Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-21, 22:10
essa79 essa79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 2
Standard Stränderna

Som ny lefkas resenär, vilka stränder får jag bara inte missa?
Porto katiski el kathisma....

Hur tar man sej dit?
Hyr vespa osv är det dyrt och hur är det att köra dit med vägar osv?
Och hur lång tid tar det?

Längtar så...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-22, 15:18
steffe steffe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 11
Standard Sv: Stränderna

hej, jag har vart på porto kashiki och kathisma.
jag tycker båda stränderna är fina. men porto kashiki får du inte missa är ett tips. för där är det jätte fint..

bäst att komma dit är med vespa eller bil.
men vill du se mkt av ön så går det att cykla men isåfall i rätt tid. tar långt tid. Om du väljer att cykla tänk på att ha med mkt vatten.

jag ska ner nu den 31/7 -06 i två veckor, så vi kanske ses.
ha det bra.. MVH Stephan
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-22, 16:55
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Stockholm och Lefkas
Inlägg: 79
Standard Sv: Stränderna

Ja du, det finns många fina stränder på Lefkas. Var kommer du att bo? I Nidri finns förstås strand, men även utanför stan Lefkada. Tre stora beacher som är jättefina. Gialos kan också rekommenderas och Sivota, stor hamn, jättefina restauranger och barer, bör med födel besökas på kvällen. Petros är fint och likaså Agios Nikitas. De flesta hotell har kartor, så det är lätt att hitta. Bra skyltat i största allmänhet. Missa inte att ta färjan över till Meganisi en dag. Det finns också "badbåtar" som utgår från hamnen i Nidri, den tar dig på en rundtur med bla an stopp för bad i Porto Katsiki. Ha nu en trevlig semester.

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-22 klockan 16:59. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-22, 22:50
olle olle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 1
Standard Sv: Stränderna

Missa inte Egremni. Svår att nå dock. En timmes bilkörning från Lefkas stad, sista 3 km dålig grusväg och sen en trappa med 350 steg. Men en suverän strand!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-23, 00:42
Hena Hena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 62
Standard Sv: Stränderna

Halloj!

Vår favorit var Egremni! Helt fantastisk, den vackraste strand jag har sett! Vi var där för 2 år sen och åkte en båttur som utgick från Nidri. Först stannade vi till vid en liten strand, minns ej namnet nu, men det kan ha varit Kathisma. Åkte då förbi Porto Kathsiki, för att stanna till på tillbakavägen.
Sen stannade vi till vid Egremni.... säger bara WOW... (önskar jag hade fler gubbar/gummor som verkligen kunde visa *wow*)

Låååångt bort såg man en trappa som gick ner till stranden, och jag tyckte att det var så skönt att vi hade åkt båt till stranden, just för att slippa gå upp för alla trappor. Inte mycket folk, trots att vi var en båtlast som åkte dit. Jättehärligt! Och vattnet var ju sådär blått som det bara kan vara i Grekland ....

På tillbakavägen till Nidri åkte vi till Porto Kathisma, vi la aldrig till men fick möjlighet att bada från båten där. Visst var det en vacker och häftig strand, men efter att ha sett och upplevt Egremni, så... nja... Hahhaahaaa... enligt mitt tycke så var PK mer "turistig". Måste dock ses!

Sen var det en mycket vacker udde med en fyr på, som man åkte förbi när man rundade ön för att åka västerut, och sen österut på vägen tillbaka.

Det var en mycket bra båttur, som verkligen kan rekommenderas!

Åååh, vad jag blir glad när jag tänker tillbaka på Lefkas...

Måste nog åka tillbaka dit... eller till Kefalonia efter att ha läst Kapten Corellis mandolin, som är en helt fantastisk bok, så när vi åkte båt sneglade jag mot Kefalonia... och såg delfiner...

Hena - kom ifrån ämnet... men hoppas att jag kunde vara till nån hjälp... Svarar gärna på frågor/kan skicka bilder...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-26, 22:19
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Stränderna

Har varit ett antal gånger i Grekland, men ALDRIG upplevt så fina stränder som på västsidan av Lefkas. Var bl a vid Porto Katsiki och Kathisma.


Själva stränderna var inte unika, oftast stenstränder, men detta TURKOSA VATTEN! finns det någon annanstans? har ALDRIG sett ett så blågrönt hav nånsin.

Var i Grekland finns något bättre?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-27, 10:58
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Stränderna

det är sant, har aldrig sett ngt vackrare hav än just där mvh frank
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-28, 23:32
Hena Hena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 62
Standard Sv: Stränderna

Håller med dig Frank! Har försökt tänka efter, men nä... det är nog däromkring iallafall (hittills)! Jag har några bilder på stränderna om någon är intresserad... Men tror ändå att man måste se de otroligt vackra stränderna och de dramatiska kusterna i verkligheten för att förstå det underbara!!!

Hena - som räknar ner och ser fram emot att få uppleva en annan del av Grekland.. Samos.... om 13 dagar -redan?!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-30, 15:50
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Stränderna

Åker ner till mitt underbara Lefkas i morgon kl 06.00 går planet mvh FRANK
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-30, 19:49
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Stränderna

Citat:
Ursprungligen postat av frank
Åker ner till mitt underbara Lefkas i morgon kl 06.00 går planet mvh FRANK
Trevlig resa.
NVR331 0600-0930 kan jag tänka. Kan så här lite off the record berätta att ditt flygplan just nu är på väg till Rhodos. Men lugn, det flyger helt enligt planerna och kommer att landa på Arlanda inatt kl 0325!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-02, 11:11
Anettes avatar
Anette Anette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Solna
Inlägg: 40
Standard Sv: Stränderna

Vi var på Lefkas för några år sedan och hela familjen är överens om att Egremni är den absolut bästa och vackraste stranden av alla vi sett i Grekland! Det finns inte ord! Måste upplevas. Håller med dej Hena, det saknas smajlisar för att visa hur läcker den är.

Skräms inte av trappan till stranden. Det är inte så farligt jobbigt. Dessutom är det värt besväret. Vi gick upp och ner sex gånger (kanske var det fler) under våra veckor där, och vi tyckte det var värt det varje gång. Utsikten när man står överst i trappan är oslagbar. Jag räknade trappstegen, och om inget hänt är det 329 st. Vägen dit är inte heller något problem. Det är en kort bit med lite sämre väg, men tar man det bara lugnt går det bra.

Jag förstod aldrig det där med Porto Katsiki. Visst var det en trevlig strand, men inget märkvärdigt. Helt okej.

Vi avverkade de flesta stränder på västkusten. Alla godkända, men ingen som Egremni.

/Anette, som alltid längtar tillbaka till Lefkas...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-08-02, 11:52
MonicaC MonicaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 83
Standard Sv: Stränderna

Citat:
Ursprungligen postat av Assar

Själva stränderna var inte unika, oftast stenstränder, men detta TURKOSA VATTEN! finns det någon annanstans? har ALDRIG sett ett så blågrönt hav nånsin.

Var i Grekland finns något bättre?
Detta blågröna vatten kan upplevas på skiathos och stranden Lalaria .Kan rekommenderas. De andra stränderna på Skiathos slår Lefkas stränder förutom de nämnda Porto Katziki mfl med hästlängder om man talar om kvaliten på stranden. Mycket mer sand på Skiathos...men det är ju inte alla som gillar detta...

Men missa inte vattenfallet Rahki ( eller vad det hette? ) väster om Nidri en lagom promenadtur upp i en ravin...kan vara så att vattnet sinat såhär långt fram på säsongen men ändå väldigt mysigt att ta sig dit.

/ Monica
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-08-13, 09:56
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Stränderna

Kathisma är min favorit, samt Vassiliki (byn Vassiliki är fin). Perigiali i Nidri duger bra också.
Soleil
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT