Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-02, 23:16
Deepfishs avatar
Deepfish Deepfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Landskrona
Inlägg: 22
Standard Var finns bläckfisken?

Hej! Greklandsvänner!
De senaste åren har jag beskådat bläckfisken friterad o i sällskap med en kall öl som partner på diverse tabepna bord. Nu vill jag studera denna underbara rätt i sin naturliga miljö o har därför köpt mej ett cyklop o snorkel för att kunna följa denna fisk i sin naturliga omgivning(environments på engelska).
Vi är några calamarigormander som ska till Dononussa och undrar givetvis hur bläckfisken trivs runt denna ös kuster o stenar.
Hoppas på svar per omgående.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-15, 14:54
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: Var finns bläckfisken?

Hej Deepfish!
Bläckfiskar är otroligt vackra djur och har man riktig tur och tar det väldigt lugnt kan man få stå öga mot öga med en och till och med klappa den lite.
Jag har dykt på ett antal ställen i Medelhavet (Cypern, Malta, Korfu,) men tyvärr aldrig i Kykladerna eftersom det har varit förbjudet tidigare. Därför har jag ingen koll på exakt var man hittar bläckfiskarna, men några allmänna tips kan jag ju komma med och hoppas de kan vara till hjälp.
Att snorkla och leta bläckfisk är fullt möjligt, fast det är betydligt enklare med tuber, då kan man ju ligga stilla på djupare vatten en bra stund. Och stilla är lite tricket, tycker iaf jag.
Bläcfiskar bor ofta bakom/under stenar, i hålor man inte alltid ser och därför behöver man sätta på sig "bläckfiskögonen" (Jag tror att det är ungerfär samma sak som när man letar kantareller i skogen, först finns ingen och sedan ser man hur många som helst (fast inte jag))
Nåväl: simma på grunt-halvdjupt vatten så att du lätt kan dyka ner till botten, leta reda på skrevor, stensamligar och ligg så stilla du kan och bara spana.....tålamod.....Med tur hittar du en. Ta det lugnt då annars skrämmer du iväg den, försök närma dig den sakta sakta (det här är ju enklare med tuber, såklart) och försök etablera kontakt. En bläckfisk bor ofta länge på samma ställe så har du hittat en kan du återvända dit och hälsa på igen....(om inte du och de andra gourmanderna smaskat i er lilla söta bläckis till Retsinan kvällen innan förstås.
Man kan ju ofta på kvällarna se grekgubbar som går eller snorklar i vattnet med ficklampa och harpun. Väldigt ofta är det bläckfisk de är ute efter så kolla var de letar, ganska säkert bor det bläckfisk (ar) där.
Men bered dig på att det inte smakar lika gott med friterad och grillad bläckfisk när man tittat djupt in i ögonen på en bläckfisk och "pratat" med den. För mig tog det några månader innan jag med samma aptit kastade mig över delikatessen. Kände mig lite som Tomas Di Leva , du vet "man äter inte sina vänner"

Lycka till med bläckfiskjakten
Paphianna
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-15, 15:06
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Var finns bläckfisken?

Förra året, i juli,var vi på Santorini och badade vid Perivolos-stranden.
Då snorklade vi en hel del och Emilio såg en stor bläckfisk under/bredvid en av de stora stenplattorna.
Han var alldeles hänförd!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-15, 16:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Var finns bläckfisken?

Du kommer inte se några "kalamaris", de finns inte på sommaren. Däremot kanske du har tur att se "octopus" - åttaarmad bläckfisk.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-16, 08:31
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: Var finns bläckfisken?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du kommer inte se några "kalamaris", de finns inte på sommaren. Däremot kanske du har tur att se "octopus" - åttaarmad bläckfisk.
Ja när du säger det så har jag bara sett octopus, faktiskt
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-16, 14:22
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Var finns bläckfisken?

Sommaren 2007 såg vi bläckfiskbebis i strandkanten i Adamas stad på Milos. Barnen snorklade ca 20 meter ut från stranden på Serifos och fick spanat in en stor blärckfisk som de fick motat in till starnden så vi fick ta fina bilder... Vi har även sett bläckfisk på stranden mittemot Katapola, Amorgos. Alldeles intill strandkanten invid stenar. Så det går att hitta dem utan avancerad dykutrustning oxå! Men tålamodet är nog avgörande..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-16, 21:06
Deepfishs avatar
Deepfish Deepfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Landskrona
Inlägg: 22
Standard Sv: Var finns bläckfisken?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du kommer inte se några "kalamaris", de finns inte på sommaren. Däremot kanske du har tur att se "octopus" - åttaarmad bläckfisk.
Innebär detta att jag äter calamaris från frysdisken på öarna sommartid so to speak?
What a bummer!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-16, 23:26
GalaxyGorbatjovs avatar
GalaxyGorbatjov GalaxyGorbatjov är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Landskrona
Inlägg: 8
Standard Sv: Var finns bläckfisken?

Intressant fråga! Hälsningar Kalamariklubben

Senast redigerad av GalaxyGorbatjov den 2009-05-16 klockan 23:45.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-18, 09:49
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: Var finns bläckfisken?

Citat:
Ursprungligen postat av henile Visa inlägg
. Så det går att hitta dem utan avancerad dykutrustning oxå! Men tålamodet är nog avgörande..

Hm, där fick du mig
Tålamod kanske inte är en dominerande egenskap hos mig
Jodå, visst går det, men just enkelheten att kunna ligga länge under vattnet utan att behöva upp och andas ökar "avsökningsytan", så att säga.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-01-06, 17:50
Cissiilia Cissiilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 6
Standard Sv: Var finns bläckfisken?

Jag satt på en strand på samos, votsalakia en gång, då kom det en octapus "spattserande" i strandkanten
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-01-07, 15:28
Kicki5 Kicki5 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Boden
Inlägg: 58
Standard Sv: Var finns bläckfisken?

Hej!

Badade och snorklade vid Achata-beach/Karpathos maj-10. Såg då en bläckfisk vid en stor sten inte långt från strandkanten.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-01-11, 16:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Var finns bläckfisken?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du kommer inte se några "kalamaris", de finns inte på sommaren. Däremot kanske du har tur att se "octopus" - åttaarmad bläckfisk.
Jag googlade runt i forumet, för att se om det fanns fler trådar om detta, men jag blev inte så mkt klokare

Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-01-15, 01:08
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Var finns bläckfisken?

Inkfish har väl simmat till Thailand tror jag.

/pawik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT