Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-23, 09:45
KG KG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 16
Standard Makrigialos

Hei
Vi er en familie på fire (barn 3 og 5)som skal til Makrigialos, Sunving, Zeus i mai/juni. Vi er svært takknemmelige for tips: Om anlegget/leilighetne, tavernaer i M., bilutleie, plasser som MÅ oppleves, bilder++. Takkar for alle tips!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-23, 22:25
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Makrigialos

Grattis till ett bra val av semesterställe!

Makrigialos är en liten mysig by med fina långgrunda stränder. Det passar perfekt om man har småbarn. Det brukar inte heller gå så stora vågor i havet, har i alla fall inte gjort det när vi varit där. Det är ett par år sedan vi var där senast men ett par av våra favorittavernor då var Zorbas och Gabbiano som ligger mitt emot Sunwinghotellet. Lite längre upp i byn finns El Salvatore som har jättegoda pastarätter om man är sugen på det någon dag. Vi har aldrig råkat ut för någon taverna som inte haft bra mat, så det är bara att prova sig fram!

Hotellområdet är ganska kuperat och det är en hel del trappor där, så det kan vara lite besvärligt om man har barnvagn. Bered er också på en bussresa på ca 2,5 timmar från flygplatsen. Men det brukar gå bra ändå, man får lön för mödan när man kommer fram.

Ha en trevlig semester.

Själv åker vi till Makrigialos om drygt två veckor!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-24, 10:08
KG KG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Makrigialos

Takk for fint svar Maria!
Etter at vi har fått barn har vi funnet ut at en ferie på Sunving R er ypperlig. Før det dro vi alltid på mindre plasser, enklere studios og opplevde det mere "ekte" Grekenland.
Derfor har vi store forventninger til Makrigialos. Har lest mye om plassen, og her virker det som om at en får utrolig mye på en plass (landsby, tavernaer, supermarkeds, fine strender, topp pools, stille plass+++), noe som gjør at alle vil trives, uansett alder.

For to år siden var vi på Sunving Kallithea, Rhodos. Det lå helt for seg selv, og det var langt å gå til nærmeste taverna og tettsted. Ikke bra. Vi liker å ha valgmuligheter av f.eks tavernaer.

Kjenner du/ evt. andre til beliggenheten av Zeus, og om det er like vanskelig med barnevogn til og fra (strand, pool) der?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-24, 12:22
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Makrigialos

Vi bodde på Sunwing när våra barn var små, och sedan har vi även åkt till Makrigialos på egen hand och bokat boende själva. Det finns en mängd små studios att hyra efter stranden. Det är det som är det fina med byn att man kan få både och, bekvämligheten med Sunwing eller litet familjärt boende.

Vi har bott två gånger på Zeus och det var en del trappor för att ta sig både till stranden och även ut från området. Men vi lärde oss ganska fort vilken väg vi skulle ta för att slippa så många trappor. Till poolen var det också en liten bit att ta sig från Zeus. Nu har det ju byggts ett nytt poolområde men jag tror att det ändå ligger i närheten av den gamla poolen.

I övrigt är Zeus väldigt fint, stora fina terrasser/balkonger, lugnt läge en bit från själva huvudbyggnaden där underhållningen äger rum.

Vi brukade ta en promenad till den "stora" stranden i byn i stället för att ligga på Sunwingstranden. Det finns två mindre stränder vid Sunwing och en strand på ca 1 km i själva byn. Vid den större stranden finns hela vägen tavernor där man kan äta lunch och även ha uppsikt över barnen om de vill leka på stranden.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-24, 20:40
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Åland
Inlägg: 76
Standard Sv: Makrigialos

Vi bodde på Sunwing i Makrigialos i juni 2003, på Minos som ligger längst upp mot byn, vid vägen. Passade oss bra, vi var bara två vuxna! För barnfamiljer måste det vara ett underbart ställe! Vi brukar säga att när våra barnbarn blir några år ska vi ta dom med dit. Långgrund barnvänlig strand och Sunwingkonceptet är ju strålande. Aldrig har jag nån annanstans sett ett sånt fantastiskt frukostutbud. ALLT fanns att få! Vi badade ju inte så ofta på stranden vid Sunwing utan gick till nån av stränderna på båda sidor om resorten. Mittemot Minos finns en liten servering/pizzeria, Obelix, där hämtade vi jättegoda pizzor som vi tog med och åt på gräsmattan ibland, eller så åt vi där. Salvatore hade också goda pizzor och pastarätter. Allt nära till hotellet. Enda nackdelen är den långa transfern men det verkade som om ungarna somnade i bussen, det gick väldigt smidigt. Jag tror nog ni ska bli nöjda! Ha det så skönt!

/Britt
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-25, 12:48
KG KG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Makrigialos

Takk til både Maria J og Britt for gode og informative svar. Tips som vi skal ta med oss på turen. Vi gleder oss!

Har noem gode tips ang. bilutleie/ uthyrning i Makrigialos?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-25, 18:47
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Åland
Inlägg: 76
Standard Sv: Makrigialos

Hej igen!

Vi hyrde bil hos Avis som hade/har(?) sitt kontor inne vid Sunwing-receptionen. Säkert inte det billigaste alternativet men det kändes tryggt och smidigt att ha allt på samma ställe. Bilen stod ju färdigt på parkeringen. Såg att det fanns flera uthyrningsfirmor i trakten men vi tyckte som sagt att det kändes tryggt att hyra inne på resorten, ifall det skulle hända nåt.

För övrigt ska jag påpeka, med tanke på diskussionen om sängar i Grekland som pågår på annan plats i forumet, att så bekvämt, rent och snyggt som på Sunwing har vi inte bott vare sej förr eller senare!

/Britt
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-25, 20:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Makrigialos

Hmm, nu hänger jag inte med riktigt, på vilket sätt skulle det vara tryggare att hyra av någon som finns i samma byggnad som hotellet? Händer det något så är det väl knappast troligt att det händer just där man bor.
För övrigt så är nog risken större att du betalar lite överpris om du bara frågar på just det stället där du bor.
Jag testade ett år att fråga runt på moppehyra, började hos samma som vi hyrde rum av och gick sedan runt och frågad på några ställen till då vi gick ut för att käka middag.
Det slutade med att jag fick 30% lägre pris än jag blev erbjuden från början och dessutom en betydligt större Vespa än vad jag hade tänkt mej

Mvh Janérik

Senast redigerad av inkfish den 2006-04-26 klockan 11:04. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-26, 08:25
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Åland
Inlägg: 76
Standard Sv: Makrigialos

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Hmm, nu hänger jag inte med riktigt, på vilket sätt skulle det vara tryggare att hyra av någon som finns i samma byggnad som hotellet? Mvh Janérik
Nä, Janérik, det är väl ingen logik alls i det resonemanget!

/Britt
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-06-18, 14:58
cato cato är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 19
Standard Sv: Makrigialos

Hallo
Ska åka till Makrigialos i juli, ska bo på Minos med familjen, intresserad av tips på utflykter, bra stränder, vad man ska undvika osv. Har två barn med, 11-13 år, brukar dt finnas barn i den ålderna där?
Hej då...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-08-04, 15:05
cato cato är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 19
Standard Sv: Makrigialos

Hallo
Nyss hemkommen från Makrigialos. Vi bodde på Minos. Lägenheten var liten men fungerade. Stränderna rena och härliga, stranden nedanför Minos hade en trevlig strandkiosk med goda hamburgare och mackor, trevligt bemötande dessutom. På kvällarna promenerade vi ner mot hamnen, åt flera gge på ett ställe som heter Petra Bay, enormt trevlig personal och god mat förstås, kan rekommenderas. Åkte över till Chrissy Island en dag, inte alls lika trevlig personal på strandrestaurangen, stressade och så inte alls ut att trivas med sitt yrke. Till sist kan man också gå åt andra hållet, genom byn och sen följa markeringarna ner till höger mot en taverna som heter Diakysses, tror jag. Där jobbade troligtvis greklands mest stressade servitör, han sprang mellan borden och svetten lackade, inte ett leende eller glad min där inte, inte speciellt god mat heller men en fantastisk utsikt...
Två veckor i Makrigialos är max, då har man utforskat stället, jag kan klart rekommendera detta för dem som vill få två veckors SEMESTER, och för barnen var det perfekt.....
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-08-05, 19:07
t-rex t-rex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 8
Standard Sv: Makrigialos

Åker dit den 9/8 och ska bo på Zeus, och jag vill ha semester...så det låter ju perfekt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT