Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-31, 11:47
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Undrar....

Är det aldrig någon som åker till fantastiska Milos? Det skrivs så sällan i just den här "tråden". Var ju där själv i maj-juni och blev helt hänförd. Någon mer som gillar Milos??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-31, 12:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Undrar....

Citat:
Ursprungligen postat av Ayelet Visa inlägg
Är det aldrig någon som åker till fantastiska Milos? Det skrivs så sällan i just den här "tråden". Var ju där själv i maj-juni och blev helt hänförd. Någon mer som gillar Milos??
Har varit på Milos en gång och den står inte högt upp på min "åka tillbaka till lista"
Fina annorlunda bad, det är vad jag tycker om Milos
I mitt fall kan det bero på att det var bökigt att fixa boende, lång väntan på hyrbil och jag kan inte minnas att maten var något speciell. Därmed inte sagt att det skulle vara något fel på Milos
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-01, 20:45
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Undrar....

Har varit på Milos två gånger, förra sommaren och i år. Vi gillar ön jättemycket och kommer med all säkerhet åka tillbaka. Troligen kommer vi bo på samma ställe igen (Helios studios i Adamas) då vi gillar värdparet och boendet. Det finns mer att utforska på Milos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-01, 22:22
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 459
Standard Sv: Undrar....

Jeg har også været der to gange, senest i slutningen af maj i år. En dejlig ø, der har fantastiske strande, afvekslende natur og mange hyggelige byer, der er interessante på hver deres måde.

Til forskel fra Hellen:

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
jag kan inte minnas att maten var något speciell.
syntes jeg, at vi fik rigtig god mad. Den bedste mad fik vi i Chora på tavernaen overfor konditoriet.

Det eneste kedelige jeg har at sige om Milos er, at det er umuligt at leje moped!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-02, 14:26
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Undrar....

Vad roligt att det är fler som gillar denna sagolika ö
Vi hittade "världens godaste mat" på Oh HAMO, en bit från centrum när man följer stranden mot flygplatsen till, där får man recept på maten gratis i form av ett vykort.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-02, 14:34
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Undrar....



Ser väl gott ut! En lunch på Oh Hamos i Adamas.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-04, 11:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Undrar....

Mums, ser mycket gott ut! Milos hör nog till de öar jag vill åka till. Problemet är bara det att det finns så många andra också... Ett positivt problem, förstås!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-06, 13:07
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Undrar....

[
Det eneste kedelige jeg har at sige om Milos er, at det er umuligt at leje moped![/quote]

Hvorfor kan man ikke leie moped på Milos?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-09-12, 01:01
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Undrar....

Citat:
Ursprungligen postat av coanma Visa inlägg
[
Det eneste kedelige jeg har at sige om Milos er, at det er umuligt at leje moped!
Hvorfor kan man ikke leie moped på Milos?[/quote]
Eftersom ingen annan svarat så lägger jag in en gissning här. Man måste helt enkelt ha A i sitt körkort för att få hyra moped här, precis så som det egentligen borde vara på alla grekiska öar.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-09-12, 12:24
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Undrar....

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Hvorfor kan man ikke leie moped på Milos?
Eftersom ingen annan svarat så lägger jag in en gissning här. Man måste helt enkelt ha A i sitt körkort för att få hyra moped här, precis så som det egentligen borde vara på alla grekiska öar.

Mvh Janérik[/quote]

Om det er derfor er det ikke noe problem for oss . Vi har lov å kjøre.
Og, jeg er helt enig med deg at slik bør det være
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-09-12, 14:35
Mikkels avatar
Mikkel Mikkel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: 4330 Ålgård
Inlägg: 138
Standard Sv: Undrar....

Første gangen vi var på Milos var 2000 og syntes den øya var veldig fin. Vi bodde hos Jannis Studio og likte oss veldig godt. Utforsket øya og fant de nydeligste strender!
Så var vi tilbake i 2009 og oplevelsen var ikke den samme - enten har vi foandret oss ellers var det befolkningen. Det var ikke den gjestfriheten vi hadde opplevd der tidligere.
Både i butikker og tavernaer opplevde vi personalet som direkte uhøflige noen ganger.
Men til Hellas MÅ vi hvert år.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-09-14, 17:41
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Undrar....

Vi åker till Aten för vidare transport till Milos på söndag (19/9). Vi var där senast 2002.
Trevlig ö med mycket att se och uppleva.
Vart vi sedan tar vägen återstår att se. Flyget hem går från Chania 16/10.

Birger
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-09-23, 10:49
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Undrar....

Kom hem för 4 dagar sedan efter en härlig tur till Milos. Jag vill verkligen framhålla att den är väl värd ett besök. Oerhört varierande och väl lämpas att köra runt på.
Annars är bussförbindelserna rätt bra och vissa av stränderna verkligen fina.
Adamas är en fin hamnby med några mycket bra Tavernor. Vill också ge ett plus för
Oh Hamos egna specialiteter." Mammas" recept. Lätt att ta sig till Milos är det också, flyg från Athen (rätt billigt) och bra båtförbindelser. Återvänder gärna. Av de 25 öar jag besökt hittills lägger jag Milos bland topp 7.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-09-27, 16:12
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Undrar....

Hej!

Har siktet litet inställt åt Milos. Jag har lite funderingar. Hoppas någon kan/vill svara? Är det bättre att ta en flygstol till Aten än till Santorini? Hur lång tid tar det med färja över? Var ska man bo för att få det så småskaligt, grekiskt och tillgängligt som möjligt? Har aldrig varit i Kykladerna förr, är detta ett bra förstahandsval?

Jenny
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-09-30, 15:58
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Undrar....

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
Hej!

Har siktet litet inställt åt Milos. Jag har lite funderingar. Hoppas någon kan/vill svara? Är det bättre att ta en flygstol till Aten än till Santorini? Hur lång tid tar det med färja över? Var ska man bo för att få det så småskaligt, grekiskt och tillgängligt som möjligt? Har aldrig varit i Kykladerna förr, är detta ett bra förstahandsval?

Jenny
Efetrsom Du skriver flygstol förutsätter jag att du tar charter. Annars kan man flyga inrikes från Athen direkt till Milos. Nästan samma pris som
en snabbåt.
Visst är Milos värt ett besök, kombinera gärna med Sifnos. Eftersom dessa öar inte är några charteröar så blir livet lite mer genuint. Visst
vänder man sig till turister, men allt är lite småskaligt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT