Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-29, 09:11
guleböj guleböj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 46
Standard Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

Vi åker till Kato Stalos om fem dagar!! Jippi!!

Jag undrar om det finns någon marknad i Chania och vilken eller vilka dagar i veckan den är? Var ligger den? Skulle vara mysigt att strosa runt på en marknad. Kanske det är någon som har bra tips på mysig resturang med god mat i Chania?

Har ni några andra tips på aktiviteter eller resturanger i Chania och Kato Stalos med omnejd? Har ni några tips på utflyktsmål med bil eller båt?

Tacksam för snabba svar!!

Mvh Magda
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-29, 10:41
Traveller Traveller är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Umeå
Inlägg: 9
Standard Sv: Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

Saluhallen i Chania?
Testa den.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-29, 11:40
Zappas avatar
Zappa Zappa är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

Citat:
Ursprungligen postat av guleböj Visa inlägg
Jag undrar om det finns någon marknad i Chania och vilken eller vilka dagar i veckan den är? Var ligger den?
Mvh Magda
Det finns en liten, men oerhört trevlig, (mat)marknad precis mellan Chania och Nea Chora, vid simstadion.
Jag vet inte vilka dagar, eller om den är där varje dag. Vi fick känslan att väldigt många tavernor var där och inhandlade dagens färska frukt/grönsaker, ost och oliver mm.
Vi var där en torsdag och inhandlade ett kilo färska apelsiner (9 st tror jag) för 1€, samt ett kilo fantastisk timjanhonung för 10€.
Motsvarande pris i saluhallen tror jag var 12 eller 14€, så allt kändes billigt på marknaden.
Dottern köpte också en ny söt pyjamas...

Ha det så gott på Kreta!!


Sven
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-29, 12:55
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

På lørdager er det et ganske stort marked i nærheten av Hotel Kriti. Jeg husker ikke gatenavn, men man følger hovedgaten foran den store markedshallen mot øst, og markedsgaten går nedover til venstre. Den øverste delen er mest landbruksprodukt og en del fisk, men når man nærmer seg havnen ved begynnelsen av den lange moloen, finner man klær, sko og all verdens andre saker og ting.

Markedet åpner meget tidlig om morgenen, og avsluttes ca. kl. 13 - 14. Vel verdt å starte tidlig og se (og høre!) det lokale folkelivet før mange av turistene har fått søvnen ut av øynene.

Jeg må ta et lite forbehold om at det er noen år siden sist jeg var i Chania, og verden forandrer seg, men markedet har i alle fall vært der i alle de år vi har besøkt byen... Og om 3 uker skal vi selv se om det fortsatt eksisterer på¨samme tid og sted!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-29, 13:01
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

Jag brukar gå på onsdagsmarknaden som håller till snett bakom busshållsplatsen (fråga er fram). Billiga grönsaker, frukt, kläder, ost honung mm mm Här får man ett kilo apelsiner för 0,3 E Ta en riktigt tidig buss in. Vi brukar vara på marknaden vid 8-tiden. Efter ni varit på marknaden föreslår jag att ni går till "Röda cykeln" och fikar. Stadsparken är också ett trevligt fikaställe Efter fikapaus tar ni en tur till saluhallen och kollar in kött/fiskdiskarna. Sen en promenad i gamla stan och hamnen. Glöm inte att strosa runt på östra sidan av gamla stan, där det inte är lika tjockt med turister. Om man vill ta något att dricka eller äta nere i hamnen rekomenderar jag restaurangerna mot öst...alltså en bra bit åt höger när ni kommer ner från Halidon. De bästa restaurangerna finns annars inne i gränderna tycker jag.

I Kato Stalos rekomenderar jag Markos som ligger en bit upp från storavägen. Sväng upp vid Marias och fortsätt mot Pano Stalos så har ni det till höger efter några hundra meter. Där finns inga menyer utan man får kolla i grytorna vad man vill ha Kato Stalos restaurang är också värt ett besök...framför allt är deras garides saganaki helt underbar. Restaurangen ligger på hotell Kato Stales Mare.
Ta gärna en buss eller en lång (3km)promenad bort till Platanias. Där har ni en kanon restaurang som heter Drosia. Ligger på en tvärgata. Sväng vid Mylos restaurang. Vill ni äta lite finare och väldigt gott så gå till Symposium i Platanias. Ligger på högersida efter huvudgatan om ni kommer från staloshållet.
Det var några av mina bästa tips...

Hoppas ni får en härlig semester

Malin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-29, 13:07
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
På lørdager er det et ganske stort marked i nærheten av Hotel Kriti. Jeg husker ikke gatenavn, men man følger hovedgaten foran den store markedshallen mot øst, og markedsgaten går nedover til venstre. Og om 3 uker skal vi selv se om det fortsatt eksisterer på¨samme tid og sted!
Den marknaden ligger inte kvar där. Ifjol fick vi precis denna vägbeskrivning och irrade omkring där tills vi gick in och frågade på hotellet... Den är flyttad ganska många kvarter söderut, en bra bit att gå. Kommer inte ihåg vad gatan heter Ni får fråga er fram
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-29, 15:35
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

Hej

Inne i Chania kan jag rekommendera Taverna ELA som det skrivits om här tidigare på forumet, fantastiskt god mat

Ha en riktig skön semester !


//Maggan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-29, 19:35
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

Lördagsmarknaden ligger vid tingsrätten men det ligger så knöligt till om man bor väster om Chania. Så varför krångla till det, gå på torsdagsmarknad i Nea Chora eller på onsdagsmarknaden som Nilam beskriver. Markos i Kato Stalos är som hon också skriver ett kanonställe eller ta er upp till Pano Stalos och ät på Leventis eller Merovigli.
Gunilla
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-29, 19:37
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

Marknad på Torsd belägen mellan Nea Chora o. Stadsmuren v Vattnet.Rest iChania enkla o serv Grek mat Doloma V tullhusen gå ned Daskoligianni mot hamnen islutet av gatan 25m hö.hö.Roof Garden gatan ned till Hamnen - Chalidoni -i hörnet v. första tvärgatan 1tr upp.Maria damen som driver stället hjälper gärna o .lär er lite Grekiska.På torget bakom kyrkan v Chalidon.Röda cykeln ni ser varför när ni kommer dit enklare maträtter men framför allt Chanias godaste kaffe o trevligate betjäning.I saluhallen östligaste flygeln minsta matstället drivs av två -tre damer trångt trevligt o gott man pekar på maträtter o. komb. efter smak .Hittar du inget så be att få en grillat kotlett om du tycker om det Ja det var ett litet förslag på matsällen kanske inte de lyxigaste men klart värda att prova om du uppskattar det Grek köket
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-30, 10:06
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

Marknaderna i Chania är i stort sett likadana med samma försäljare och stånd både när det gäller kläder som grönsaker och frukt. Lördagsmarknaden ligger strax intill länstyrelsen vid Plateia Eleftherias och är kanske något större än de andra. ( det kan vara intressant att kanske se lite andra område i Chania än bara turiststråken kring hamnen)
Jag hade valt torsdagsmarknaden vid Nea Chora, den är lagom och där är inte så trångt. Ju tidigare man kommer dessto bättre. Skulle det bli för varmt kan man ju alltid ta ett svalkande bad vid stranden strax intill.
Därefter kan man ju ta en stilla promenad intill Chania (10-15 minuter)
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-10-04, 21:23
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

Jeg kom tilbake fra Chania i går. På torsdag gikk vi til markedet i Nea Chora. Gaten var markert med plasser for selgerne, med malte nummer på asfalten, så det var ingen tvil om at vi var på riktig sted, men det var ingen der. Vi gjorde ingen forsøk på å finne ut om det var flyttet, og hvor det var flyttet til. På lørdag gikk vi til Plateia Elefterias til det store lørdagsmarkedet. Etter en del leting, fant vi ut at også det var forsvunnet. Vi gikk litt skuffet ned til sentrum, og voilà...... Lørdagsmarkedet var omtrent der det var før i tiden. I hovedgaten i retning mot Hotel Kriti var alle landbruksprosuktene, mens klær, sko og andre saker og ting var nedover hele Odos Minoos.

Det virker som om disse markedene lever en slags nomadetilværelse, så man bør nok spørre lokalt......
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-10-04, 23:47
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Marknad i Chania? Andra tips Chania/Kato Stalos?

Marknaden i Nea Chora flyttar upp i kvarteren på hösten. Tack för upplysningen att lördagsmarknaden äntligen flyttat hem igen!
Gunilla (som ska på marknad i Nea Chora på torsdag)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT