Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej då, nu åker vi

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2022-05-26, 20:12
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Paleochora

Fascinerande djur och så intelligenta! Lär sig lätt att skruva av lock på burkar om något gott finns inuti.. till exempel... Finns många klipp på nätet om dem. Helt ofarliga för människor om man inte, ute på Stilla havet, träffar på jättebläckfisken! Den är troligen orsaken till många "skepparhistorier" och historier om havsvidunder, enorm och kan ta en val! Nå, sådana finns inte i Medelhavet (tack och lov).
Måste erkänna, en av mina favoriträtter är "baby squid" (tyvärr finns det inte ofta på menyn numer) de är så mjälla och möra! Till skillnad från de friterande ringarna och armarna som ibland mest smakar kryddad "kautchuk" (suddgummi)
Catlady, som är hungrig på grekisk mat på plats.........
Svara med citat
  #22  
Gammal 2022-05-26, 20:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Måste erkänna, en av mina favoriträtter är "baby squid" (tyvärr finns det inte ofta på menyn numer) de är så mjälla och möra!
Catlady, som är hungrig på grekisk mat på plats.........
Mycket av min längtan till Grekland består i längtan efter grekisk mat på plats. Det är sällan som det i Sverige smakar riktigt som det brukar göra där nere. Men ibland lyckas det. T ex när jag i december var i Stockholm och besökte den grekiska restaurangen Esperia. I deras meny valde jag fyra olika smårätter. En av dem var just Kalamarákia (babysquids) eftersom bläckfisk är en av mina favoriträtter i Grekland och Spanien. Och på Esperia smakade de förträffligt!!!

Masse
Svara med citat
  #23  
Gammal 2022-05-26, 22:13
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Paleochora

Liten utvikning: åt kalamarakia första gången 1990 i Agios Nicholaos (för övrigt första gången någonsin jag ätit bläckfisk) så vansinnigt gott!! Dessutom en jätteportion, både jag, och fyra katter , blev rejält mätta! Ljuva minnen.....
Catlady, som längtar..........
Svara med citat
  #24  
Gammal 2022-05-27, 20:48
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Paleochora

Aha, kul att höra! Då är det nån mer som upplevt detta!
Då är jag lite förberedd nästa gång...😉🐙

Maria
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT