Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-11-24, 18:56
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Grekisk musik-DVD

Jag har under de senaste åren hamnat i musik-DVD-träsket... På gott och på ont... Det blir sena nätter ibland. Det var för mig väldigt oväntat men samtidigt en väldigt positiv överraskning. Jag har blivit så enormt imponerad av många musiker. Och scener. Det händer grejer och det är mellansnack......

Men jag har ju inget Grekiskt! Det har liksom inte blivit av att köpa något...

Så, vad ska jag köpa till mig själv i Julklapp? Ge mig ett tips om vilken den absolut bästa live-DVDn från Grekland är. Som jag kan beställa över nätet. Är det Dalaras, Alexsio, Plutten (Plutarxos) , Prodromos (tack Zanét), Mitropanos, Katzanzidis, Sakis Rouvas (fast han är väl bara ögongodis för tjejer?)...? Jag har ett hyfsat antal CD med Grekisk musik men nu vill jag se dem också!

Marianne! Hallå! Din expertis behövs. (Tyvärr finns ingen Pussikon... ) Och alla ni andra.

Förhoppningsvis kommer det nu 100 svar som jag då kan göra en lista av. Den som placerar sig som nr 1 ska jag beställa direkt. Sedan ska jag nog beta av de andra vartefter...

Peter
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-11-24, 19:24
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Kotsiras Live! Jag har inte hittat något som kan vara bättre! Den har några år på nacken men den är bra!
Gunilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-11-24, 21:14
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Jag förstår dig, Peter! Och jag förstår dig, Gunilla!

Själv njuter jag också, som du Gunilla säkert gör, att slänga upp benen i soffan och bara njuta ögongodis och örongodis: Jiannis Kotsiras (innan han klippte sig)! En riktig goding!

Men du Peter, du ska ha en riktig Quinna - och det bästa du kan ge dig själv i julklapp det är Haris Alexious senaste dubbel-CD + DVD med musik av Manos Loïzos, inspelad på Herodes Attikou i juni i år, "Afieroma sto Mano Loïzo". Den är kanon! KANON, sa jag, Peter! Köp den - släng upp benen i soffan - och njut!

Senast redigerad av Marianne den 2007-11-24 klockan 21:23.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-11-24, 21:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

När Du är trött på den rekommenderade med Alexiou, så ska Du lyssna på Messologhi, med George Dalaras, Dulce Pontes mfl och sen avsluta med Stamatis Spanoudakis DVD från Herodes Attikus " Dio wradies sto Hirodio" Då har Du tre helt olika men lika fantastiska DVD!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-11-24, 22:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
och det bästa du kan ge dig själv i julklapp det är Haris Alexious senaste dubbel-CD + DVD med musik av Manos Loïzos, inspelad på Herodes Attikou i juni i år, "Afieroma sto Mano Loïzo".
Jag har letat på "Musical" och där är bara en med dubbelCD....vet Du Marianne, var man kan köpa den med DVD?????

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-11-24, 22:13
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag har letat på "Musical" och där är bara en med dubbelCD....vet Du Marianne, var man kan köpa den med DVD?????
Ja, det var nära ögat att jag hade beställt dubbel-CDn utan DVD också. Den som syns på Musicals första sida.
Men om man klickar in på Greek CD DVD uppe till vänster på Musicals första sida (klicka på Greek), så kommer man in på några nya sidor och där hittar man den på sida nr. 7. Dubbel-Cd + DVD, 23,75 euro - värd varenda cent. Plus porto, 6,50 om jag minns rätt. Leverans: några få dagar, vi brukar få den på 4 dagar.
Hittar du den?

Och Peter, den som Lissi rekommenderar, den med Dalaras och Dulce Ponte, det var den som vi nämnde förra året i september, minns du?
Köp den i nyårspresent - till dig från dig!

Senast redigerad av Marianne den 2007-11-24 klockan 22:19.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-11-24, 22:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Du är en PÄRLA Marianne!

Beställt!

Lissi - som lyssnar och ser på Alexiou , Ioannidis och Málamas just nu..Riktigt bra och LÅÅÅÅÅÅNG konsert! Man får verkligen valuta för pengarna med grekiska DVD
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-11-25, 01:41
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

MERA! Jag vill ha fler tips! Nytt eller gammalt spelar ingen roll. Det är musiken som är det viktiga!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Men du Peter, du ska ha en riktig Quinna...
Där är vi helt överens Marianne... Alexio låg rätt högt upp på min imaginära lista redan tidigare. Jag har läst mycket gott om henne. Men jag tror inte jag har hört så mycket av henne. Men en del på Arion eller andra radiokanaler utan att egentligen tänka på det. Som nu:
[FONT='Arial Narrow', Arial]TSIGARO ATELEIOTO (LIVE)
› XARIS ALEKsIOY
[/FONT]

Kopierat från Arion som går i bakgrunden! Hoppsan som det kan bli... Men då vet jag precis vem det är för den rösten missar man inte. Och hon är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
När Du är trött på den rekommenderade med Alexiou, så ska Du lyssna på Messologhi, med George Dalaras, Dulce Pontes mfl och sen avsluta med Stamatis Spanoudakis DVD från Herodes Attikus " Dio wradies sto Hirodio" Då har Du tre helt olika men lika fantastiska DVD!
Dalaras är aldrig fel. Jag får väl ge mig där trots att jag försökte sabla ner honom för ett antal år sedan. Han har gjort mycket bra grejer. Jag har ju några CD med honom. De andra känner jag inte till så det kan bli spännande.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
...den med Dalaras och Dulce Ponte, det var den som vi nämnde förra året i september, minns du?
Jo, jag kommer faktiskt ihåg det! Jag har ett, för vissa, obehagligt gott minne... Jag kommer även ihåg när vi satt i baren på färjan och någon inte kände skillnad på Metaxa och Whiskey... Men vi kanske ska förbigå det med tystnad...? Fy Peter, FYYYYY......

Citat:
Köp den i nyårspresent - till dig från dig!
Både Julklapp och Nyårspresent? Är jag verkligen värd det? Hmmm... Tja, kanske... Jo, jag har faktiskt varit rätt snäll i år...

Tack Marianne. Tack Lissi.

Och så ser jag fram mot fler förslag. Jag lär inte nöja mig med bara tre Grekiska DVD:er...

Peter
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-11-25, 11:40
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Jag har två förslag utöver tidigare nämnda, båda med härlig livestämmning:

"O Erotikos Theodorakis" inspelad 2001 på Lycavittos där Yannis Parios sjunger Theodorakis sånger, några tillsammans med Theodorakis själv som sitter i publiken.

"Ta tragoudia tou Stratou" Hyllningskonsert för Stratou Dionisiou, inspelad 2005 på teater Vrahon. Med många fantastiska artister som tillsammans framför hela 42! låtar: Temis Admatidis, Gerasimos Andreatos, Melina Aslanidou, Stamatis Gonidis, Aggelos Dionisiou, Stratos Dionisiou, Natassa Theodoridou, Vasilis Karras, Pitsa Papadopolou, Antonis Remos, Pashalis Terzis.

Sedan tycker jag även som Gunilla att Kotsiras "Ti tragoudi na sou po" är fantastiskt bra och även Lissis förslag "Mesogelos" med Dalaras.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-11-25, 11:59
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
"Ta tragoudia tou Stratou" Hyllningskonsert för Stratou Dionisiou, inspelad 2005 på teater Vrahon. Med många fantastiska artister som tillsammans framför hela 42! låtar: Temis Admatidis, Gerasimos Andreatos, Melina Aslanidou, Stamatis Gonidis, Aggelos Dionisiou, Stratos Dionisiou, Natassa Theodoridou, Vasilis Karras, Pitsa Papadopolou, Antonis Remos, Pashalis Terzis.
Oh ja, den DVDn är ett måste, får väl bli en påskpresent från Peter till Peter! HELT UNDERBART HÄRLIG DVD!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jo, jag kommer faktiskt ihåg det! Jag har ett, för vissa, obehagligt gott minne... Jag kommer även ihåg när vi satt i baren på färjan och någon inte kände skillnad på Metaxa och Whiskey... Men vi kanske ska förbigå det med tystnad...? Fy Peter, FYYYYY......
Tystnad var ett utmärkt förslag, Peter! (Det kan vara jobbigt, men väldigt trevligt!, att börja semestern med rutinerade grabbar, som lägger ut med annat än vatten och ett enkelt glas retsina till lunchen..., men det som jag minns bäst är den otroligt goda räksaganakin jag fick på tavernan i Lavrio - och gott var det ju med en flaska Plomariou till den mezén!)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-11-25, 17:59
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Nu vet jag inte om du gillar Parios, Peter, men gör du det så vill jag också rekommendera hans senaste LIVE-inspelning från konserthuset i Aten, ”To resital mias fonis” heter den, en dubbel-CD med DVD. Specielt gillar jag CD 2 där det ena numret är bättre än det andra.

DVDn innehåller musik av bl.a. Kraounakis, Mikroutsikos, Loïzos, Tokas, Hatzidakis, Spanoudakis, Theodorakis, Vardis, Spanós, Konitopoulos, Fivos, Thalassinos och icke minst Jiannis Parios himself! Härliga kompositörer – och vem kan tolka bättre än Parios?

Detta måste vara en DVD för Riitta! Parios i toppform!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-11-28, 17:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Beställde Haris Alexiou DVD:n och CD.skivorna i lördags kväll....
Idag kom de och jag ser just konserten!!
Härligt att komma från jobbet jättetrött efter en dag med lektioner och elevvårdskonferens och sen luta sig bakåt och förflytta sig till Herodes Atticus ett par timmar innan kvällsstöket sätter igång! Jag är jätteglad att jag beställde den!

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-11-29, 16:53
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Nu har jag lyckats hitta en del av era förslag på Musical, men då måste man ju alltid köpa ett "paket" med 2 CD för att få DVD:n! Kan man inte bara köpa DVD:n? Är det samma musik på CD:n som på DVD:n?

Jag har ju som sagt en hel del CD med Grekisk musik och vill egentligen bara ha tag i några bra DVD:er! Är det så omöjligt? Måste man köpa CD samtidigt?

Peter
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-11-29, 17:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Jag har flera DVD som just bara är DVD, t ex flera med Yannis Parios... Om jag inte minns fel så finns en rubrik på Musical i vänsterkanten där det står DVD...har Du provat där??
Annars är det nog så att CD och DVD för det allra mesta är samma, ibland dock med en annan ordning på sångerna.

Lissi -som tar cd-skivorna till bilen och sen har DVD hemma
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-11-29, 17:30
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

"Afieroma sti Mikra Asia" (A tribute to Asia Minor) med Giorgos Dalaras och Glykeria är endast DVD (mitt ex. i alla fall). Kolla om du ser någon du känner bland publiken, jag har inte lyckats hitta oss ännu, men vi var där!
"Sometimes I dream" med snyggingen Mario Frangoulis (som sjunger ÄNNU bättre än han ser ut!), mest italienska klassiker på denna, operainspirerat. Mitt ex. är en DVD.

"O erotikos", Jiannis Parios sjunger Theodorakis-musik på Likavittos, mitt ex. är en dubbel DVD.

"Mesogeios" med Giorgos Dalaras, Dulce Pontes, Eddy Napoli m.fl. tror jag att man har kunnat få som endast DVD, men mitt ex. är med CD också.

"Mia nichta mono" med Antonis Remos är endast DVD.

"The video collection" med Antonis Remos är som namnet antyder en DVD med video-klipp, som jag personligen tycker är tråkigt. Men utan CD.

"Ti tragoudi na sou po" med Jiannis Kotsiras är endast en DVD.

Jiannis Parios (1991-2003), endast DVD.

Dimitris Mitropanos (1991-2003), endast DVD.

Detta är mina DVD som bara är som DVD. Men de finns även som CD.
De andra DVD jag har är med både CD och DVD.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-11-29, 18:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Om jag inte minns fel så finns en rubrik på Musical i vänsterkanten där det står DVD...har Du provat där??
Jag fick den rubriken i högerkanten. Och jag läste. Och läste. Och läste... Och det var väldigt mycket Karioke! Eller att beställa med CD! Grekerna är tydligen väldigt förtjusta i Karioke.... Det fanns massor!

Citat:
Lissi -som tar cd-skivorna till bilen och sen har DVD hemma
Men jag har ju ingen bil numera... Men jag har roliga minnen när jag körde alldeles för fort på motorvägen till någon gammal Rembetika eller Laika...

[quote=Marianne;110177[/quote]

Har noterat alla dina tips. Det får väl bli som det blir med CD + DVD... Alexio ligger högt upp på listan. "Ta tragoudia tou Stratou" kommer väl som god tvåa...

Messologhi, med George Dalaras, Dulce Pontes mfl är jag helt klart också intresserad av. Men jag hittar den inte på Musical! Hur stavas titeln exakt så att jag kan söka på den?

Så kanske jag kan få både Jul- Nyårs- och Påskpresent samtidigt...

Peter
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-11-29, 19:40
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Tips och tips, det var väl inte menat som tips direkt, men bara för att tala om att man kan få DVD utan CD.

Under Search, till vänster, Peter, på Musical. Välj Singer, skriv Dalaras så kommer Mesogios CD + Bonus DVD, 23,66 euro. Hittar du? Jag känner i alla fall en, som GÄRNA vill ha CDn, men bara har DVDn.
Kari, är du vaken? (Tror mig minnas att Kari köpt endast DVDn, men ville ha haft CDn också.)

Med den och Alexious senaste och Ta tragoudia tou Stratou så har du en mycket bra början!

Lycka till Peter, men lova att berätta vad du tycker. Tycker du om dessa val och i så fall, vilken gillar du bäst?


Marianne - som inte får rabatt hos Musical. Tyvärr! Men hellre använder slantarna på musik än på större badrum än jag har hemma!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-12-01, 03:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Eftersom jag varit en väldigt snäll och skötsam pojke i år så blev det så här:

# - Quantity Code TITLE Price Total
-------------------------------------------------------------------------------------
[ 1] - 1 x 5099951292027 AFIEROMA STO MANO LOÚZO - CD+ 23,75 Euro 23,75 Euro
[ 2] - 1 x 5202846890028 TA TRAGOUDIA TOU STRATOU - 2 20,90 Euro 20,90 Euro
[ 3] - 1 x 094635152524 MESOGIOS - CD + Bonus DVD 23,66 Euro 23,66 Euro
-------------------------------------------------------------------------------------
Subtotal: 68,31 Euro
----------------------------------------
Shipping Cost: 8,60 Euro
----------------------------------------
Total Order Cost: 76,91 Euro
----------------------------------------

Så får jag väl ta besväret med att få hem ytterligare några CD då... En lätt börda att bära... Men nu får det vara slut på ego-presenter en tid. Fast jag fyller ju år frammåt sommaren...

Och Kari. Om du är riktigt snäll så kanske jag kan tänka mig att bränna en kopia på CD:n och skicka till dig...

Och det är klart jag berättar vad jag tycker när sakerna väl kommit. Hoppas både Katter och grannar klarar av när jag drar igång mina 900 Watt... Grekisk musik ska höras HÖGT!!!

Mitt senaste DVD-fynd är annars Jethro Tull live från Montreux Jazz-festival från 2003. Ian Andersson och Martin, gitarristen, ger järnet. Det är bara de två kvar från de ursprungliga. Men vilket drag... Living in the Past, Aqualung, Budapest m fl...

Jag trodde aldrig att jag skulle fastna i det här med musik-DVD:er. Bl a för jag sett en del på MTV med dessa 5 sekunderklipp som bara gör att man blir trött i ögonen... Men att se hela koncerter är en helt annan sak! Jag har blivit så enormt imponerad av de flesta musikerna jag sett.

Och nu ska det bli mycket spännade att se om jag blir lika imponerad av de Grekiska musikerna också... Fast jag har en svag misstanke om att jag kommer att bli det...

Peter
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-12-01, 13:27
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Grekisk musik ska höras HÖGT!!!
Helt rätt!

Mycket bra val, Peter! Ge dig nu god tid och se hela DVD'erna gärna ett par gånger innan recensionen - själv tycker jag ofta de blir bättre och bättre för var gång man ser dem.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-12-01, 20:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Grekisk musik-DVD

[quote=Marianne;110185]skriv Dalaras så kommer Mesogios CD + Bonus DVD, 23,66 euro. Hittar du? Jag känner i alla fall en, som GÄRNA vill ha CDn, men bara har DVDn.
Kari, är du vaken? (Tror mig minnas att Kari köpt endast DVDn, men ville ha haft CDn också.)
Marianne ]

Hvor våken jeg er kan jo diskuteres, men jeg har i alle fall øynene oppe
men, h v a du husker, Marianne
Jeg kjøpte kun dvd, visste ikke da at den også fantes med cd

Kari
- som heller ikke får rabatt på Musical, har anbefalt dem i m a n g e år
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT