Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-10, 22:16
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Tips, förslag Södra o östra Kreta

Nästa vecka ska vi besöka Kreta för för 3:e gången och östra sidan för första gången.
Vi bor i Agios Nikolaos.

Först o främst vill jag komma med ett litet tips till er som hyr fordon och ska på upptäcktsfärd:
Skaffa en karta och kolla ut en färdrutt. Sök/googla sedan på platser på den tänkta rutten. Även om man bara gör bildsök så länkas man till fantastiska sidor om de olika platserna. Jag har gjort så och jag är övertygad om att jag både funnit och sållat bort tänkta platser på ett bra och kul sätt!?

Fast jag själv använt mig av ovanstående metod tar jag tacksamt emot tips på platser (byar, grottor, stränder, sevärdheter mm.) Ruiner undanbedes eftersom jag sett väldigt många sådana på senare år....fick också en rejäl dos av detta under min juniresa....så stenar undanbedes!


Vi har hyrbil i tredagar så en dagstur som redan är planerad är kuststräckan (med flera stopp givetvis)på sydsidan mellan Makrigialos och så vidare förbi Mirtos och sedan ta av inåt land nånstans efter Sidonia. Då är det tänkt att vi ska stanna på några olika stränder för bad samt att äta glass, dricka öl, äta mat och utforska byar/städer under rutten.

Tar som sagt gärna emot tips på vad som finns att se och göra under denna rutt och givetvis vill jag också gärna ha förslag på andra saker och platser på Östra Kreta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-10, 22:52
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Tips, förslag Södra o östra Kreta

Jag hade kört så långt österut man kan komma, till Xerocambos, en fantastisk bilfärd nerför bergen och sedan....WOW...Det finns en strand som kallas Paradisstranden, den finner du om du kör igenom byn, och fortsätter köra rakt fram och förbi grusvägen som svänger upp till vänster mot bergen. Det ser inte ut som det finns något där, men kör på, parkera och ta er fram till fots sista biten...vilken strand, vilket vatten...mmm....

Glöm inte myggmedel!! Dom BITS!!

Trevlig resa! Marie
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-11, 15:42
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Tips, förslag Södra o östra Kreta

Jag kan rekommendera Kali Limenes i närheten av Matala. En underbar stenstrand "av den goda sorten" som är min favvostrand på Kreta sen besöket där förra sommaren. Det kanske är lite för långt västerut dock. Annars har jag inte upptäckt syd-östra Kreta alls, då vi bara åkt till Vai men det är ju som sagt nord-östra delen av ön. Denna del ska givetvis upptäckas i framtiden.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT