Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-30, 22:12
TillVara TillVara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 4
Standard När man åker till/från MILOS vilka ö-ar når man då? Paros? Naxos? Mykonos?

Vi åkte förra året på vår Ö-luff och då såg vi att det gick som "linjer" mellan de olika ö:arna där vissa öar ingick...
(vi var då på Paros, Antiparos, Naxos, Koufenissa, Amorgos).

Nu vill vi besöka nya Ö:ar men kanske återvända till någon av dem vi var på...
Kommer ihåg att jag såg en karta med hur de olika båterna går, men finner ingen sådan på nätet.

Vet ni om hur det är med MILOS hur man tar sig till andra ö:ar inom hela Ö-gruppen. Finns det någon knytpunktsö?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-30, 22:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: När man åker till/från MILOS vilka ö-ar når man då? Paros? Naxos? Mykonos?

Syros är Kykladernas "huvudö" , de flesta öar har förbindelser med Syros.

Lättaste sättet att hitta vilka båtar som går till eller från en viss ö är att titta på gtp.gr, välj bara den ö du vill resa till och sedan på sök, tryck på sök igen, du får då en lista med alla öar som trafikerar just den ön.

Det här lät inte så smidigt ser jag Men det är det. Testa!
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-31, 11:11
TillVara TillVara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: När man åker till/från MILOS vilka ö-ar når man då? Paros? Naxos? Mykonos?

Hej och tack, det är nog lättare att göra än att beskriva. Då vet jag hur jag ska kunna söka efter det... för jag vill ju inte att det ska hindra oss från att nå Milos och besöka andra intressanta Ö:ar.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-31, 11:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: När man åker till/från MILOS vilka ö-ar når man då? Paros? Naxos? Mykonos?

Är det kombinationen av de öarna du har med i rubriken, då behöver du inte oroa dig, finns det inte förbindelse till Naxos, då finns det till Paros och mellan Naxos och Paros går det flera båtar dagligen.
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-31, 11:40
TillVara TillVara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: När man åker till/från MILOS vilka ö-ar når man då? Paros? Naxos? Mykonos?

Vet inte riktigt, jag kan tänka mig att åka till Naxos, Anitparos för vår sons skull så han kan träffa antingen någon kompis hemifrån eller någon annan att leka med ett några dagar...

...jag skulle gärna vilja till Naxos g:a stad och äta där och de fina stränderna (vi var på S:t Geog. stranden/bodde vid den med en dagiskompis och då kom vi inte iväg annat än en dagstur med hyrbil).

Min man vill gärna besöka helt nya ö:ar i år.

Så än så vet jag inte riktigt vad det blir men Milos känns som "vår huvudö" för i år och de andra är de som kompletterar Milos.
Förra året var Antiparos-Amorgos-Koufenissa-Naxos en väldigt härlig blandning...
Räknar inte med samma goda blandning, men åt det hållet...

...Finns det några bra förslag (Sonen blir 7 år i Grekland), jag gillar att snorkla.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-31, 11:58
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: När man åker till/från MILOS vilka ö-ar når man då? Paros? Naxos? Mykonos?

Vad roligt att fylla år i Grekland, det brukar jag göra var annat år, kanske bara skall börja räkna de åren?
Antiparos har snorkelvatten som duger åt en 7 åring, och gott om jämngamla, kan även varmt rekommendera en dagstur med båten Magellanos.
Stranden Prolopios på Naxos är också jättebra, på många sätt.
Själv gillar jag inte stranden i Naxos stad, tycker att det är bättre att bo vid Prokopios eller Ag. Anna.
Milos har jättemånga annorlunda stränder och en tur med badbåten där skulle jag försöka få till (vi hade otur, det blåste för mycket de dagar vi var där, så det gick inga badbåtar)
De fick inte gå ut om det blåste över en viss styrka, en av uthyrarna på Milos körde ändå, men vi tyckte det lät oseriöst och valde att stanna på landbacken och där finns mycket att se.
// Helén
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-31, 23:32
TillVara TillVara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: När man åker till/från MILOS vilka ö-ar når man då? Paros? Naxos? Mykonos?

Det låter så suveränt bra, jag blir än mer övertygad när du berättar...
Har du varit på Folegandro? Kan det vara en annan bra ö?


Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-03, 08:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: När man åker till/från MILOS vilka ö-ar når man då? Paros? Naxos? Mykonos?

Citat:
Ursprungligen postat av TillVara Visa inlägg
Kommer ihåg att jag såg en karta med hur de olika båterna går, men finner ingen sådan på nätet.
Om du söker på exempelvis Milos på GTP får du upp alla öar som Milos har båtförbindelse med. Här är en direktlänk. Du kan göra samma sak med alla öar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT