Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #21  
Gammal 2013-07-20, 22:31
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Grekisk öl!

Under vår nyss avslutade treveckors Kretaresa blev jag positivt överraskad av det klart förbättrade ölutbudet! I både Chania och Rethymnon, men även i mindre orter, fanns flera ställen som serverade tysk veteöl som exempelvis Erdinger eller Paulaner. Det gick även att hitta Leffe och/eller Duvel på några ställen.

Chania; Ett mycket bra ölställe är Rudi’s Bierhaus. Det ligger på Kallergon 16 och drivs sedan 20 år av en österrikare (med grekisk fru). Ett brett utbud (mycket belgiskt) med flera udda specialöl och en kunnig, trevlig och ölintresserad innehavare. Här drack jag Greklands första IPA!! Den heter A.C.E. och är en underbart god Imperial IPA från Septem Microbrewery på Evia. Ölet bryggs i en begränsad mängd och namnet är en förkortning på de tre humlesorter det är bryggt med; Amarillo, Centennial och El Dorado. På ratebeer.com rankas den som den bästa grekiska ölen!

Rethymnon; En restaurang med ett okej ölutbud är Beeraria som ligger på strandpromenaden på Sofoklis Venizelou 47. På mysiga Punch Bowl Irish Bar på Arabatzoglou 42 fick jag av en tysk lära mig att hälla upp en Erdinger Weissbier på rätt sätt så att bottensatsen kommer med. På Salaminos 14 ligger en bar/nattklubb vid namn Black Lotus där jag bland annat drack en Volkan Santorini Black.

Jag tyckte också om den lokala och ekologiska Rethymnian Dark från Brink’s Brewery söder om Rethymnon. Den gick att hitta på ganska många ställen i de orter vi besökte, även på sydkusten. Det är en lite mörkare lager som är opastöriserad och ofiltrerad vilket innebär att det finns en liten bottensats i flaskan. Vissa har problem med detta, men det är ju där smakerna finns! Det gäller att glaset är tillräckligt stort så att man kan hälla upp flaskans hela innehåll på en gång för att få med bottensatsen. Det finns även en Rethymnian Blonde, men den tyckte jag inte lika bra om.

När det gäller vanlig ljus grekisk standardlager smakade jag Charma Lager, men det var inget i min smak (den mörka såg jag aldrig). Jag provade också en som hette Pils Hellas, men den var helt smaklös. Nej, om jag ska dricka en vanlig ljus grekisk lager är det den vanliga Fix eller Fix Dark som är mest okej enligt min åsikt. (Till maten dricker vi dock oftast retsina eller "husets röda").

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-07-20 klockan 22:57.
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT