Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-09-30, 10:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Betala med kort kan kosta

Jag tror att de flesta - efter åratal av tjat – vet hur man tar ut pengar ur bankomater i Grekland utan att förlora pengar. (Ni som inte vet kan lära er via länken längst ned.) Men idag kom jag på något som inte skrivs så mycket om, och därför behöver jag er hjälp.

Jag är en kontantare, jag betalar ytterst sällan med kort. I regel betalar jag endast med kort när det handlar om större summor, som att betala för rum eller hyrbil.

Nu till min fråga:

När jag senast (2019) betalade med kort i Grekland upptäckte jag, att när jag skulle knappa in pinkoden, på ”den-lilla-knappa-in-koden-apparaten” att där fanns två val: DECLINE CONVERSION eller ACCEPT CONVERSION. Alltså exakt samma val som när man tar ut pengar från en bankomat.

Kan ni som är i Grekland nu (eller nyligen har varit i Grekland) och betalar med kort, kolla om det fortfarande är så? Jag frågade även i vår Facebook-grupp, och där svarade flera att det vara samma sak när de betalade med kort som det är att ta ut pengar ur en bankomat.



Bilden är från en ouzeria i Naxos stad.

Läs om hur du slipper bli lurad här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-09-30, 13:06
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Betala med kort kan kosta

På Samos blev jeg som oftest spurgt, om jeg ønskede at betale med kort, hvilket jeg blev meget overrasket over. Nye tider! Derfor betalte jeg også med kort rigtigt mange gange. Der var hver gang kontaktløs betaling på min telefon, og jeg skulle derfor ikke taste pinkode eller svare på, hvilken valuta, jeg ville bruge. Hver gang var beløbet i EUR.

Drikkepenge lagde jeg altid på bordet eller gav til tjeneren i kontanter.

Senast redigerad av Susie den 2021-09-30 klockan 14:00.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-09-30, 13:47
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Betala med kort kan kosta

Jag betalar också alltid med kontanter i Grekland men nu undrar jag om det finns möjlighet att blippa kortet (upp till 400:-) utan att behöva slå sin kod, som här hemma? Någon som gjort detta?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-09-30, 15:58
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Betala med kort kan kosta

Vare sig när jag hyrde bil eller betalade i affär så kom frågan upp (som det gör på bankomaten), när jag utförde kortbetalningar.

//Conny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-09-30, 16:53
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Betala med kort kan kosta

Vi har tidigare varit ”kontantare”, men i år betalar vi allt som går med kort. Och det är nästan överallt. Restaurangerna har dessutom numera alltmer mobila kortläsare med ut till borden, vilket vi tycker känns tryggt. De flesta har så man kan blippa. Maxbeloppet vet jag faktiskt inte, men hemma i Sverige höjdes det av vår bank under pandemin till 400:-.
Vi har inte någon gång (vi är på Kreta sen 12 dagar) fått frågan om valutaslag, varken på restauranger, bensinmackar eller andra affärer.
Kan också konstatera att kursen är bättre vid kortköp än vid ATM-uttag (givetvis med bankansluten ATM och decline conversion).

/Thoper
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-09-30, 18:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Betala med kort kan kosta

Vi pröjsade m kortet i förrgår, när vi åt middag. Då fick vi inget sådant val
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-10-01, 07:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Betala med kort kan kosta

På super/minimarket betalar jag alltid med kort. Då är det ofta små summor och jag har hittills aldrig fått den frågan. Jag kan blippa där.
Däremot har det hänt att jag betalat mitt boende, senast på Amorgos, och då har jag fått denna förfrågan. Naturligtvis tryckte jag då på decline.

Birgitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-10-01, 10:53
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Betala med kort kan kosta

Vi betalar alltid kontant utom igår, då jag glömt plånboken, när vi var hos slaktaren. Men eftersom jag hade kortet med i iphone-fodralet, fick jag betala mina 5 €. Lätt med blipp och ingen förfrågan eller kod.
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-10-01, 12:26
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Betala med kort kan kosta

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Jag betalar också alltid med kontanter i Grekland men nu undrar jag om det finns möjlighet att blippa kortet (upp till 400:-) utan att behöva slå sin kod, som här hemma? Någon som gjort detta?
Jag har betalat utan att slå in koden i tre veckor, förutom vid tre tillfällen. Två av tavernorna hade apparater där jag skulle slå in koden, men där siffrorna stod på olika ställen än normalt. (Enligt George är det för att de inte ska kunna memorera fingerrörelserna.) Det var avancerat att faktiskt försöka komma ihåg själva siffrorna. Och en gång när jag ville lägga till dricks på beloppet. När det jag ville betala inte stämde med det belopp som var inlagt i kassan måste jag bekräfta med min pinkod.

I övrigt var det bara att blippa. Tavernor, barer, supermarkets, bensinstationer. Bara blip.

Karin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-10-01, 14:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Betala med kort kan kosta

Tack för alla svar!

Intressant läsning, och trevlig att det funkar så bra att blippa!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-10-01, 14:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Betala med kort kan kosta

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Jag betalar också alltid med kontanter i Grekland men nu undrar jag om det finns möjlighet att blippa kortet (upp till 400:-) utan att behöva slå sin kod, som här hemma? Någon som gjort detta?
I Grekland kan man nu blippa upp till 50 € och ingen kod behövs (finns säkert undantag med koden.)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT