Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-06-04, 10:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Ta ut pengar ur bankomater i Grekland

I vår Facebook-grupp frågas det nästan dagligen hur man gör för att ta ut pengar, utan att förlora pengar. Det finns olika val att göra, och väljer man fel så blir det mindre pengar att roa sig med.

Jag har uppdaterat information på Kalimera så att det är ännu tydligare än förut.

Läs hur du ska göra och inte ska göra när du tar ut pengar här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-06-04, 17:12
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Tack Prof. Kalimera!
Bankerna har blivit betydligt fräckare på att leda folk på fel spår.
Jag tog ut pengar på en ATM-maskin på Samothraki den 14/05 och det var Piraeus Bank. Har läst Prof. Kalimeras goda råd via länken och måste säga att jag varit med om en annan skärmdialog än det som illustreras i länken. Jag gjorde första försöket och efter en del tveksamhet mot slutet så bestämde jag att avbryta och börja om och vara 150% fokuserad så att jag inte gjorde någon dumhet och skänkte bort pengar. Startade om och genomförde transaktionen (utan conversion, förstås) och det gick bra. Tyvärr tog jag inga bilder på skärmen så att jag skulle kunna skicka in till Kalimera. Men jag garanterar, det var något annorlunda.
Jag kommer att ta ut pengar innan jag åker hem, antingen här på Lesbos eller i Atén, dyker den dialogvarianten upp (den som inte illustreras i länken) då kommer jag att ta en bild och skicka in.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-06-04, 19:06
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Ibland brukar frågan istället vara om man vill bli "fakturerad" i SEK eller EUR - då ska man alltid välja EUR!

/kimmen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-06-04, 22:52
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Det här med att välja dyker också upp i butiker och matställe och bensinstationer när du betalar med kort. Och då väljer du naturligtvis beloppet i euro
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-06-04, 22:59
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Dessutom är det inte bara i Grekland det här förekommer. Jag reser genom Tyskland, Österrike och Italien när jag kör hit på våren och tvärt om på hösten.
Det här dyker upp på många ställe på vägen. Bensinstationer, hotell och matställe.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-06-05, 06:09
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Jag betalar aldrig med kort, så jag har ännu inte råkat ut för det. Men det var bra att du nämnde det så man är på sin vakt.
Men jag kan bara föreställa mig hur många som går in i fällan! Och det är det bankerna tjänar mycket pengar på, om man betänker de mängder transaktioner som dagligen görs.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-06-05, 16:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag kommer att ta ut pengar innan jag åker hem, antingen här på Lesbos eller i Atén, dyker den dialogvarianten upp (den som inte illustreras i länken) då kommer jag att ta en bild och skicka in.
Gör gärna det, finns säkert många olika varianter.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-06-05, 17:52
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Och ibland är dom ju så jävliga, så att man första ska trycka på ena sidan (t.ex. vänstra) för att välja euro och sen på följdfrågan (typ "är du riktigt säker på det?") ska trycka på den motsatta för "Yes".
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-06-05, 19:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Och ibland är dom ju så jävliga, så att man första ska trycka på ena sidan (t.ex. vänstra) för att välja euro och sen på följdfrågan (typ "är du riktigt säker på det?") ska trycka på den motsatta för "Yes".
Och ibland är de "överj...ga" och kastar om platserna på de här båda knapparna, vänster/höger. Det drabbade mig för några år sedan i Agia Marina på Egina där vi varit så många gånger. Tyckte att jag kunde det där och tryckte reflexmässigt som det brukar vara, först vänster sida och sedan höger sida.

Men då hade ju SmarteNisse varit igång och kastat om knapparna, så det gick inte så bra. Sensmoral: "LÄS ALLTID INNAN DU TRYCKER, ÄVEN NÄR DU HAR GJORT DET MASSOR AV GÅNGER OCH TYCKER ATT DU VET HUR DET FUNKAR!". Min slentrian kostade mig 600 spänn den gången. Nu läser jag alltid innan jag trycker.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-06-06, 13:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
(typ "är du riktigt säker på det?")
Exakt! Och när man står där stressad i värmen framför den solupplysta bankomaten så är det så himla lätt att göra fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Sensmoral: "LÄS ALLTID INNAN DU TRYCKER, ÄVEN NÄR DU HAR GJORT DET MASSOR AV GÅNGER OCH TYCKER ATT DU VET HUR DET FUNKAR!".
Precis, man kan inte vara för noga.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-06-11, 10:31
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Gör gärna det, finns säkert många olika varianter.
Tog ut pengar i lördags på en ATM-maskin (Alpha Bank) som ligger i Plaka (i hörnet av Frinichou och Lisikratous). Ingen fråga alls om man VERKLIGEN vill ha transaktion med convertion eller dyl. Jag blev mycket förvånad, förstås. Fyra steg blev det när kortet satts in i maskinen:
1) Vad vill du göra? (ta ut pengar, etc)
2) Pinkod?
3) Belopp?
4) Uttag in € eller SEK?

Och så spottades sedlarna ut, alltså inget tjat. Kollade upp mitt bankkonto idag och växelkursen blev 1€=10,4657 SEK.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-06-11, 11:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Så fungerar också vår ALPHA-bankomat på Kalymnos. De övriga- det finns faktiskt massor på ön, måste räkna efter- har lite olika design på sina tablåer.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-06-11, 11:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Säkert tio ATM varav några är säsongsfungerande.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-06-11, 17:36
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Så fungerar också vår ALPHA-bankomat på Kalymnos. De övriga- det finns faktiskt massor på ön, måste räkna efter- har lite olika design på sina tablåer.
Kan det vara så att Alpha Bank inte sysslar med att vilseleda folk som skall ta ut pengar?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-06-11, 17:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Tog ut pengar i lördags på en ATM-maskin (Alpha Bank) som ligger i Plaka (i hörnet av Frinichou och Lisikratous). Ingen fråga alls om man VERKLIGEN vill ha transaktion med convertion eller dyl. Jag blev mycket förvånad, förstås. Fyra steg blev det när kortet satts in i maskinen:
1) Vad vill du göra? (ta ut pengar, etc)
2) Pinkod?
3) Belopp?
4) Uttag in € eller SEK?

Och så spottades sedlarna ut, alltså inget tjat. Kollade upp mitt bankkonto idag och växelkursen blev 1€=10,4657 SEK.
Det verkar finnas många varianter. Undra dock varför den frågade om du ville ha SEK.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-06-11, 18:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Undra dock varför den frågade om du ville ha SEK.
Jag har alltid tolkat det som en fråga om konvertering av det belopp som ska debiteras, och således inte en fråga om man vill ha ut svensk valuta.

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-06-12, 10:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag har alltid tolkat det som en fråga om konvertering av det belopp som ska debiteras, och således inte en fråga om man vill ha ut svensk valuta.
Så är det, därför var det lite märkligt.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-06-13, 11:13
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Visserligen kanske lite OT här, men: samma sak gäller på flera ställen när man handlar på nätet (t.ex. Amazon, när man nu "tvingas" handla där, och även via Paypal). Default är att dom använder en egen (givetvis för kunden sämre) kurs och man måste aktivt välja annan valuta för att få kortföretagets, som hittills vad jag sett alltid har varit bättre, ibland mycket bättre (för kunden).
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-10-03, 14:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Under min resa i september träffade jag flera svenskar som fortfarande inte kände till hur man ska göra för att inte förlora pengar vid bankomatuttag. Jag fick till och med hjälpa ett förtvivlat par som skulle ta ut en stor summa pengar, och de skulle har förlorar mycket.

Därför har jag uppdaterat sidan om att ta ut pengar i bankomat i Grekland. Jag hoppas att texten och bilderna ska förklara hur man ska göra, och inte göra.

Läs mer här.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-10-03, 15:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ta ut pengar ut bankomater i Grekland

Bra med återkommande info. Jag som bor här men har min pension i svensk bank vill inte ta ut mycket åt gången . Men det kanske man borde göra med tanke på den där extra avgiften somliga banker tar, 2 eller 3 euro per uttag.

En väninna ser till att hennes pension går in på grekisk bank. Kan någon smart person berätta vad som är fördel och nackdel? Jag kan inte klura ut det. Nu har man tagit bort Capital Control, om det har nån betydelse. Ingen av oss handskas med stora pengar.

Några år sen hade jag anledning att ta ut stora summor, då en vän i Sverige satte in pengar på mitt konto för att jag skulle betala vissa avgifter åt honom här, det hade med skatt och försäkringar att göra. Då blev jag totalt förvirrad av detta med conversion, och vet inte än idag om jag gjorde fel.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT