Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-24, 21:34
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Tisdag 24/4

Tisdag 24/4 2007


God morgon på er alla. Vädret är strålande 09.00 blå himmel och nästan 19 grader varmt ute och igen är det vindstilla. Luftfuktigheten har gått ner till 58% och det är bra. Det kanske lönar sig att sopa idag när allting inte kommer tillbaka direkt. Annars är sopa det mesta man gör här. Dammsuga är inte lönt då jag skulle få byta påse jämt och ständigt. Tyvärr är det ju OTE idag igen och det verkar inget lockande alls. Det enda som lockar är att få bli klippt. Nu var jag väl vitsig eller hur.

Charterkärrorna fortsätter att ramla ner. Idag är det Irländare och Engelsmän som kommer. Det kan bli spännande för jag brukar alltid träffa några som är trevliga. Min kompis David kommer också tillbaka idag så nu är ölen i fara igen. Idag tog det längre tid på OTE för det var de som hade gjort fel igår och inte uppdaterat mitt Internetkonto. Nu är det i alla fall fixat men det kostade 42€ till för aktiveringen och ska fungera i framtiden.

Jag hade tur och blev klippt på en gång när jag kom till frisören. Sedan sa han som vanligt, vi ses om tre månader igen. Jag behöver aldrig säga hur jag vill bli klippt utan han vet. Det är väl kanske därför man går till samma kille jämt. Nu känns det skönt att vara nyklippt igen och 5mm som vanligt. Jag tog mig faktiskt en pilsner innan hemfärd och träffade min danske granne. Vi pratar engelska med varandra så det inte blir några missförstånd.

Rosorna blir bara större och större och ännu mer vackra. Jag läste Monicas kommentar om att jag nog skulle kunna bli en bra grek. Jag känner mig i alla fall som en sådan även om jag är född svensk och ser helskandinavisk ut. En tråkig upptäckt idag när jag kom hem var att jag har börjat få gråa hår och ganska så många. Detta upptäcktes efter klippningen så de måste ha gömt sig i hårbotten någonstans. Jag gick i shorts och var utan strumpor idag så nu sitter jag och huttrar lite framför datorn. Det är bara att ta på sig morronrocken och stänga fönstret en stund.

Nu har den tysta tuppen vaknat till liv igen. Han har varit tyst i nästan två dar så jag var tvungen att gå förbi för att kolla om han levde. Jag handlade skinka på Lidl förra veckan, men den var inget god så nu har Mitzie ätit upp alltihop med största förtjusning. Även katterna här vill vara med när jag kommer hem med doggybag från någon restaurant.

Jag läste om Gunilla som råkade ut för matförgiftning när hon var här. Mailade henne och fick svar, och senare år har det inte varit ovanligt på det stället och framför allt med moussaka och kyckling. Liten varning för moussaka är, bör ätas på ställen med hög omsättning av folk. Här handlar det mycket om varmhållning av maten och lite si och så med temperaturen på maten. Tror jag ska ha mig en moussaka i kväll på ett garanterat säkert ställe. Där håller de den kyld tills man beställer en portion och då får den färdigfixad.

Det blev ingen moussaka utan lamm med sås on the house. Giorgos kommer ut till mig efter maten med ett helt fruktfat färdigskalad frukt. Sedan kommer Andreas och tolkar. G vill att jag gör en hemsida för Ozon och presenterar restaurangen och familjen. Jag sa ja efter en stund och kommer när det är klart att käka mesta delen av sommaren där. Det tycker jag var ett ganska bra avtal. Äta måste man ju göra och det kan vara skönt att slippa laga mat själv. Nu blir det inte mera för idag då jag är ganska trött och vill sova så nu säger ”greken” god natt.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2007-04-24 klockan 21:37. Anledning: Radbrytningar försvann
  #2  
Gammal 2007-04-24, 22:21
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Tisdag 24/4

Ingen dum ide att byta tjänster, hoppas det är lagligare där än i sverige
Hälsningar Glenn
  #3  
Gammal 2007-04-24, 22:43
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Tisdag 24/4

Lugn och fin Glenn

Det är ok att göra så här och ingen bryr sig. Jag skrev till Bernt om resan hit och hade missuppfattat dej totalt. Det är ju nästa onsdag han kommer så då blir det Mythos och en lunch någonstans. Jag skrev att han ska ringa mig hem för mobilen är nästan aldrig med mig ut. Jag har till och med funderat på att sälja den. Är jag inte hemma så är jag inte.

Uffe
  #4  
Gammal 2007-04-25, 09:31
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Tisdag 24/4

Tack Uffe för att du delar med dig av dina tankar. Det känns nästan som jag fortfarande är kvar. Tråkigt att höra att det tydligen inte är första gången någon blivit sjuk efter att ha ätit där, sista besöket för min del på det stället!
Ha det
Gunilla
  #5  
Gammal 2007-04-25, 09:42
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Tisdag 24/4

Hej igen Gunilla

Tyvärr har Takis changserat sedan Katerina slutade att vara i köket som chef och det går bara utför. Men man kan även råka illa ut på andra ställen. Jag har drabbats hos Dimitris för några år sedan men det löste sig bra bara man vågar tala om det. Det är ju den sämsta reklam en krog kan få. Det kan ju även hända i Sverige vad jag vet.
Jag skickar hem lite värme idag så ni får känna på hur vi har det.

Uffe
  #6  
Gammal 2007-04-25, 09:51
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Tisdag 24/4

Tack Uffe för värmen - vi känner den! Solen skiner, björken har musöron, vårblommorna tittar fram...

Du har gjort en bra deal med Ouzo, tycker jag. Det kommer du att spara många slantar på... skall bli kul att se hur hemsidan blir, du tar väl lite bilder och lägger in?

Och så en karta, så att turisterna hittar, eller hur?
  #7  
Gammal 2007-04-25, 12:56
Sören Sören är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Nyköping
Inlägg: 52
Standard Sv: Tisdag 24/4

Blir du också serverad raki(fotogen)hos din frisör?När vi bodde där,fick min"gubbe"alltid raki hos sin frisör.Han var mycket korthårig när vi flyttade hem(många besök hos Kostas).Nu verkar det som om han sparar för vår ev.tillbakaflytt.Sommar på besök här idag +20.Maskrosorna blommar redan i gräsmattan.Hoppas ni får en varm o härlig 1:a Maj,med blomsterkrans o allt.Ha det bra.Helena.
  #8  
Gammal 2007-04-25, 16:46
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Tisdag 24/4

Jag får ingen Raki men däremot kaffe serveras det.

Uffe
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT