Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-31, 10:47
Åsalov Åsalov är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Solna
Inlägg: 44
Standard Lefkas

Hej! Maken och jag samt dottern 10, funderar på att välja Lefkas som bas för årets Greklandssemester. Jag skulle vilja höra lite om hur Lefkas är - gärna i förhållande till Samos, Lesbos, Thassos - men även spontana synpunkter. Vi tänkte även ta oss till övriga öar runt omkring för besök och vistelse. Vi letar efter lägenhetsliknande boende - så jag tar gärna emot tips!

//Åsa, Greklandsvän
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-31, 20:21
bilind bilind är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Lefkas

Kul val då Lefkas är vår favoritö!
har endast varit på Samos och tycker inte det håller samma
klass. Västsidan på lefkas (man bör hyra bil ) är i särklass när det gäller sköna badupplevelser. Hotell Happyland är ett hyfsat lägenhetshotell
det ligger bra till i Nidri.Ägaren heter Nikos Mataranga och har tel26450)92100,92885. Själva åker vi dit i slutet av juni. Kan nästan garantera er en fantastisk semestertid!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-31, 20:41
Åsalov Åsalov är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Solna
Inlägg: 44
Standard Sv: Lefkas

Tack för ditt tips!!! Jättebra!

På vilket sätt skiljer sig Samos från Lefkas, tycker du?

//Åsa
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-31, 21:30
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Lefkas

Lefkas har mycket finare stränder!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-01, 14:25
bilind bilind är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Lefkas

Allt är bättre på Lefkas enligt mitt sätt att se !
Badstränderna Är fantastiska , färgerna till och med pilsnern smakar bättre ! Jag blir glad bara jag hör namnet Lefkas och kan inte fatta att inte kalimara-janne varit där och kollat ! Detta är GREKLAND för mig. Ärliga Människor som bara vill dig väl. Borttappade plånböcker kommer tillbaka med allt sitt innehåll . Men ni får inte bara stanna i Nidri. Tag en båttur runt ön eller hyr bil alt. moppe åk till västsidan och bara njut av naturupplevelserna-på dagarna. På kvällarna passar Nidri bättre med sitt ganska stora utbud av nöjen.

Åk och ha en härlig semester Det blåser inte lika mycket som på
samos heller.

Senast redigerad av bilind den 2006-06-01 klockan 14:27.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-01, 14:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lefkas

Varför inte ha basen på KEFALONIA istället??? Jag har varit 2 veckor på var ö somrarna efter varandra och blev ännu mer förtjust i Kefalonia än av Lefkas, som var den första vi besökte av dessa..... Jag upplevde att det blev jobbigt i längden på Lefkas att ALLTID behöva åka så långt från Nidri för att komma till de fina stränderna på andra sidan..Kefalonia har SÅ många fantastiska naturupplevelser.....och många fina stränder var man än väljer att bo...

Och jag är så säker på att Janne naturligtvis kommer att noga utforska alla joniska öarna ....när han vågar släppa Egeiska havet...

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-01, 20:13
bilind bilind är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Lefkas

Okay Lissi detär nog så att den ö man hamnar på först är den bästa.
Har även varit på både zakynthos och Kefalonia och måste säga att den joniska övärlden går utanpå allt annat i ö-världen och det kommer nog Janne att upptäcka i sinom tid.Håller ändå på Lefkas sen det första besöket den fantastiska fotbollsommaren-94 då hotellägaren bjöd på champagne till alla vid varje Sverigeseger. det blev ju några som bekant!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-08, 16:40
thosjö thosjö är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 31
Standard Sv: Lefkas

Åsalov! Kom tillbaka från en vecka på Lefkas för bara någon vecka sedan. En härlig ö med många möjligheter. När det gäller boende i Nidri kan jag också rekommendera Hotel & Appartments Lefko. Ligger mycket nära huvudgatan men ändå lugnt. 200 m till den lilla stranden och i övrigt gångavstånd till allt man behöver. Passa också på att hyra båt eller hyr in dig på en båttur. varför inte M/S Christina som ligger i hamnen och som tar dig till lite udda öar som Kastos och Kalamos. Ha en skön tur!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-18, 13:07
Åsalov Åsalov är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Solna
Inlägg: 44
Standard Sv: Lefkas

Tack alla för svaren kring Lefkas! Nu har vi bokat och åker den 22 juli och stannar i härliga tre veckor!!!! Få se om vi hittar något boende - än så länge är det bara resan som är bokad.... Vi gillar bäst boende i mindre skala, gärna familjeägt och inte så hotell-artat. Du som har tips får gärna dela med dig! Vår dotter, snart 11 år, hoppas förstås att det finns jämnåriga att leka med/vara med...
Vi hörs igen!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-18, 17:14
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Lefkas

Citat:
Ursprungligen postat av Åsalov
Hej! Maken och jag samt dottern 10, funderar på att välja Lefkas som bas för årets Greklandssemester. Jag skulle vilja höra lite om hur Lefkas är - gärna i förhållande till Samos, Lesbos, Thassos - men även spontana synpunkter. Vi tänkte även ta oss till övriga öar runt omkring för besök och vistelse. Vi letar efter lägenhetsliknande boende - så jag tar gärna emot tips!

//Åsa, Greklandsvän
Jag gillar Lefkas, Samos och Thassos samt kefallonia o. Ithaka. Man kan väl bo på Lefkas och ta en tur till grannöarna, ingen skillnad var man bor.
Lefkas har fina stränder och staden Lefkada är en interranst stad men sina butiker (skor, kläder...).
Soleil
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-06-18, 17:14
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Lefkas

Corricerar: .... intressant.....
Soleil
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-08-14, 23:45
Åsalov Åsalov är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Solna
Inlägg: 44
Standard Sv: Lefkas

Hemkommen efter tre härliga veckor i Grekland med start en vecka på Lefkas. Vi fixade ett bra boende i Agias Nikitas (hotell Olive Tree, kan verkligen rekommenderas. Drivs av en grekisk familj som utvandrat från Lefkas till Kanada men som återvänder för varje sommarsäsong). Stranden i byn var väl OK, men betydligt bättre var Milos Beach till vilken man tar badbåt vilket tar ca 5 minuter eller så. För det höga priset av 2 euro per person och resa... Men en av de finare stränder jag sett - nästan, men inte riktigt, i klass med ön Tsougrias formidabla strand. Buss till Kathisma Beach, ca 7 km från Agias Nikitas visade sig även vara ett bra val. Vi var även till Nidri som jag förstår är populärt men konstaterade att vi gjort rätt val för vår familj. Tog även en en-dags-kryssning med båten Nidri Star och fick göra strandhugg på Kefalonia, Ithaka och ett bad på Scorpio samt den otillgängliga men vidunderligt sköna stranden Porto Katsiki. Sammanfattningsvis var väl Lefkas OK men vi mötte en hel del resenärer som istället rekommenderade Kefalonia, som man sa var mindre turistiskt och trevligare. Hursomhelst med det, våra resterande två veckor tillbragte vi på fastlandet och den skildringen hör inte hemma här...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT