Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-01, 20:47
Cassiopeia Cassiopeia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Inlägg: 19
Standard Direktflyg

Var hittar ni flygbiljetter (det måste vara direktflyg) till Kreta? I september och det ska vara enbart flyg, ej hotell

Gärna med vettiga flygtider? Dvs ej kl 07 på morgonen 😉

Hur är det med Chania respektiva Heraklion, är det mycket svårare att hitta biljetter till Heraklion? Vilka flyger dit i september?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-01, 21:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Direktflyg

Nu vet jag inte var Du bor, men sök på charterbolagen efter flygstolar... Själva flyger vi direkt Sturup- Heraklion i september, men denna resa är charter. Nilam är expert på flygstolar till Kreta, liksom Pollebosse. De kan tipsa bättre!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-01, 21:56
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Direktflyg

Norwegian, sas, agean kör direkt från Arlanda... Ryan air från Rygge om du bor i närheten
Kolla endast flyg enkel väg med charterbolagen också,,, Vet att ving har släppt några.


Malin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-01, 22:02
Cassiopeia Cassiopeia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Direktflyg

Tack!

Jag bor i Stockholmsområdet. Hittar bara såna där hemska avgångstider med charterbolagen......

På SAS hittar vi inga direktflyg den period vi vill vara borta. Aegan verkar inte heller ha några


Norwegian har bättre tider men verkar inte flyga till Heraklion i september. Chania funkar, men Heraklion vore bättre.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-02-01, 22:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Direktflyg

Oj så olika vi är...kl 7 är ju toppentid för oss som bor i Kalmar...då kan man ju köra natt och slippa hotell .

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-02-01, 22:10
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Direktflyg

Kör inte sas och agean till oktober? Nej såg nu att det är mellanlandning i Aten...


Jag tycker också att morgonflyg är bäst och har 20 mil minst till de flesta flygplatser
Norwegians flyg till Chania går väl på eftermiddagen?

Senast redigerad av nilam den 2015-02-01 klockan 22:17.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-02-01, 22:21
Cassiopeia Cassiopeia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Direktflyg

Hittar inga direktflyg i september med dem till Heraklion i alla fall.

Jo, Norwegian flyger direkt och på em till Chania, det får nog bli dem.

Det tar halva dagen att bli klar för avfärd då jag måste vila efter varje litet moment (pga sjukdom). Annars hinner jag få slut på energin och bli jättedålig redan innan flygresan.....

Men tusen tack för att ni försökt hjälpa till! Uppskattar det! 👍
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-02-01, 22:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 340
Standard Sv: Direktflyg

Cassiopeja! Din rubrik är ju Direktflyg, och den ligger under Resa till Grekland, så jag tar mig friheten att hänga på den här tråden med några flygfrågor till Grekland. Hoppas att det inte är OT.

Vissa resmål känns lättare och andra svårare vad gäller att hitta flygbiljetter. Aten känns ju som klart lättast. Kreta är väl som jag ser det också hyfsat. Min fråga gäller Karpathos.

Våra utreseflygplatser är allt fr o m Landvetter, Jönköping och Kalmar och söder därom. Huvudflygplatsen är Köpenhamn, men även Malmö/Sturup är OK.

Vi tycker att det är trevligast att hitta flygstol (reguljärflyg/charter) och klara oss på egen hand, men även charterpaket är OK om det är billigare (vilket det ofta är).

Men, till ett av våra favoritresmål, Karpathos, vet vi bara följande.

- Charter med Airtours eller Apollo (flygstol eller paket)
- Reguljärflyg till Aten och Olympos inrikesflyg (sistnämnda ofta dyrt)
- Flyg till Rhodos eller Kreta och färja (vilket känns segt)

Prismässigt känns det som att "sistaminuten"-alternativ med direktflyg är det enda som är riktigt intressant, men pga begränsat utbud på Karpathos är det tunnsått och svårt att hitta.

Är det någon "Kalimera-fantast" som har något bättre tips?

Och till dig Cassiopeja, ...... jag söker ofta på momondo.se som jag tycker funkar ganska bra.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-02-02, 13:01
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Direktflyg

Masse, du kan ju ta charterflygstol till Rhodos och sedan inrikesflyget över till Karpathos. Dagliga turer, vad jag vill minnas. Betydligt snabbare än båten.

Karin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-02-02, 18:56
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Direktflyg

Jag brukar söka flyg på flygresor.se. Då ser man resor från många olika bolag (dock inte charterbolagens resor). Funkar utmärkt!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-02-02, 22:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 340
Standard Re: Sv: Direktflyg

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Masse, du kan ju ta charterflygstol till Rhodos och sedan inrikesflyget över till Karpathos. Dagliga turer, vad jag vill minnas. Betydligt snabbare än båten.

Karin

Tack Karin! Intressant idé som jag inte tänkt på. Det alternativet ska jag hålla ett öga på.


Det kan ju t o m leda till att man efter landning på Rhodos har att välja ......... Karpathos .......... eller .......... Tilos? Båda är favoritställen.


Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-02-03, 08:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Re: Sv: Direktflyg

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Det kan ju t o m leda till att man efter landning på Rhodos har att välja ......... Karpathos .......... eller .......... Tilos? Båda är favoritställen.
Masse
Inte välja antingen /eller...nu kan du kombinera.

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-02-03, 13:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 340
Standard Sv: Re: Sv: Direktflyg

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Inte välja antingen /eller...nu kan du kombinera.

Lissi
Instämmer!!! Lissi du skriver så vackert att man blir alldeles tårögd!
Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-02-03, 14:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Re: Sv: Direktflyg

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Instämmer!!! Lissi du skriver så vackert att man blir alldeles tårögd!
Masse
ÅH, detta lever jag länge på!

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-02-03, 17:10
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 918
Standard Sv: Direktflyg

Hej om ni inte hittar direkt så kanske ni kan byta i Aten

går flyg sthlm-aten tis tors o lör o från Aten är det minst tre flyg per dag till Kreta , väldigt smidigt, de flyger från Köpenhamn också har jag för mig

tycker det blivit mycket lättare med biljetter nu när Aegean börjat köra Stockholmsflyg till Aten (o Kreta) man kommer ju ner till Aten lagom till kvällsflygen så det är snabbt byte, o bra priser brukar det vara också, om man håller koll på när de kör kampanjer dvs, det är då samma priser som när man höll på o hatta med Lufthansa och Austrian mfl men en mellanlandning/byte mindre , dessutom tycker jag Aegean är mycket trevligare o bättre än tex SAS osv. runt 6 timmar brukar man vara framme på inkl byte

Hem har man iofs nackdelan att man får gå upp i ottan men snabbt går det här också, man tar morgonplanet som lagom ansluter till sthlms flyget innan lunch

Liten varning som jag brukar tipsa om: boka inte Aegean via booking engine,(iaf inte utan att söka på samma resa på aegeans site) ni får då betala baggage extra med få undantag, ofta i min erfarenhet tar aegean samma pris eller nån två-hundring dyrare på sin egen sida, men låter då baggaget ingå! Nu senast fick jag en Flex ticket 250 kronor dyrare än på flygresor.se men då inte bara med baggage utan också ombokningsbar

Konsten att hitta billiga charterstolar har jag dock tyvärr alldrig bemästrat,

Edit: hoppas jag inte är för mycket OT o tjatar, men man vill ju inte att kommunikationerna ska hålla någon borta från det fantastiska Grekland om inte annat

Senast redigerad av Mahava den 2015-02-03 klockan 17:21.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-02-04, 10:47
Cassiopeia Cassiopeia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Direktflyg

Tack för svar! Ja, vi såg att det finns många valmöjligheter via Athen. Tyvärr är direktflyg enda möjligheten för mig, klarar absolut inte en längre resa än så i sittande läge (pressar mig då ändå långt över vad jag egentligen orkar).

Men det är bra att det finns valmöjligheter för dem som kan! 👍 Så alla tips är bra. Kan inte jag använda dem kan någon annan 😀

Flygstolarnas pris förvånade mig, de var flera tusen dyrare än Norwegian. Men kanske är det för att det är tidigt på säsongen?? Eller när ska man spana efter flygstolar?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-02-04, 10:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Direktflyg

Tiden med billiga flygstolar på charter verkar tyvärr vara förbi, de är nästan alltid jättedyra numera. Man får helt enkelt betala för bekvämligheten att flyga direkt.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-02-04, 10:58
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Direktflyg

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tiden med billiga flygstolar på charter verkar tyvärr vara förbi, de är nästan alltid jättedyra numera. Man får helt enkelt betala för bekvämligheten att flyga direkt.

Enkla flygstolar med charterbolagen hittar man från 298 kr och då ingår t o m bagage på enkelbiljetterna Fritidsresor och Ving har enklast söksidor för dessa fynd... På Apollo är det svårare att hitta.


Malin
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-02-04, 11:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Direktflyg

Ja, enkel är ofta billiga. Men hittar man lika billiga hem? Det brukar väl vara det som är problemet, till slut blir det dyrt i alla fall.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-02-04, 11:50
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Direktflyg

Jag bokar alltid enkel ner och har haft tur att hitta billiga flyg hem med SAS och norwegian, men det beror väl säkert även på vilken tid på året man reser!
.

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-02-04 klockan 12:12.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT