Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-03, 11:10
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Skopelitis

Tänk vad lycklig man kan bli!!! Sökte runt lite på gtp för att kolla olika möjliga rutter.. vad dök då upp mitt framför mina ögon; Express Skopelitis!
Blev varm i hjärtat så fort jag såg henne. Åh, vad bra deras rutt finns med där.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-03, 11:58
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Skopelitis

Tidtabellerna kanske börjar bli fullbordade? Tack Henile, nu fick jag något vettigt att göra så här på lördagen. Nu ska det läggas upp rutter, naturligtvis är Scopelitis inkluderad!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-03, 13:23
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Skopelitis

Citat:
Ursprungligen postat av henile Visa inlägg
Tänk vad lycklig man kan bli!!! Sökte runt lite på gtp för att kolla olika möjliga rutter.. vad dök då upp mitt framför mina ögon; Express Skopelitis!
Blev varm i hjärtat så fort jag såg henne. Åh, vad bra deras rutt finns med där.
Man blir alltid varm i hjärtat när Skopan dyker upp!
Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-03, 16:57
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Skopelitis

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Man blir alltid varm i hjärtat när Skopan dyker upp!
Birgitta.


Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-04, 16:41
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Skopelitis

Jag är ett Skopelitis-fan, att resa med Skoppan är en av höjdpunkterna när man rör sig mellan småöarna. Just nu verkar Skoppan tyvärr ha problem, hon ligger vid kaj i Piraeus sen ett par dagar. Hoppas att hon snart är tillbaks på sin rätta rutt!

Om någon är på plats just nu på Naxos, Amorgos eller någon av småöarna får ni gärna ta reda på vad som har hänt och när hon är tillbaks!
Våga
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-04, 16:52
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Skopelitis

Scopelitis! Ska du fara med detta rysansvärda flytetyg, då är det på plats att du inhandlar en femkilosburk Plastic Padding samt en meter armeringsduk i akt och mening att täta under färden uppkommande läckor i skrovet.


En flytväst är mer eller mindre ett måste när någon våghalsig passagerare skola färdas med detta vrak!!!


Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-04, 17:32
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Skopelitis

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Jag är ett Skopelitis-fan, att resa med Skoppan är en av höjdpunkterna när man rör sig mellan småöarna. Just nu verkar Skoppan tyvärr ha problem, hon ligger vid kaj i Piraeus sen ett par dagar. Hoppas att hon snart är tillbaks på sin rätta rutt!

Om någon är på plats just nu på Naxos, Amorgos eller någon av småöarna får ni gärna ta reda på vad som har hänt och när hon är tillbaks!
Våga
Det var som fasiken! Letar just nu på marinetraffic.com, men hittar henne inte. Hon brukar ju gå som en duracellkanin vid denna tidpunkt. Iofs brukar hon inte gå sin vanliga rutt på söndagarna...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-05-05, 00:06
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Skopelitis

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Jag är ett Skopelitis-fan, att resa med Skoppan är en av höjdpunkterna när man rör sig mellan småöarna. Just nu verkar Skoppan tyvärr ha problem, hon ligger vid kaj i Piraeus sen ett par dagar. Hoppas att hon snart är tillbaks på sin rätta rutt!

Om någon är på plats just nu på Naxos, Amorgos eller någon av småöarna får ni gärna ta reda på vad som har hänt och när hon är tillbaks!
Våga
Jag är snart på Amorgos, ska höra hur det är med Skopan... OM... jag kommer ihåg det!!..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-05, 00:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Skopelitis

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Scopelitis! Ska du fara med detta rysansvärda flytetyg, då är det på plats att du inhandlar en femkilosburk Plastic Padding samt en meter armeringsduk i akt och mening att täta under färden uppkommande läckor i skrovet.

En flytväst är mer eller mindre ett måste när någon våghalsig passagerare skola färdas med detta vrak!!!

Arne
Ha ha ha! Arne, varje gång jag ser namnet "Express Skopelitis" så tänker jag på dig och "detta rysansvärda flytetyg"!

Själv älskar jag havet och båtar, och på min önskelista finns, förutom en drös av grekiska öar, även en resa med "Skopan" eftersom jag aldrig seglat med henne nån gång. Dessvärre lär det väl dröja såvida jag inte reser ensam, eftersom min kära hustru delar din rabiata inställning till ALLA dessa underbara farkoster på vattnet.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-05, 05:24
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Skopelitis

Nu har jag infört vapenstillestånd här hemma!
Sunny, kolla så fort du kommer till Amorgos hur tillståndet är med Skopan.
Birgitta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-05-05, 11:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Skopelitis

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Nu har jag infört vapenstillestånd här hemma!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-05-05, 12:12
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Skopelitis

Yassas...Sweden!!
Skopan ligger kvar i Pireus hamn för reparation, men bör snart vara i bruk enligt Maria på pension Amorgos.

Sunny(direkt från Katapola)...

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-05-05 klockan 12:44.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-05-05, 12:37
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Skopelitis

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
skopan ligger kvar i Pireus hamn för reparation, men bör snart vara i bruk enligt Maria på pension Amorgos.:
Håller tummarna, eftersom vi lagt upp delar av vår luff-rutt med Skopan...

Bea
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-05-05, 14:51
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Skopelitis

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Yassas...Sweden!!
Skopan ligger kvar i Pireus hamn för reparation, men bör snart vara i bruk enligt Maria på pension Amorgos.

Sunny(direkt från Katapola)...
Tack för svaret Sunny!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-05-05, 16:43
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Skopelitis

"kolla så fort du kommer till Amorgos hur tillståndet är med Skopan.
Birgitta. "


Tillståndet för Skopan är alltfort att fartyget är färdigt för skrotning. Varken mer eller mindre.... En upphuggning på ett Turkiskt varv vore en välgärning för den Grekiska färjetrafiken...


Arne


Vapenstilleståndet till trots
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-05-05, 18:43
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Skopelitis

Äsch Arne! Skopan har många år kvar i tjänstgöring. Lappa ihop skrället så vi får njuta något decennium till. Sen kan kapten Mitsos Scopeliti sälja den för en nätt summa till nått obskyrt rederi i filippinska arkipelagen, DÅ, kan det bli spännande att åka med den...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-05-05, 19:41
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Skopelitis

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Tillståndet för Skopan är alltfort att fartyget är färdigt för skrotning. Varken mer eller mindre.... En upphuggning på ett Turkiskt varv vore en välgärning för den Grekiska färjetrafiken...
Arne
Jag tycker att du baktalar Skoppan alldeles i onödan, kanske har du själv lite svårt med mindre flytetyg? Skopelitis har både lokal ägare, kapten och besättning och de skulle aldrig utsätta sig själva för fara. Varje år går de igenom henne noga i torrdocka så någon skrotning är absolut inte aktuell :-). Jag skulle vara mycket oroligare på de större färjorna.

Sen är det välkänt att det kan gunga rejält på Skoppan, och bli väldigt blött på däck, i vissa väder och på vissa sträckor. Men det gäller ju alla mindre fartyg. När det gungar får man dessutom gratis plastpåsar att spy i, det kallar jag service!

Utan Skoppan skulle många av de boende på öarna få det svårt att klara vardagen. Hon bär med sig allt från post till mediciner, matvaror och andra förnödenheter, och avgiften för att skicka gods är betydligt lägre än med t ex Blue Star. Mitt enda klagomål på denna Småkykladernas livlina är att kaffet kan vara lite tunt!
Leve Skopelitis!
Våga
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-05-05, 21:31
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Skopelitis

Heja Skopelitis!

De finns en underbar dokumentär på Youtube om Skopelitis.Kom för ca 2 år seden.
Sök på " express skopelitis" av kazomedia.Den är ganska lång,men väl värd att ses!

Senast redigerad av Malina den 2014-05-05 klockan 21:42.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-05-06, 05:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Skopelitis

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Heja Skopelitis!

De finns en underbar dokumentär på Youtube om Skopelitis.Kom för ca 2 år seden.
Sök på " express skopelitis" av kazomedia.Den är ganska lång,men väl värd att ses!
Den är härlig att titta på (fast lite lång).
Birgitta.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-05-09, 23:28
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Skopelitis

Sjunker Skopan får vi simma till någon närliggande ö eller hoppas på delfinlift!
Har gungat rejält in i Naxos hamn med Skopan en gång, det var som att sitta i en tevåningsgungstol, men Skopan är synonymt med småkykladerna för mig och det är
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT