Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2012-03-09, 18:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Om gresk mistro og skandinavisk tillit

Kom over en interessant artikkel i dag på forskning.no, som ført og fremst handler om at den tilliten vi i Skandinavia har til våre egne medborgere, er fundamentet for velferdsstatene vi lever i.

"Han (forskeren) tror tilliten kan skyldes at vi, særlig i Danmark og Norge, lenge har opplevd en stor stabilitet internt. Det har vært få feider, borgerkriger eller generell splittelse."

Grunnen til at jeg legger dette ut her, er at det lenger nede i artikkelen står å lese:

"Velferdsstaten ville kollapse i et land som Hellas, hvor mistilliten er stor og korrupsjon er utbredt. I land med liten tillit blir korrupsjonen større fordi det er menneskelig å kare til seg hvis man (ser) andre gjøre det samme, sier han."

Det er en av mine (altfor mange) kjepphester at vi nordboere så altfor enkelt tar på oss våre nordlige briller når vi (for)dømmer andre land, som Hellas. Kultur og historie preger hvem vi er og hvordan vi handler. Skal vi seriøst mene noe om noe, så bør vi i rettferdighetens navn også forstå fullt og helt hva vi mener noe om.

Nåja, nå hørtes jeg sikkert veldig bedrevitersk ut, beklager det

Den greske krisen diskuteres i en annen tråd, ikke grunn til å gjøre det her, men om noen har synspunkt på dette med tillit i nord / i Hellas, er det flott!
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT