Jag hade tänkt mig ungefär samma upplägg på Skopelos. Dvs skooter halva tiden och buss halva tiden. Men nu har jag sett i några trådar att bussbiljetterna tycks ligga på c:a 4-5 euro per person enkel resa till några av stränderna. Det innebär ju i så fall uppåt 20 euro för oss två t o r.

Det tycker jag låter dyrt. Är det riktigt? I så fall torde det ju bli betydligt billigare att välja skooter hela tiden. Vad är priset för en sådan (c:a 150cc) på Skopelos?

Finns badbåtar till stränderna och vad kostar de i så fall?

Har också spanat lite efter färjetider Skiathos - Skopelos slutet av maj och början av juni. På GTP finns inget, men det beror säkert på att det är för tidigt. Men Open Seas borde ju visa hur det var 2014. Men så är icke fallet. Någon som vet var jag kan se tidtabeller?

Masse

Senast redigerad av Masse den 2014-12-07 klockan 23:34.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-12-08, 16:59
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 677
Standard Sv: Förflyttningar på Skopelos

Vi hyrde en 150 cc scooter i september för 13 euro per dag. Vi åkte inte buss mer än en gång och det var till Agnondas som inte ligger så långt från stan, tror att biljetten kostade ca 1,70 pp enkel. Ska man lite längre bort så är det nog lika billigt att ha scorter, jag vet att vi för 2 år sen åkte buss till Milia och det kostade 3,40 pp enkel då.

Till vissa stränder är det också en bra bit att gå från vägen, tex både Stafylos och Limonari så jag tycker eget fordon är klart att föredra.

Båtturer finns det flera att välja mellan, tror att de flesta går till Alonissos också men vet inte vad dessa kostar.

Maria

Senast redigerad av MariaJ den 2014-12-08 klockan 17:05.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-12-08, 17:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Förflyttningar på Skopelos

Vi hyrde scooter 8 dagar när vi var på Skopelos och det var suveränt! Vi kollade på flera ställen på huvudgatan in mot byn och det skiljde 15 euro per dag mellan dyraste och billigaste stället så kolla noga. Så mycket man kunde se med scooter jämfört med buss.....Men till de fina stränderna Milia och Hovolo och till "Mamma Mia-kyrkan" är det allt en bra bit att åka.....men jättefina vägar....Scooter ger ju en verklig frihet. Tänk bara på att motorn ska vara på 150cc annars blir det för slött!

E-guiden måste ni köpa. Utan den hade vi missat Sendouka!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-12-08, 17:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 363
Standard Sv: Förflyttningar på Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag hade tänkt mig ungefär samma upplägg på Skopelos. Dvs skooter halva tiden och buss halva tiden. 2014.
Jag, precis som ni, gillar att upptäcka öar från en moped. Karpathos är en av favoriterna när det gäller moppe, Skopelos är precis lika bra. Om jag vore er skulle jag hyrt moppe under hela resan. Det är en otroligt vacker ö, och det finns så mycket att upptäcka.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-12-09, 00:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 325
Standard Sv: Förflyttningar på Skopelos

Tack alla för era svar! De talar för att vi kommer att hålla oss med moppe minst halva tiden av de två veckor vi är där.

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Vi hyrde en 150 cc scooter i september för 13 euro per dag. Vi åkte inte buss mer än en gång och det var till Agnondas som inte ligger så långt från stan, tror att biljetten kostade ca 1,70 pp enkel. Ska man lite längre bort så är det nog lika billigt att ha scorter, jag vet att vi för 2 år sen åkte buss till Milia och det kostade 3,40 pp enkel då.

Till vissa stränder är det också en bra bit att gå från vägen, tex både Stafylos och Limonari så jag tycker eget fordon är klart att föredra.

Båtturer finns det flera att välja mellan, tror att de flesta går till Alonissos också men vet inte vad dessa kostar.

Maria
11-13 euro inkl försäkring är ungefär vad vi är vana vid från andra öar. Beror ju lite på hur lång tid man hyr. Långt att gå från bussen till stranden talar ju också för flera moppedagar som du påpekar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi hyrde scooter 8 dagar när vi var på Skopelos och det var suveränt! Vi kollade på flera ställen på huvudgatan in mot byn och det skiljde 15 euro per dag mellan dyraste och billigaste stället så kolla noga. Så mycket man kunde se med scooter jämfört med buss.....Men till de fina stränderna Milia och Hovolo och till "Mamma Mia-kyrkan" är det allt en bra bit att åka.....men jättefina vägar....Scooter ger ju en verklig frihet. Tänk bara på att motorn ska vara på 150cc annars blir det för slött!

E-guiden måste ni köpa. Utan den hade vi missat Sendouka!

Lissi
Jo visst lönar det sig att jämföra priserna på moppehyra. En skillnad på 15 euro per dag låter dock extremt i mina öron. Och jovisst, något annat än c:a 150cc duger inte när det rör sig om två "fullvuxna" på samma moppe.

Jo E-guide är inhandlad. Det är trevlig läsning även om öar som inte ligger längst upp på reselistan. Och bokning till en för oss ny ö föregås numera alltid av inköp av E-guide.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag, precis som ni, gillar att upptäcka öar från en moped. Karpathos är en av favoriterna när det gäller moppe, Skopelos är precis lika bra. Om jag vore er skulle jag hyrt moppe under hela resan. Det är en otroligt vacker ö, och det finns så mycket att upptäcka.
Det låter toppen att Skopelos är en lika bra moppe-ö som Karpathos. Det talar för minst 7 dagar moppe. För ett bra pris kan det säkert bli mera även om det en hel del dagar bara handlar om till och från en bra strand.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-12-09, 09:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Förflyttningar på Skopelos

Några pärlor man missar utan scooter

Sendouka





Liten vik ut på udden bortanför Panormos (tror jag det var). Det var ju många år sen, men badviken minns jag..



Ni kommer att gilla Skopelos. Dock tyckte jag att det hänt otroligt mycket, inte alltid till det bättre, mellan 1998 och 2006 då jag var på återbesök.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-12-09, 09:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förflyttningar på Skopelos

Vi hyrde bil tre dagar av en vecka och åkte buss de andra dagarna. Fungerade bra och någon typ av fordon är absolut att rekommendera. Eftersom vi hade en treåring med oss var bil det enda tänkbara fordonet men moped fungerar nog perfekt för vuxna. Underbar ö och fin liten stad.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-12-10, 23:04
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Förflyttningar på Skopelos

Eller så gör ni som vi, hyr cyklar Ljuvlig ö att cykla på, blir så i juni igen. Branta men fina vägar, snacka om att hinna se sig omkring. Skopelos är underbart, nästan lika fint som Tilos, men bara nästan. Tur man får åka till båda öarna 2015.
ElisabethK
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-12-10, 23:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 325
Standard Sv: Förflyttningar på Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Skopelos är underbart, nästan lika fint som Tilos, men bara nästan. Tur man får åka till båda öarna 2015.
ElisabethK
Jo, Tilos tillhör våra Top3 också. Risk finns att det blir trångt på den listan efter vårt besök på Skopelos.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-12-11, 06:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förflyttningar på Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Eller så gör ni som vi, hyr cyklar Ljuvlig ö att cykla på, blir så i juni igen. Branta men fina vägar, snacka om att hinna se sig omkring. Skopelos är underbart, nästan lika fint som Tilos, men bara nästan. Tur man får åka till båda öarna 2015.
ElisabethK
Att cykla på Skopelos måste vara perfekt för den som orkar göra det i värmen. Hittade ni bra cyklar? Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-12-11, 13:55
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Förflyttningar på Skopelos

Ja Eva, fantastiskt fina cyklar. Vi har hyrt i 3 år på cykeluthyrningen mitt i Skopelos stad, ligger nedanför Dionysos och Dimitrios, han är jättebra att ha och göra med och cyklarna är tipptopp. Det går faktiskt bra att cykla i värmen, vi cyklar 3-6 mil per dag. Det längsta var till Glossa och tillbaka, ja ner till hamnen nedanför Glossa också, men den backen upp var inte så rolig. Vi är inga strandliggare, vi cyklar, stannar för lunch, cyklar och stannar för bad. Ett underbart sätt att ta sig runt öarna. På Tilos hyr vi inte cyklar, skulle inte väga cykla på de få som finns att hyra. Maken fick låna cykel av en engelskman vi lärt känna som bor där och jag vandrar.
ElisabethK
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT